Nekromanti Spelledarstil i 3D!

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n234595 said:
Men är det inte en lite dålig kombo med så mkt black curtain? Då vet du ju inte om det är rättvist eller inte.

Jag förstår helt klart det frågetecknet. Från mitt perspektiv finns det dock ingen konflikt där.

Jag litar på att min spelledare (och mina medspelare) inte fuskar, kan jag inte göra det har vi andra, betydligt större problem. Som SL kollar jag aldrig ens spelarnas slag och ett tag spelade vi enbart över Skype-röstsamtal, där alla själva slog fysiska tärningar.

Black curtain fyller funktionen att linjera spelarens och karaktärens upplevelser. Karaktären vet inledningsvis inte hur farlig motståndaren är, eller om det finns något dolt i rummet, eller om hen är iakttagen etc. Då tänker jag att spelaren inte bör få mer meta-information än absolut nödvändigt för att kunna spela.

Problemet med en oförberedd plot är dels att man i regel inte får samma klimax och dels att pacingen lätt blir lidande. Men framför allt blir det rätt otillfredsställande att efter en lång mordutredning känna "Jahapp, SL bestämde ju inte mördaren förrän i slutet", för mig iaf.

2097

deleta mitt konto tack
Bara sidospår: även utan plot (i betydelsen förutbestämd händelsekedja) kan vem mördaren bestämmas när mordet sker, eller t.om. innan (när mordlusten sätts i mördarens hjärta).

Whymer

Veteran
2097;n234571 said:
så jag tänker att det skulle vara spännande att se hur ni skulle funka med ett story-spel typ DitV, AW osv.

Jag har försökt få in ett Powered by the apocalypse spel i ett års tid nu så jag är glad att någon annan föreslår det.

Sedan så tycker jag att systemet är intresant ur ett självreflecterande perspektiv, och kanske även i diskution med andr, jag tror till exempel att det kan vara intresant att diskutera mellan spelledar och spelare vart man hamnar i koirdinaterna.

ceruleanfive

Bläckfisk
Whymer;n234617 said:
Sedan så tycker jag att systemet är intresant ur ett självreflecterande perspektiv, och kanske även i diskution med andr, jag tror till exempel att det kan vara intresant att diskutera mellan spelledar och spelare vart man hamnar i koirdinaterna.
Ja, tar man fram ett någorlunda system kan det ju vara särskilt intressant att se om spelledarens självbild överensstämmer med spelarnas bild av spelledaren!

2097

deleta mitt konto tack
Sandra, dom kör "Robin's Laws of Good Game Mastering"-spelande. Och dom har fått in snitsen på att göra det. Du kan lika gärna ge upp, dom kommer inte lyssna. Den spelstilen är en orubblig borg. Bespara dig mödan att upplysa dom, dom verkar ju tycka om det. Bara för att du tyckte det var mycket bättre med andra stilar betyder det inte att du är bra på att förmedla skillnaden. Ge upp! Live and let live, you do you, etc etc

ceruleanfive

Bläckfisk
2097;n234636 said:
Sandra, dom kör "Robin's Laws of Good Game Mastering"-spelande. Och dom har fått in snitsen på att göra det. Du kan lika gärna ge upp, dom kommer inte lyssna. Den spelstilen är en orubblig borg. Bespara dig mödan att upplysa dom, dom verkar ju tycka om det. Bara för att du tyckte det var mycket bättre med andra stilar betyder det inte att du är bra på att förmedla skillnaden. Ge upp! Live and let live, you do you, etc etc
En rollspelsgrupp är väldigt mycket som ett band, i min erfarenhet.

Som band behöver man på något sätt hitta en genre. Olika medlemmar kanske har olika preferenser – förhoppningsvis kan man hitta en kompromiss som alla gillar, men ingen brukar få riktigt exakt vad de vill. I bästa fall blir kompromissen något långt bättre än man hade kunnat föreställa sig på egen hand. Motsvarande gäller i en rollspelsgrupp. Man får hitta en gemensam stil som funkar och som alla i gruppen trivs bra med.

Hade någon kommit till mitt rockband och sagt "Ni borde spela improjazz istället, det är mycket bättre" hade vi inte bytt genre oavsett argumenten. För ingen av oss gillade riktigt den musiken, särskilt inte de som hade huvudansvaret för att skriva låtarna.

Är improjazz bättre än rock? Är sandbox bättre än trailblazing/bass playing (vilket verkar vara vår spelstil enligt den tidigare artikeln)? Jag tror att det beror helt på vem man frågar och vad man är ute efter. Men jag gillar oavsett att diskutera, så jag uppskattar dina "upplysningsförsök". Och om någon tipsar mig om riktigt bra improjazz kanske jag blir inspirerad och slänger in något jazzackord här och där. :)

EDIT: Nu ska jag dock läsa "Robin's Laws of Good Game Mastering". :D