Niklas73 said:
Hur gör man om man inte har spelledare?
Avdelningen "breda frågor" …
Liksom, det finns hur många sätt som helst att göra det på. Det finns tusen olika sätt att fördela kreativ makt och kreativt ansvar på och den traditionella "spelledare-spelare" är bara typ femtio av dem (tro inte att ansvaret är likadant fördelat i alla "traditionella" grupper).
Det finns många spel som har olika roller spelarna kan spela och många av dem har en speciell roll som inte innebär att man spelar en rollperson. Utpost är sådant. Men att säga att Utpost har en spelledare är att göra begreppet ganska vagt. Utsidan (spelets "spelledare") får till exempel inte hitta på grejer om hur utposten ser ut, vad som finns där, hur saker och ting fungerar, utan måste fråga spelarna om sådana saker, eller kan hitta på själv, men vara beredd på att spelarna har vetorätt och kan säga emot.
Det finns spel där alla spelare har samma auktopritet, men man har en roterande roll som sätter scenen. Scenägaren har oftast rätten att säga hur scenen börjar ("Okej, så Kalle och Orvara anländer till rymdstationen."), att dela ut ickerollpersoner ("Fredde, kan du spela Hamnchefen?") och att säga till när scenen är slut. I vissa spel sätter man scener åt sin egen rollperson, i andra sätter man scener åt andras, eller vilket som.
Gemensamt för de flesta (men knappast alla) spelledarlösa spel är att konflikterna sker mellan rollpersoner. Man spelar inte en grupp människor som fajtas tillsammans mot något annat, utan man spelar alla rollerna som är centrala i ståryn och de hamnar ofta i konflikt med varandra. Många spel börjar med att sätta upp ett nät av relationer där olika roller binds till varandra och ges mål som är i konflikt med andras mål. När drivna personer med mål i konflikt drabbar samman skapas ståry.
Ovanstående är vanliga tendenser, men det finns gott om andra sätt att göra det på. Spela några spelledarlösa spel själv och prova, vetja! Säg till om du vill ha tips.