Jag hade gärna sett mer kring användningen av lägsta tärningen (som inspiration till att skapa komplikation), utöver temat för tidningen och hjälten.Är inne i dokumentet. Ändrat tärningarna. Lagt till en del om att konflikter inte är nödvändiga på varje sida så det är tydligt. Ska skriva exempel och en valfri struktur för att skapa en sida/nummer.
Det gör att jag inte behöver använda en d3 vilket är braÖka svårighets nivån till 7. Öka tärningarna till d6-d8-d10-d12(D12 behöver kärlek!)
Jag föredrar nog lösningen där kraftanvändning gör att även tvåor lyckas. Att ha 7+ lyckat, fast när du slår en T6 så är sexan lyckad (vilket är vad Cybots förslag säger i praktiken) är bara så fruktansvärt fult.Det gör att jag inte behöver använda en d3 vilket är bra
God45, efter två dagar av att hålla mörkret inne:Jag kan vara kul och 4-färger! I will show you!
Förlåt, kunde inte låta bli.Diana: Han sticker kniven i halsen på barnet när du tacklar honom! Äcklet försöker ta sig ut ur lagret. Du kan fånga äcklet eller hjälpa barnet, inte båda!
Jag gjorde mitt bästa Men vad är blod tillför om inte för att spillas?God45:
God45, efter två dagar av att hålla mörkret inne:
Förlåt, kunde inte låta bli.
Är det OK om jag någon gång i framtiden strukturerar om texten?Uppdaterad version med exempel, verktyg för att hjälpa till med att improva sidor och ändrad tärningsmekanik.
Absolut! Det vore super coolt!Är det OK om jag någon gång i framtiden strukturerar om texten?
Omfg! Det ser så coolt ut! Och är uppenbart lättare att använda! Tack så mycket! Det här är ju helt fantastisktJag kanske fuskade lite som satte allting i en layout, men jag ville strukturera om texten för att visa lite hur jag känner att rollspel bör presenteras. Jag behöver också träna på att skriva på det här sättet. Här är i alla fall tre saker som jag bland annat vill att rollspel gör annorlunda.
- Innehållsförteckningen visar upp en del av spelet. Att ha målande rubriker hjälper en hel del. "Ka-pow!" säger mer än "Strid".
- Ha en pitch först av allt. "Vad är meningen med spelet"? Jag hittade ingen klockren men tog den textsnutt jag tyckte var mest "pitchig".
- Presentera klar en struktur för spelande.
En genomgång nedan i alla ändringar jag gjorde. Ville helst inte skriva någonting själv, även om vissa bitar blev annorlunda med någon annorlunda formulering.
Hur man spelar spelet gjorde jag inte så mycket på, annat än att flytta runt något stycke. Jag tog bort allt förklarande kring tärningsslag och flyttade det till Skapa hjältar (tärningar och hjältar).
Spelexemplet lade jag nästan först. Hade en idé om att sätta det som en serietidning, men det fanns inte plats. Hade tankar på att ge sidhänvisningar för att tydliggöra termer så att läsaren kan ignorera dem tills vidare, men det hade blivit klottrigt.
Skapa tidning flyttade jag först, eftersom det är vad man först gör på spelmötet.
Skapa hjältar kom sedan, där jag kapade bort rätt mycket. Jag ändrade Kraft till 1t2 så att det inte behövdes en specialregel för att lyckas med den tärningen. Jag gjorde
Tärningar och karaktärer gjorde jag till en del av Skapa hjältar.
Skapa en sida presenterar en process - en loopande spelstruktur - där det ska finnas en klar början, mitt och slut. Många rollspel missar hur man avslutar en scen. Indiespelen brukar förutsätta att scenen avslutas när tärningsslaget är över. Det här avsnittet skrev jag om, men jag blandade även in Allmänna råd och gjorde Improvisationshjälpmedel till en del av Skapa en sida. Jag tycker egentligen inte att man ska ha ett spelledarkapitel eller spelledartips, utan det ska vara en naturlig del av spelstrukturen.
Spela ett nummer kommer inte i kronologisk ordning, som de andra rubrikerna, men jag kände att det hörde till kampanjspel och om man tittar i innehållsförteckningen så följer Spela ett nummer som en naturlig del av Skapa en sida.
Supernajs. Det där ser ganska nära en final layout, även om det kan/bör piffas upp mer (med en mer comic-aktig layouting, pratbubblor och fonter).Jag kanske fuskade lite som satte allting i en layout, men jag ville strukturera om texten för att visa lite hur jag känner att rollspel bör presenteras. Jag behöver också träna på att skriva på det här sättet. Här är i alla fall tre saker som jag bland annat vill att rollspel gör annorlunda.
- Innehållsförteckningen visar upp en del av spelet. Att ha målande rubriker hjälper en hel del. "Ka-pow!" säger mer än "Strid".
- Ha en pitch först av allt. "Vad är meningen med spelet"? Jag hittade ingen klockren men tog den textsnutt jag tyckte var mest "pitchig".
- Presentera klar en struktur för spelande.
En genomgång nedan i alla ändringar jag gjorde. Ville helst inte skriva någonting själv, även om vissa bitar blev annorlunda med någon annorlunda formulering.
Hur man spelar spelet gjorde jag inte så mycket på, annat än att flytta runt något stycke. Jag tog bort allt förklarande kring tärningsslag och flyttade det till Skapa hjältar (tärningar och hjältar).
Spelexemplet lade jag nästan först. Hade en idé om att sätta det som en serietidning, men det fanns inte plats. Hade tankar på att ge sidhänvisningar för att tydliggöra termer så att läsaren kan ignorera dem tills vidare, men det hade blivit klottrigt.
Skapa tidning flyttade jag först, eftersom det är vad man först gör på spelmötet.
Skapa hjältar kom sedan, där jag kapade bort rätt mycket. Jag ändrade Kraft till 1t2 så att det inte behövdes en specialregel för att lyckas med den tärningen. Jag gjorde
Tärningar och karaktärer gjorde jag till en del av Skapa hjältar.
Skapa en sida presenterar en process - en loopande spelstruktur - där det ska finnas en klar början, mitt och slut. Många rollspel missar hur man avslutar en scen. Indiespelen brukar förutsätta att scenen avslutas när tärningsslaget är över. Det här avsnittet skrev jag om, men jag blandade även in Allmänna råd och gjorde Improvisationshjälpmedel till en del av Skapa en sida. Jag tycker egentligen inte att man ska ha ett spelledarkapitel eller spelledartips, utan det ska vara en naturlig del av spelstrukturen.
Spela ett nummer kommer inte i kronologisk ordning, som de andra rubrikerna, men jag kände att det hörde till kampanjspel och om man tittar i innehållsförteckningen så följer Spela ett nummer som en naturlig del av Skapa en sida.
Ja, jag blev faktiskt sugen på att spela det nu när jag förstod spelstrukturen bättre. Om @entomophobiac recenserar det så sätter jag upp ett forumsspel för en testomgång.Omfg! Det ser så coolt ut! Och är uppenbart lättare att använda!
När jag satt med pratbubblorna tänkte jag "Det här liknar ju flödesdiagram. Genesis borde gilla detta".Spelexemplet i pratbubblor är verkligen skitbra.
Såna sjuka krav!Ja, jag blev faktiskt sugen på att spela det nu när jag förstod spelstrukturen bättre. Om @entomophobiac recenserar det så sätter jag upp ett forumsspel för en testomgång.