Nekromanti Spelledartips

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Känns som att det inte varit en tråd om det på ett tag, så - några tips till spelledare?
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,213
Location
Stockholm
Max Raven said:
Känns som att det inte varit en tråd om det på ett tag, så - några tips till spelledare?
Lite inte på blöjorna, gå på toa när du måste bajsa.
 

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Joined
13 Jul 2012
Messages
1,590
Location
Göteborg
Var observant på vilken typ av karaktär dina spelare skapar, det är ett hum om vad de vill göra i spelet.

Skapar de karaktärer med färdigheterna Heraldik och Krukmakeri, ja då vill de förmodligen få utlopp för det under spelets gång.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,186
Location
Rissne
Jag tänker ta mig friheten att helt enkelt länka till kapitlet med spelletartips/instruktioner i >Human =)
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Om du låtsas att allt är planerat och att du vet var du gör, så tror spelarna att det stämmer.

Som SL är man inte motspelare utan snarare lekledare som skall se till att alla har kul, därför är det okej att fuska.

Om du har förskrivit lappar som du ger ut till spelarna, se till att de är läsbara.

överge konceptet "Spelederan besriver, spelaren reagerar" och börja istället reagera på spelarnas reaktion.

Kasta inte T4:or på spelarna
 

Lukas

Mannen i Gult
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,717
Location
Huddinge
Sno regeln från "DM of the ring" att om en spelare gör en Monty Pyton referens så måste han äta upp sitt rollformulär.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,542
Location
Göteborg
Stå på en stol och skrik (bidra med energi och engagemang).

Respektera spelarnas vision (om rollpersonen är cool, låt henne misslyckas på coola sätt).

Slappna av och ha kul (tro inte och låt inte spelarna tro att det är ditt ansvar att ni har roligt; det är ett gemensamt ansvar).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Tala tydligt. Stämningen blir mycket bättre om dina spelare hör vad du beskriver.

Stå inte på en stol. Den kan välta och då slår du dig, och en blåslagen spelledare med kryckor har man ingen glädje av.

Skrik inte. Grannarna kan bli rädda och ringa polisen.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Rulla tärningarna så att alla ser dem. Rulla sedan tärningarna så att de rulalr så länge som möjligt, det gör det hela mer spännande :gremlaugh:
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Fast man behöver inte alltid berätta vad man rullar för. De som jag spelar med gillar dolda slag och mysterier, mest för att de är vana vid det tror jag.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Tomatalven said:
Fast man behöver inte alltid berätta vad man rullar för. De som jag spelar med gillar dolda slag och mysterier, mest för att de är vana vid det tror jag.
Det är ännu bättre om man rullar en tärning, slår en crit fail. Säger "Jikes! Det där kommer suga" och sedan bara fortsätter som om inget hade hänt. Paranoian är obetalbar :gremsmile:
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Regel nummer 1. Man kan inte prata för långsamt och tydligt. Risken är att man i nervositet börjar leka auktionsutropare, och då blir en dungeon helt enkelt inte lika effektful.
Regel nummer 2. Gör aldrig vad dina spelare förväntar dig att göra. Om dina spelare uttalar sig om förväntningar, speciellt om de är negativa, gör precis raka motsatsen, men inte den uppenbara motsatsen. Om en klänning förväntas vara vit, gör den inte svart, gör den typ... Indigo, eller Skogsgrön med röda blod-liknande fläckar. Bildligt exempel.
Regel nummer 3. Alla uppdrag, quests, osv. ska låta spelarna lära känna sina karaktärer, och lära känna sig själva. Anledningen till att det fins story krokar och fördelar/nackdelar som "Evil Twin" eller "Bastard Son", är att karaktärerna ska kunna spela ut, hur de som karaktärer, skulle behandla en situation där de blev anfallna av en elak tvilling, eller hittade sin bortsprugna far. Anledningen till att det fins beskrivet i sourcebooks till Dungeons and Dragons 3.5 hur Beholders sammhällsstruktur och psykologi fungerar är för att man, i en dungeon, ska ställas inför frågan, Har inte Beholders en plats i världen? Är dom bara till för att bli dödade? Skulle ni kunna utnytja dem istället för att döda dem?
Regel nummer 4. Meningen med spelet är att ni ska ha kul. Häldre än att bokstavstroget hänvisa till regler som en annan krubiroansk bibliomantiker, Kompromissa med dina spelare om att bryta reglerna på ett så underhållande och bekvämt sätt som möjligt.
Regel nummer 6. Lyssna på Genesis. Stå på en stol och skrik. Fungerar absolut bäst på natten, och om du är full kan du till och med få för dig att du är som Braveheart. "Freeeeedooooooommmmmmm"
 

Tomatalven

Hero
Joined
22 Sep 2012
Messages
1,175
Bassejr said:
Regel nummer 6. Lyssna på Genesis. Stå på en stol och skrik. Fungerar absolut bäst på natten, och om du är full kan du till och med få för dig att du är som Braveheart. "Freeeeedooooooommmmmmm"
Några särskilda låtar? :gremsmile:
 

slanfan

Hero
Joined
16 Oct 2010
Messages
1,458
Location
Göteborg
Lu-kaazh said:
Kasta inte T4:or på spelarna
Det första tipset jag mins att jag läste var ju att kasta tärningar på spelarna. Efter alla dessa år har jag ju fått en sån jävla teknik :gremfrown:

Tips: Inget är oersättligt. Missar spelarna din coola pryl så är det ju bara att lägga den på hyllan och använda någon annan gång. Och i stället kanske roa dem med något från hyllan...
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Bassejr said:
Regel nummer 2. Gör aldrig vad dina spelare förväntar dig att göra. Om dina spelare uttalar sig om förväntningar, speciellt om de är negativa, gör precis raka motsatsen, men inte den uppenbara motsatsen. Om en klänning förväntas vara vit, gör den inte svart, gör den typ... Indigo, eller Skogsgrön med röda blod-liknande fläckar. Bildligt exempel.
Jooo, VAU! Var Alltid Uppenbar!
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag gillar att många fattat sig kort och lämnat tolkningsutrymme. Tror att det är en fördel när vi kikar på sådana här tips ...

Var avslappnad

Var lyhörd

Var anpassningsbar

Var dramatisk
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
18,551
Spelledarskärmen är inte bra. Skärmen skapar en skillnad mellan dig och spelarna. Det är samma sak om du sitter bakom ett skrivbord eller på en högre stol än resten av spelarna. Det skapar en bariär som är onödig och som kan få nervösa spelare att tveka lite extra innan de pratar med dig. Om du vill ha infon på skärmen kan du alltid lägga den platt på bordet framför dig som en bok och läsa från den där.
 
Top