entomophobiac
Low Prep High Play
Rollspel med spelledare kommer oftast med någon form av SL-tips, även om det bara är de klassiska "Spelet är ert, gör det ni känner för" och några slumpmässiga ord om att rollspel är ungefär som improviserad teater. Men det finns spel som sticker ut.
Skälet att jag skriver detta alls är egentligen Apocalypse World, som inte egentligen har spelledartips i den klassiska bemärkelsen utan istället konkreta regler för sånt som spelledare gjort i alla tider utan att berätta det för någon. Det här är helt genialt. AW är nog faktiskt det enskilt bästa rollspel jag någonsin läst när det kommer till att förklara vad en spelledare faktiskt gör. "När det är din tur, välj en MC [SL] move, men säg inte vad den heter". Att läsa spelet kan avskräcka en del, men jag måste säga att det är grymt imponerande och antagligen det spel jag just nu har högst på listan för spel du bör välja som ditt första rollspel helt och hållet på grund av det här upplägget.
Amber, som jag recenserar just nu, är smockfullt med SL-tips och har dessutom ett supplement med ytterligare tips. Kommer yra mer om det i recensionen, men det framhäver väldigt tydligt nyanser som uppstår när "ägandet" är tydligt. Spelare äger sina rollpersoner; spelledaren äger världen. Med hjälp av magiska krafter och rävspel kan utfall manipuleras, men i grund och botten är någon bäst och någons sämst. Hur kan du som SL göra det här intressant?
Star Wars d6 är väldigt bra på att fokusera spelupplevelsen och presentera vad som får pulpigt äventyr att klicka. Något som förstärks ytterligare av spelets (helt geniala) regler.
###
Finns det fler spel som sticker ut för att de har bra spelledartips, eller mekaniker som konkretiserar spelledarens uppgift på ett bra sätt?
Skälet att jag skriver detta alls är egentligen Apocalypse World, som inte egentligen har spelledartips i den klassiska bemärkelsen utan istället konkreta regler för sånt som spelledare gjort i alla tider utan att berätta det för någon. Det här är helt genialt. AW är nog faktiskt det enskilt bästa rollspel jag någonsin läst när det kommer till att förklara vad en spelledare faktiskt gör. "När det är din tur, välj en MC [SL] move, men säg inte vad den heter". Att läsa spelet kan avskräcka en del, men jag måste säga att det är grymt imponerande och antagligen det spel jag just nu har högst på listan för spel du bör välja som ditt första rollspel helt och hållet på grund av det här upplägget.
Amber, som jag recenserar just nu, är smockfullt med SL-tips och har dessutom ett supplement med ytterligare tips. Kommer yra mer om det i recensionen, men det framhäver väldigt tydligt nyanser som uppstår när "ägandet" är tydligt. Spelare äger sina rollpersoner; spelledaren äger världen. Med hjälp av magiska krafter och rävspel kan utfall manipuleras, men i grund och botten är någon bäst och någons sämst. Hur kan du som SL göra det här intressant?
Star Wars d6 är väldigt bra på att fokusera spelupplevelsen och presentera vad som får pulpigt äventyr att klicka. Något som förstärks ytterligare av spelets (helt geniala) regler.
###
Finns det fler spel som sticker ut för att de har bra spelledartips, eller mekaniker som konkretiserar spelledarens uppgift på ett bra sätt?