Nekromanti Spelledarskärm till Eon

Eagle

Swordsman
Hej!

Är det bara jag som undrar var spelledarskärmen blivit av, skulle det inte komma en sådan till Eon?

Någon som har gjort en egen? Köpa styva pappersark eller kartong 250 g eller mer. Scanna in de tabeller man vill ha med, montera dessa i ett ritprogram som adobe illustrator, skriva ut och limma fast dessa papperark på kartongarken, göra en fals och vika. Sedan är det klart. Är det ingen som har testat att göra en egen spelledarskärm? Vilka tabeller är "måste" och vilka "borde" man ha tycker ni?

Tabeller som är allra viktigaste tycker jag är sånt som är relaterat till strid, då dessa moment måste gå fort. Men som sagt, vad tycker ni?

/Eagle

Helmgast
Vi jobbar på Eon IV nu och jag tycker verkligen att det ska komma en spelledarskärm tills dess. Det är liksom dags.

När jag praktiserade på Neogames gjorde jag en spelledarskärm av två trasiga atlasboxar, men det blev tyvärr ingen färdig produkt av det.

duncan_UBBT

Swordsman
Vi kör på den gamla spelledarskärmen, alternativt DoD:T-spelledarskärmen om det inte är tabellerna man är ute efter.

Poseur

Swashbuckler
Tycker att man kan satsa på en SL-skärm till EonIV, känns ju lite förlegat att göra en till III:an.

/Poseur

Thedax

Veteran
Jag har gjort en egen, har skrivit ut unjefär 30 A3 sidor med skolans scanner/kopiator och har velat mellan olika. Segrande blev dock fummeltabeller och skadetabellerna.

Något som inte fick plats på skärmen men som jag ändå gärna har nära till hands är karaktärsdragtabellen till slp:s. På det settet kan man snabbt slåfram en karaktärsdrag till en oväntad slp. Om rollpersonerna tillexempel frågar en random människa på gatan om vägen till det närmaste värdshuset kan man då med ett snabbt slag på tabellen säga lite mer detaljerat om hur han ser ut. Tex. hans högra öga skelar lite. Det får världen att bli roligare och ger den lite mer inlevelse :gremsmile:

duncan_UBBT

Swordsman
Något som inte fick plats på skärmen men som jag ändå gärna har nära till hands är karaktärsdragtabellen till slp:s. På det settet kan man snabbt slåfram en karaktärsdrag till en oväntad slp. Om rollpersonerna tillexempel frågar en random människa på gatan om vägen till det närmaste värdshuset kan man då med ett snabbt slag på tabellen säga lite mer detaljerat om hur han ser ut. Tex. hans högra öga skelar lite. Det får världen att bli roligare och ger den lite mer inlevelse
Detta tror jag är någonting som jag verkligen skulle vilja se i en ny spelledarskärm. Visst, stridstabellerna, men ärligt talat, tror ni man kan få plats med alla de tabellerna man behöver på en spelledarskärm? Personligen kommer jag ändå att bläddra i böckerna när det blir stridigheter, och ser hellre att vardagen skall flyta på. En spelledarskärm med tabellen för utseende på slp:s, tabellen för slumphändelser samt kanske ett simpelt namngenereringssystem vore bra (tänker mig någonting i stil med det som DoD:T-spelledarskärmen har).

Eagle

Swordsman
dokumenthållare

Kom på en strålande idé!

Man skulle kunna använda sig av en dokumenthållare för A4 (typ som den man använder på kontor för att snabbt komma åt viktig information, titta på bilden i länken nedan:

http://www.seton-sakerhet.se/bladdringsbar-dokumenthallare-bordstativ-dokumenthallare.html

Visst skulle den kunna fylla en jättebra funktion för spelledaren? Scanna in alla tabellerna man behöver och sedan placerade dem i dokumenthållaren för att snabbt kunna bläddra fram rätt tabell.

Jag har en sådan här själv på skrivbordet, men har aldrig tänkt tanken på att använda den i rollspelande. Nu återstår kruxet att scanna in tabellerna. Svårt utan en scanner.

/Eagle

Björn Wärmedal

Björning Wheel
OT: hur långt har Eon IV kommit?

Vi jobbar på Eon IV nu och jag tycker verkligen att det ska komma en spelledarskärm tills dess. Det är liksom dags.
Som den hopplösa fan-boy jag är måste jag ju bara fråga hur långt Eon IV har kommit? Är det fortfarande i planeringsfas eller finns det någon deadline?

Helmgast
Re: OT: hur långt har Eon IV kommit?

Det nya strids- och skadesystemet ska testas igen så fort Nallo kommer hem från Norrland. Tror att det är rätt nära färdigt nu. Det kommer gå att spela detta på Gothcon vid Neogames bord.

Och vad gäller utgivning av själva spelet så är det ju förr desto bättre. Jag kommer ta civilingenjörsexamen snart och jobbet som följer därefter är rätt avgörande för hur mycket Eon det kommer bli. Förhoppningsvis kommer det finnas gott om kvällar och helger över men man vet aldrig. Tyvärr är det väldigt svårt att tjäna pengar på rollspel som det ser ut nu, så ingenjörsjobbet måste prioriteras.

Jag kommer vara aktiv på forumet här under tiden och då och då dessutom posta på neobloggen.blogspot.com. Anledningen till att det inte blivit nåt på några veckor är att jag och Nallo befunnit oss i olika städer.

Har ni förslag till Eon IV är det bara att posta här på forumet. Jag gjorde det en gång när jag var fanboy och hade önskemål om hur Eon III skulle se ut (sökfunktionen hittar dock inte så gamla inlägg).

Thedax

Veteran

Jag fick plats med alla skade, fall, läknings osv. tabeller :gremsmile: dock bör det nämnas att min hemmagjorda skärm är typ 120 *50 cm...

Ziir

Veteran
Jag tycker att tabellerna för marsch och ritt är rätt bra att ha med. De går iof rätt lätt att lära sig utantill men iaf.

Dessutom tycker jag att alla strid och skadetabeller borde finnas i ett häfte som medföljer eon iv skärmen, gärna två ex så att inte spelledaren behöver ha koll på allt själv.

Helmgast
Dessutom tycker jag att alla strid och skadetabeller borde finnas i ett häfte som medföljer eon iv skärmen, gärna två ex så att inte spelledaren behöver ha koll på allt själv.
Ja vi får väl fundera på vad som ska vara på skärm och vad som ska vara i häfte. Känns inte helt självklart hur uppdelningen ska ske. Det kanske kan vara en bra idé med ett spelledar- och ett spelarhäfte.

duncan_UBBT

Swordsman
Personligen tycker jag att allt för många spelledarskärmar lägger fokus på just strid. Jag vill hellre se en spelledarskärm som uppmuntrar till ett mer stämningsinriktat spel, som hjälper spelledaren att berätta om platser, personer och fenomen snarare än bara att agera regeldomare.

Poseur

Swashbuckler

Det nya strids- och skadesystemet ska testas igen så fort Nallo kommer hem från Norrland. Tror att det är rätt nära färdigt nu. Det kommer gå att spela detta på Gothcon vid Neogames bord.
Fan nu fick man ju grovt sug på Gothcon ju :gremfrown:
Tyvärr är det inget jag har möjlighet att åka på, av så många olika anledningar :gremfrown:

Men det ända man har hört är smygande kommentarer om Eon IV men vad kommer det nya spelet att innebära egentligen? Är det bara en update på regler eller är det ett "helt nytt" spel?
Vad är det som har försvunnit/ändrats/lagts till ?
Vad är Visionen?
Finns det en punktlista som enkelt beskriver vad ni vill ändra och i så fall vad innebär det?

Ge oss spelare lite att känna på.
Hur mycket av Eon-reglerna kommer vi känna igen?
Är EonIV ett helt nytt spel som bara skricker fräscht 2011 rollspel eller är det gamla dammiga 90-tals idéer i nytt format?

Alltså, det jag försöker förmedla är helt enkelt, att om ni ger oss något att tugga i oss så lär intresset att vara med och förändra och komma med nya idéer för Eon öka bland oss vanliga dödliga.

/Poseur skulle gärna hjälpa till och ge input och feed-back på saker.

Eagle

Swordsman
Intressant, utveckla mer!

kan du utveckla dina tankar och idéer lite ytterligare!? Lät intressant.

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Duncan said:
Personligen tycker jag att allt för många spelledarskärmar lägger fokus på just strid. Jag vill hellre se en spelledarskärm som uppmuntrar till ett mer stämningsinriktat spel, som hjälper spelledaren att berätta om platser, personer och fenomen snarare än bara att agera regeldomare.
Ja! Lite listor på vanliga namn, korta beskrivningar av intressanta platser (hur ser en avrättningsplats vanligen ut? vad finns/finns inte i ett värdshus egentligen?) Tabeller över karaktärsdrag hos SLP... massa annat jox och intressant borde säkert gå att få med.

Det bästa är ju om alla nödvändiga delar ur stridssystemet kan sammanfattas på en enda sida, så kan resten av skärmen fyllas med annat.

Oreh

Warrior
Jag håller med Duncan om att man är mer intresserad av "världslig" information snarare än stridstabeller. Lite bör finnas med dock, sammanfattning av svårighets modifikationer kanske skulle vara schysst att ha. Kanske en drös beskrivande ord som man kan använda att beskriva SLP det kan vara användbart både i strid och i "normal" spel.
Namnlistor är inte dumt att ha, men i Eon lär det ta för mycket plats anser jag efter som folkslagen och kulturena är många.
Själv skulle jag uppskatta en låg skärm som inte gömmer spelledaren för mycket, A4 är för högt.

Helmgast

Fan nu fick man ju grovt sug på Gothcon ju
Tyvärr är det inget jag har möjlighet att åka på, av så många olika anledningar

Det är hursomhelst bra att vi har en press på oss att visa upp Eon IV-idéer till Gothcon, för då kommer dessa även att kunna spridas till icke-Gothcon-besökare veckan efter.

Är det bara en update på regler eller är det ett "helt nytt" spel?[...]Är EonIV ett helt nytt spel som bara skricker fräscht 2011 rollspel eller är det gamla dammiga 90-tals idéer i nytt format?

Det kommer fortfarande vara Eon och gamla supplement ska vara kompatibla, om än kanske med lite konvertering. Fast en större förändring än Eon II-Eon III kommer det ändå vara. En hel del nya idéer kommer in i Eon IV.

Vad är det som har försvunnit/ändrats/lagts till ?
Vad är Visionen?
Finns det en punktlista som enkelt beskriver vad ni vill ändra och i så fall vad innebär det?

Ett problem med att tala för mycket om förändringar under en skapelseprocess är att vissa av dom idéer vi har nu kanske inte kommer i tryck, och då är det problematiskt om dessa påverkar förväntningarna om Eon IV. Några saker är vi dock rätt säkra på, exempelvis om strid. (Eon IV kommer inte vara stridsfokuserat, men det var ett område vi tyckte behövde en del förändringar.)

Det ska vara kul. Hur rättvist, realistiskt, taktiskt eller konsekvent ett system än är så är det först bra när det är kul att spela.

Det ska alltid finnas flera val. I alla situationer så ska spelaren/rollpersonen alltid kunna välja mellan olika handlingar.

Det ska vara action. Det måste bli lite snabbare för att spänningen i världen (striden) ska avspegla sig i spänningen i systemet (reglerna). Regler ska vara ett sätt för spelgruppen att kommunicera med Mundana.

Kommer säkert på några andra punkter eller underpunkter till de ovanstående.

Helmgast

Medhåll. Den stora mängden rollspelstips och kampanjmaterial i Eon III pekar snarare åt att det ska bli mer hjälp för just platser och personer.