Nekromanti Spelledarskärmens historia

Helmgast
Varifrån kommer spelledarskärmen? Vem var först med 'et i staterna? I Sverige?

Hur har de sett ut genom tiderna? Vilken är mest egen?

Duddmannen

Hero
Mest egna

Min egen design från 1986 är rätt egen. Den består av en mittendel i form av liggande A4 och två sidopaneler som stående A4. Dess fördelar är då att man förhindrar kika-över-skärmen från sidorna i och med dessas höga skydd, samtidigt som man har bättre blick över spelbordets mer centrala delar tack vare den liggande A4-an. Min ambition då var att göra denna skärm i ett enda stycke, något som senare visade sig opraktiskt. Jag har ännu inte kommit på hur man skulle kunna förbättra designen annat än att utöka mittensektionen för än ännu bredare vy.

Angående skärmens ursprung tror jag att man från början insåg att spelledaren borde ha någon form av skydd att placera hemliga anteckningar bakom så att han fortfarande kunde läsa dessa. Möjligen började man då att ta till kartongerna från rollspelboxarna (vill minnas att det var så mitt första Dungeons & Dragons levererades. Man ställde då locket upp på ena långsidan och lade botten som tyngd i dess nederkant, i vilken man sedan kunde ha lappar, figurer och slå tärningsslag utan spelarnas insyn.

Jag vet inte vilka som var först med att leverera en sepparat skärm, men många av mina rollspel från det tidiga 80-talet har skärmar i sina produktlistor (Call of Cthulhu, Elric, AD&D, Time Master, Golden Heroes, Paranoia).

/Duddmannen

Krille

Super Moderator
"Varifrån kommer spelledarskärmen? Vem var först med 'et i staterna? I Sverige?"}

Spelledarskärmen är så vitt jag vet lika gammal som rollspel. Det fanns om jag inte minns fel en "Judge's Shield" till gamla Chainmail.

Jag tror det var Lancelot som var först med ordentliga spelledarskärmar i Sverige. Äventyrsspel hade inget bra format på sina produkter förrän i början på nittitalet och Mutant Chronicles och andra utgåvan av Kult.

"Hur har de sett ut genom tiderna?"

I princip 2-4 ark, stående eller liggande, som genom diverse vikning och bockning klarar av att stå själv och innesluta spelledarens hemligheter.

"Vilken är mest egen?"

Mest egen... tja, borträknat en klase hemmabyggen så vill jag nog utnämna Hackmaster GameMaster's Shield som den mest egna bland de professionella.

Brior

Swordsman
Jag har någonstans kvar en gammal D&D skärm från tiden då ännu inga svenska rollspel fanns, så amerikanerna var först, men jag har alltid tyckt skärmar är opraktiska. När vi spelade satt jag alltid vid ett eget bord och spelarna vid ett annat. På golvet mellan oss hade vi modeller uppställda som klargjorde hur gruppen rörde sig, detta för att undvika invändningar av typen: "Men det var faktiskt Pelledinen som gick först så det var honom varulven bet!"

Erik "Brior" Granström

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det fanns om jag inte minns fel en "Judge's Shield" till gamla Chainmail.
Knappast till Chainmail. Där hade man ingen spelledare... det var ju faktiskt inget rollspel.

Men det fanns en "Judge's Shield" som gavs ut av Judges' Guild väldigt tidigt. 70-tal helt säkert.

/Mikael - skall leta rätt på sin Judge's Shield

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Mest egna

"Jag vet inte vilka som var först med att leverera en sepparat skärm, men många av mina rollspel från det tidiga 80-talet har skärmar i sina produktlistor (Call of Cthulhu, Elric, AD&D, Time Master, Golden Heroes, Paranoia)."

Elric släpptes väl 93? Det spelet har i alla fall en synnerligen behaglig skärm som är betydligt lägre än andra skärmar men ändå funkar för att dölja olika saker som av någon anledning inte ska synas. Det enda spel där jag använder skärm, just på grund av det låga formatet.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Fast det behövdes ju inga lösa skärmar till Äventyrsspels produkter, boxarna utgjorde strålande skärmar. Ytterligare ett skäl till att köpa spel i box!