Mest egna
Min egen design från 1986 är rätt egen. Den består av en mittendel i form av liggande A4 och två sidopaneler som stående A4. Dess fördelar är då att man förhindrar kika-över-skärmen från sidorna i och med dessas höga skydd, samtidigt som man har bättre blick över spelbordets mer centrala delar tack vare den liggande A4-an. Min ambition då var att göra denna skärm i ett enda stycke, något som senare visade sig opraktiskt. Jag har ännu inte kommit på hur man skulle kunna förbättra designen annat än att utöka mittensektionen för än ännu bredare vy.
Angående skärmens ursprung tror jag att man från början insåg att spelledaren borde ha någon form av skydd att placera hemliga anteckningar bakom så att han fortfarande kunde läsa dessa. Möjligen började man då att ta till kartongerna från rollspelboxarna (vill minnas att det var så mitt första Dungeons & Dragons levererades. Man ställde då locket upp på ena långsidan och lade botten som tyngd i dess nederkant, i vilken man sedan kunde ha lappar, figurer och slå tärningsslag utan spelarnas insyn.
Jag vet inte vilka som var först med att leverera en sepparat skärm, men många av mina rollspel från det tidiga 80-talet har skärmar i sina produktlistor (Call of Cthulhu, Elric, AD&D, Time Master, Golden Heroes, Paranoia).
/Duddmannen