Nekromanti SpellederarhjälP!

Saurus

Veteran
Jag behöver lite hjälp /images/icons/crazy.gif

Eftersom jag är så konstig ibland alltså när jag är spelledare så blir det fel. Jag vill ha det bra svårt men samtidigt lätt för spelana.... hur ska man göra då? /images/icons/sad.gif

walium

Ganska töntig, faktiskt
Du kan inte specificera dig lite mer? Vad är det som du har problem med? Vi är alla lite konstiga emellanåt. Lita på det./images/icons/wink.gif

Du kan ju alltid "fuska" och göra att det faktiskt ser svårare ut än vad det egentligen är och skrämma dem lite i onödan. Att saker och ting helt enkelt inte alltid är som de verkar.

Tyr

Hero
Gör precis som Lynx säger och "fuska" under äventyren. Detta gör du enklast genom att slå alla slag själv bakom din spelledarskärm. På detta sätt kan du använda dina tärningsslag mer som vägledning istället för att följa dom slaviskt. Om rollpersonerna gör något genialiskt som skulle tillföra äventyret mycket gott så kan du till exempel bara slå ett symboliskt tärningslag och berätta hur de lyckades. Och ifall det ensamma skogstrollet genom ren tur slår skada nog för att klyva
rollpersonen på mitten så bör du kanske modifiera skadan neråt...

Baldyr

Hero
ett dyrt råd

Det är som sagt svårt att ge råd när man inte vet vad exakt som är problemet. Annars finns det ett mästerligt spelledar-kapitel i den nya Eon-regelboken (som utkom ungefär en månad efter DoD6). Frågan är bara om boken är värt 250 kr endast för ett kapitel...

Annars har jag för mig att samma författare har bifogat ett väldigt bra spelledar-kapitel i sitt eget rollspel Västmark, som kan laddas ned gratis från den här hemsidan. (Under Gratis rollspel.)

Man kan givetvis inte lära sig att bli en bra spelledare endast genom att läsa hur andra göra, utan det är övning som i slutändan ger färdighet.

/Baldyr

Saurus

Veteran
Jo problemet är mest att det är för enkelt eller alldeles för svårt. Jag vet inte hur jag ska lägga in den "medium" graden riktigt. /images/icons/devil.gif

And H

Veteran
Det brukar vara det svåraste, antingen dör rpna eller så dör motståndarna direkt men om man har gubbar som kan blocka bra så hjälper det lite då man inte kan döda dom så lätt (skaffa gubbar som har parerdolkar och många handlingar kanske lite stridskonster ochså så brukar det bli lite roligare än bärsärk med 2H-svärd

Saurus

Veteran
Jo det kan man ju, jag satte in en drakunge igår =) Det var svinkul hehe, ingen dog men en blev av med ena armen =) och sitt spjut som fastnade i benet på draken och rätt in i blodet som frätte =)