Nekromanti Spelledarlöst till helgen, hjälp mig välja!

RasmusL

Champion
Till helgen ska det bli spel med fyra trevliga lirare och jag är sugen på något nytt och ospelat! Kan ni hjälpa mig att välja? Spelrapport utlovas!

De spel jag kikat lite på såhär långt:

Dread
Remember Tomorrow
Perseverant
Ocean

Har ni några rekommendationer? Dessa eller andra?

kloptok

Pensionerad astrolog
Är Dread spelledarlöst? Eller har du gjort något hack kanske?

Annars har jag tyvärr dålig koll på vad som är nytt i svängen. Jag kanske har missat något men det känns som att det var ett tag sen det dök upp något spännande samberättarspel?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Är det du plus fyra lirare?

I så fall är min lista med tips

A Taste for Murder - Mordgåta på engelskt lantgods. Sweetspot är 5 deltagare.
Love in the Time of Seid - Shakespeare och Wagner gör en vikingasaga ihop. Här lyser Jason Morningstars geni igenom. Spelet är skrivet för fem deltagare.
Montsegur 1244 - Ångest och lidande som religöst förföljd minoritet på medeltiden. Sweetspot på fem även här IMO.

RasmusL

Champion
wilper;n228150 said:
Är det du plus fyra lirare?

I så fall är min lista med tips

A Taste for Murder - Mordgåta på engelskt lantgods. Sweetspot är 5 deltagare.
Love in the Time of Seid - Shakespeare och Wagner gör en vikingasaga ihop. Här lyser Jason Morningstars geni igenom. Spelet är skrivet för fem deltagare.
Montsegur 1244 - Ångest och lidande som religöst förföljd minoritet på medeltiden. Sweetspot på fem även här IMO.
Ja, fem lirare totti. Love in the Time of Seid har jag tänkt kolla in ja, tack för tipset!! övriga på listorna har jag tyvärr lirat, men tack för hjälpen alla!

wilper

LitToS finns i svensk översättning också, gjord av någon väldigt stilig och ödmjuk farbror.

RasmusL

Champion
wilper;n228163 said:
LitToS finns i svensk översättning också, gjord av någon väldigt stilig och ödmjuk farbror.
Jasså!? Finns det en länk till en pdf-köp-sida tro? ^_^ < 3

wilper

Nä, man köper spelet på engelska och sedan kontaktar man den stiliga och ödmjuka farbrorn via hemliga kanaler. Det är i högsta grad en inofficiell fan-grej, den där översättningen.

RasmusL

Champion
Nu blir det LitToS för hela slanten! (Tack wilper)

Men annars då, nya coola samberättarspel? Spelas det inget bland forumiterna? Jag ska kolla in och provspela Perseverant och Ocean (nya för mig i alla fall!) men det måste ju ha kommit massvis med coola gem på sistone? Eller?

Björn den gode

Swashbuckler
Eftersom Gustav fått barn så prövar jag inga nya spel längre, det är lite synd faktiskt. Just nu spelar jag Giovanni Chronicles och Nobilis, båda med spelledare...

Hellzon

Långsamma Vargen
Vi beklagade oss väl mest över att det inte hade kommit några nya lir för att allt är AW-hack nuförtiden.
Witch: The Road to Lindisfarne fick jag för mig var nytt men det var visst flera år gammalt. Montsegur-liknande friforms-ångest medan man transporterar en häxa över England.

RasmusL

Champion
Hellzon;n232059 said:
allt är AW-hack nuförtiden.
.
Ja, AW-hack i all ära men de är illa lämpade för konventspel och i ärlighetens namn rätt förutsägbara i utformningen nuförtiden. Det är ju coolt med lite nya settings och så att spela AW i men nog fan är det mycket av samma-lika-kaka-på-kaka...

Trist! Vi får hoppas på nästa år då!

2097

deleta mitt konto tack
Blev det av att du körde Remember Tomorrow? Tycker det verkar fint

RasmusL

Champion
2097;n232066 said:
Blev det av att du körde Remember Tomorrow? Tycker det verkar fint

Inte spelat det ännu nej, vi siktade på LitToS men sen blev vi plötsligt en spelare för mycket och landade i Fiasco, som inte direkt är någons favorit :p

GnomviD

Heresiark
RasmusL;n232014 said:
Något nytt från GothCon? Brukar alltid vara någon ny snackis, vad pratar ni om i år?
Njä, inte någon som direkt stod ut. Men: jag spelledde ett pass PSI*RUN, som väl inte har seglat upp så mycket i diskussioner. Just den här omgången klickade inte (och det är ju inte spelledarlöst, men whatevs) men spelet har en kul tärningsmekanik som är skoj att spela med.

Ska jag ge ett tips på nya grejer är det att du kollar in Seven Wonders, som Pelgrane gav ut förra året. Det är en samling med sju berättarspel ämnade för enkvällsspel. Jag har so far bara hunnit spela "Acceptable Losses" (skrivet av en ex-lulebo) men det äventyret är å andra sidan så jäkla bra att det gör hela boken prisvärd. Korpa och jag har någon fundering på att spela igenom boken nu under våren. :)

Ymir

Liten kantbaron
RasmusL;n232014 said:
Något nytt från GothCon? Brukar alltid vara någon ny snackis, vad pratar ni om i år?
Jag vart lite fascinerad av Alienòr. Det är charmigt skrivet, har ett bra tema och några intressanta och inspirerande grepp; och är gratis. Måste spela det någon gång.