Går det att få till? Alltså att ha ett spel där alla spelare har en varsin rollperson, men istället för att spelet handlar om konflikter mellan rollpersonerna så handlar det om konflikter mellan rollpersoner och någon typ av yttre hot. Vilka verktyg finns det att jobba med? Hur kan man tänka? Finns det exempel på spel man kan titta på?
Ett sådant spel skulle kunna vara Polaris. Där är rollpersonerna generellt på samma sida. I Polaris har man löst det genom att inte gruppera ihop rollpersonerna utan låta dem vara delar av en större organisation. På det sättet kopplar man loss deras berättelser från varandra och varje spelare agerar "fiende" mot en annan spelares rollperson.
Mitt första publicerade rollspel Oskrivna blad var mitt första försök till att göra spelledarlöst. Eftersom jag aldrig spelat något spelledarlöst själv på den tiden körde jag på att rollpersonerna generellt agerade i grupp men att man alla kunde slänga in hinder. Det fanns en pluppekonomi som gjorde det fördelaktigt att sätta upp hinder och mål som andra rollpersoner försökte klara av. I praktiken funkade det förvånansvärt bra att bara ha en allmänt fördelad "SL-roll", även om man hade en SL-plupp som kunde skickas runt. Den hade dock ingen riktig effekt rent mekaniskt. Spelet led dock lite när alla i gruppen tillsammans snackade med andra personer, då det inte fanns någon "ledig" person som kunde spela SLP:erna.
Vad säger ni? Har ni erfarenhet av sådant här? Hur kan man tänka? Jag lämnar den här frågeställningen ganska öppen, så släng ur er olika idéer och erfarenheter, även om de bara är tangentiellt relevanta.
Ett sådant spel skulle kunna vara Polaris. Där är rollpersonerna generellt på samma sida. I Polaris har man löst det genom att inte gruppera ihop rollpersonerna utan låta dem vara delar av en större organisation. På det sättet kopplar man loss deras berättelser från varandra och varje spelare agerar "fiende" mot en annan spelares rollperson.
Mitt första publicerade rollspel Oskrivna blad var mitt första försök till att göra spelledarlöst. Eftersom jag aldrig spelat något spelledarlöst själv på den tiden körde jag på att rollpersonerna generellt agerade i grupp men att man alla kunde slänga in hinder. Det fanns en pluppekonomi som gjorde det fördelaktigt att sätta upp hinder och mål som andra rollpersoner försökte klara av. I praktiken funkade det förvånansvärt bra att bara ha en allmänt fördelad "SL-roll", även om man hade en SL-plupp som kunde skickas runt. Den hade dock ingen riktig effekt rent mekaniskt. Spelet led dock lite när alla i gruppen tillsammans snackade med andra personer, då det inte fanns någon "ledig" person som kunde spela SLP:erna.
Vad säger ni? Har ni erfarenhet av sådant här? Hur kan man tänka? Jag lämnar den här frågeställningen ganska öppen, så släng ur er olika idéer och erfarenheter, även om de bara är tangentiellt relevanta.