Nekromanti Spelledartips

Bassejr

Hero
Lu-kaazh said:
Sno regeln från "DM of the ring" att om en spelare gör en Monty Pyton referens så måste han äta upp sitt rollformulär.
Hur gäller reglerna för starwars-, startrek, och Galenskaparna/after shave refferenser?

solvebring

Superhero
God45 said:
Spelledarskärmen är inte bra. Skärmen skapar en skillnad mellan dig och spelarna. Det är samma sak om du sitter bakom ett skrivbord eller på en högre stol än resten av spelarna. Det skapar en bariär som är onödig och som kan få nervösa spelare att tveka lite extra innan de pratar med dig. Om du vill ha infon på skärmen kan du alltid lägga den platt på bordet framför dig som en bok och läsa från den där.
Det kan vara så ja, men det behöver inte vara så. Det finns spelare som gillar när spelledaren är hemlig och som vill ha ett lite "mystiskt" förhållande mellan sig och spelledaren.

Med andra ord beror det på vilket sorts spel man vill ha; vad man är för sorts spelgrupp.

Sedan kan spelledaren ha en sån approach att hon spelar väldigt öppet med mycket spelarinflytande, och då spelar skärmen inte så stor roll.

Själv tycker jag om att ha skärm när jag har scenariodelar på papper som jag vill behålla för mig själv för att inte spoila för spelarna.

Så spelledarskärm kan vara bra, och spelledarskärm kan vara dåligt. Men det är inte svartvitt, absolut inte.

Vimes

Sillkung
slanfan said:
Det första tipset jag mins att jag läste var ju att kasta tärningar på spelarna.
Det är det första SL-tipset jag minns också. Cyberpunk-Mutant?