Jag tycker inte AS 18 är särskilt högt
Det är det väl? Om en genomsnittlig människa har ett attributvärde på 10 måste han ha KN 6 för att få så högt. Om man tar en nyskapad rollperson kan han ha max 15 i attributet och då krävs det KN 4 för att komma upp i ett värde på 19. Och KN 4 är det högsta en typisk rollperson kan ha (inklusive specialisering) såvida han inte är gammal, vilket i sin tur innebär minskade attribut. Att få ett värde så högt som 26 kräver antingen att man matat in väldiga mängder erfarenhetspoäng i sin rollperson - eller att han är en demon. /images/icons/smile.gif
Däremot håller jag fortfarande med vad som sagt tidigare i den här tråden - Geministrider har en förmåga att bli nästan löjligt dödliga, särskilt om en skicklig krigare håller i vapnet. Exemplet med dolken som trängde igenom plåtrustningen kan man väl tolka som att anfallaren hittade en glipa, men ändå...
För ett tag sedan på forumet framförde jag ett försök att i alla fall dra ner überdödligheten en aning utan att göra det onödigt komplicerat. Det var något i stil med att anfall utfördes som vanligt, men sedan tog man en extra titt på försvararens slag.
* Om försvararen misslyckas med sitt försvarsslag räknas skadan enbart på anfallarens effekt. Skada fungerar som vanligt.
* Om försvararen lyckas bättre än anfallaren undviker han att bli träffad, precis som vanligt.
* Om försvararen lyckas med försvarsslaget men anfallaren lyckas bättre beräknas skadan som vanligt, med relativ effekt, vapenskada och rustningsvärde. När man har fått fram ett skadevärde halverar man det.
Detta drar knappt ner på hastigheten alls, samtidigt som det faktiskt gör det möjligt för folk att bara få skråmor - i alla fall under rätt omständigheter. Nämnas bör att jag inte har provspelat detta system, men jag kan i alla fall inte se några jättelika luckor i det.
Ridijeck
som tycker att Gemini har många bra sidor, men skadesystemet är inte en av dem