Rickard
Urverk speldesign
At least not war
"I så fall är du en långt mer dödlig SL än vad jag är. I mina kampanjer så överlever majoriteten ett par år åtminstone. Många pensionerar sig,"
Läste att du hade strider var 3:e speltillfälle.. Det kan vara en betydande orsak (vi har kanske 1 per speltillfälle) men också att dina spelare respekterar strider mer än mina.. Visst är det logiskt att pensionera sin gubbe efter bara en kampanj eller två, men är det en roliga karaktär så drar jag mig för att göra det.. Antar att andra spelare i min grupp tänker likadant..
Läste också det där Ugglan påpekade.. 50% chans.. Om man tar dig på orden så är det 50% chans att överleva första kampanjen men bara 25% chans att överleva nästa (båda).. Jag har en mycket mindre dödlighet, fast jag brukar inte heller köra kampanjer (som varar 1T3 år IRL) utan fristående äventyr som varar 1T8 speltillfällen..
Jag har förresten bortsett från alla gubbs som spelarna pensionerar för att de är trötta på den.. Antar att du också gjorde det..
"Som SL så gör jag oftast ingen 'Mystisk Plott' utan jag låter spelarna själva skapa sina mål och sedan spelleder jag utifrån dom."
Egentligen inte jag heller, mest för att jag är så dålig på att komma på en. /images/icons/smile.gif Däremot så spelar jag mycket mer färdigskrivna äventyr än vad, till läses, du gör men äventyrsskapandet borde göras efter mallen som du senare skriver..
"Då kan det vara frågan om ett 'dåligt' system."
Vad är då ett bra system? Västmark/Wastelands, gamla upplagan av SW? Jag testade det i DoD men jag skulle aldrig testa det i Deadlands, även om det är bättre.. Har OB-system och chip som man kan negiera skada (och öka färdighetsvärden) som man får mot sig (fungerar precis som Combat pool i Shadowrun om du kan det systemet bättre)..
"Och som spelare förväntar jag mig att samma rättvisa ska gälla mig."
Men vad tycker du om exemplet som jag gav (dödade animisten)? Rättvist? Från min synvinkel var det inte det. *tänker efter* Fast du har ju å andra sidan redan skrivit att du inte gillar system med för mycket slump..
/[color:448800]Han</font color=448800> som lika gärna kunnat radera sista stycket
"I så fall är du en långt mer dödlig SL än vad jag är. I mina kampanjer så överlever majoriteten ett par år åtminstone. Många pensionerar sig,"
Läste att du hade strider var 3:e speltillfälle.. Det kan vara en betydande orsak (vi har kanske 1 per speltillfälle) men också att dina spelare respekterar strider mer än mina.. Visst är det logiskt att pensionera sin gubbe efter bara en kampanj eller två, men är det en roliga karaktär så drar jag mig för att göra det.. Antar att andra spelare i min grupp tänker likadant..
Läste också det där Ugglan påpekade.. 50% chans.. Om man tar dig på orden så är det 50% chans att överleva första kampanjen men bara 25% chans att överleva nästa (båda).. Jag har en mycket mindre dödlighet, fast jag brukar inte heller köra kampanjer (som varar 1T3 år IRL) utan fristående äventyr som varar 1T8 speltillfällen..
Jag har förresten bortsett från alla gubbs som spelarna pensionerar för att de är trötta på den.. Antar att du också gjorde det..
"Som SL så gör jag oftast ingen 'Mystisk Plott' utan jag låter spelarna själva skapa sina mål och sedan spelleder jag utifrån dom."
Egentligen inte jag heller, mest för att jag är så dålig på att komma på en. /images/icons/smile.gif Däremot så spelar jag mycket mer färdigskrivna äventyr än vad, till läses, du gör men äventyrsskapandet borde göras efter mallen som du senare skriver..
"Då kan det vara frågan om ett 'dåligt' system."
Vad är då ett bra system? Västmark/Wastelands, gamla upplagan av SW? Jag testade det i DoD men jag skulle aldrig testa det i Deadlands, även om det är bättre.. Har OB-system och chip som man kan negiera skada (och öka färdighetsvärden) som man får mot sig (fungerar precis som Combat pool i Shadowrun om du kan det systemet bättre)..
"Och som spelare förväntar jag mig att samma rättvisa ska gälla mig."
Men vad tycker du om exemplet som jag gav (dödade animisten)? Rättvist? Från min synvinkel var det inte det. *tänker efter* Fast du har ju å andra sidan redan skrivit att du inte gillar system med för mycket slump..
/[color:448800]Han</font color=448800> som lika gärna kunnat radera sista stycket