Titta hit, erfarna spelledare! Och ta det lugnt.
Först och främst, välkommen till skräckrollspelsforumet!
Här brukar sådana här 'enkla' frågor spåra ur och trycka iväg den ursprungliga frågan, så jag gör ett försök att motarbeta detta.
In the Dark tycker jag personligen mycket om, och jag ska nu ge dig ett tips specifikt för just detta spel.
Att skriva scenarion till In the Dark
Som du med största säkerhet vet innehåller In the Dark en hel del demoner av olika slag. De här demonerna är allt ifrån håriga bestar med långa klor till vampyrer till icke-fysiska filurer som besätter folk. (De icke-fysiska är för övrigt enklast att skrämmas med, enligt mig.) Och något som är skrämmande, väcker tankar och fördjupar en eventuell efterföljande diskussion är att koppla de här demonerna till det verkliga livet. Uttrycker jag mig oklart, blir det bara ludd när jag pratar? Låt mig förklara:
Exempel på en demon tagen ur verkliga livet som blir uppslag till ett scenario, eller kanske en hel kampanj.
Jag var ute och traskade i dundermetropolen Tingsryd häromdagen. Så mötte jag en lagom krokig dam som gick med rullator och såg jättevänlig och mycket, mycket ensam ut på trottoaren. En sån där ni vet, som ser ut som att hon har glömt vad lycka är. Ni vet vad jag menar, va? En ensam tant.
Jag, som är en nästan sjukligt medkännande och vänlig själ, hälsade solklart på damen och gav henne ett varmt leende. Och det leendet jag fick tillbaka, den blicken, berättade att hon inte hade väntat sig att någon skulle vara trevlig mot henne på hela dagen. Jag hade förgyllt hennes dag, och vetskapen om att jag gjorde det förgyllde min dag också.
Fortfarande luddigt? Här kommer det rollspelsrelaterade:
Då, när detta hände kom jag på en ny demon. En icke-fysisk sådan, nämligen ensamhetsdemonen. Det är en demon som för människor längre och längre ifrån varandra på det sociala och själsliga planet. Och som människor kan vi enkelt övervinna den genom att göra sådana saker som att hälsa på ensamma människor, fråga hur någon faktiskt känner sig, ge någon ett leende. Demonen försöker försvaga människorna genom att föra isär dem. Och människor är ju, som kanske bekant, starkast tillsammans. Nu fattar alla va?
Så där kan man göra med allt möjligt. Om man någon gång vill ha ett uppslag till In the Dark kan man helt enkelt se sig omkring i sitt vanliga liv och försöka se lite demoner i vardagstillvaron. Jag vet att Robert, som har skrivit spelet gillade idén när jag framförde den på In the Darks mailinglista. Han sa något i stil med att jag hade hittat det innersta av hans koncept. Det är en av grundtankarna med In the Dark.
Rekommenderas varmt. Sådana saker tål att tänkas på, även om man inte ska använda det till rollspel.
Vidare skulle jag kunna vräka ur mig massor med länkar till gamla trådar med generella skräcktips (och mer ingående diskussioner, för den delen).
Men jag anser att vi väntar med de gamla dundertrådarna och istället kallar på alla gamla stötar till skräckspelledare. Så kom nu alla skräckspelledare, börja från början. Ta nybörjartipsen, och EFTER det får ni gärna diskutera vidare.
Men var för helsike snälla mot nybörjaren och ge tips och en introduktion till rollspel med skräck.
Zaphod, som vet hur de här trådarna brukar bli.