Nekromanti Spelmöten över nätet

Lunaspice

Veteran
Jag och mina rollspelsvänner bor på skilda håll i landet vilket resulterar i att vi har svårt att hitta tid att träffas då alla kan. Vi funderar nu på att spela över nätet för att lättare hitta tid för spelmöten och jag undrar därför lite om ni har tips & ideér kring detta.

Vi spelar Pathfinder och kommer nog dra i gång Star Wars framöver också. Vi har tillgång till Team Speakserves vilket har överlägsen ljudkvalitet över Skype. Finns det något annat liknande program så välkomnas det gärna. Sedan behöver vi nån plattform att visa kartor/bilder etc på också. Någon som har bra förslag på hur vi kan lösa detta?

Kalil

Swordsman
Precis så. Roll20 for the win. Det är i stort sett uteslutande via roll20 som min grupp kan spels nuförtin

God45

#PrayersForBahakan
Och online spel rockar :) Jag låter mina spelare rulla sina fysiska tärningar och sedan berätta vad de rullade för mig. Det ger en taktil känsla och skapar en kultur av tillit.

.113

Swashbuckler
God45;n149326 said:
Och online spel rockar :) Jag låter mina spelare rulla sina fysiska tärningar och sedan berätta vad de rullade för mig. Det ger en taktil känsla och skapar en kultur av tillit.

Jag får nästan dåligt samvete om jag börjar slå bra på riktigt och funderar på att säga att jag misslyckas bara för att jag slår skitbra hela tiden :p Så för mig funkar det absolut att lita på, utom möjligen när jag misslyckas ;) "Hörrödudu, failade du verkligen???" "Nä, ok, jag crittade igen..."

Lunaspice

Veteran
Tack för alla svar! Det ligger en förbannelse över våra Pathfindermöten. Spelarna fumlar helt galet mkt...Så jag kommer nog dra öronen åt mig om de helt plötsligt "bara" lyckas med slagen. :D

Kalil

Swordsman
Slå på spelbordet. Det finns en lite knapp bredvid varje skill, attack osv. Att slå fysiska tärningar på roll20 är bara galet osmidigt. Plus att ni kanske bryter förbannelsen?

JJoghans

Regelknackare
Jag har tidigare kört skräck/problemlösningsspel via Google Hangouts. Spelarna slog sina egna slag. Det funkade rätt bra. Jag lade upp kartor i förväg på Dropbox och klistrade in länkarna i textinterfacet när jag behövde visa dem någonting. Okomplicerat och bra. Jag tror att ljudkvaliteten hade blivit bättre med Teamspeak, men gruppen uppskattade video-strömmarna i Hangouts så mycket att det inte kändes som ett alternativ.

Om du vill ha något som är mer strukturerat och har stöd för "figurstrid", så är det nog Roll20 som gäller - men det krävs en lite förarbete för att få de bitarna att fungera bra. Det finns även andra liknande alternativ, men jag har lite dålig koll på dem.

Jag kommer själv att börja använda Roll20, inte minst för "fog of war"-funktionen (i vilken man kan avslöja små bitar av kartan i taget).

JJoghans

Regelknackare
Sorry for thread-necro, men jag tänkte tillägga lite egna erfarenheter här.

Efter några problematiska spel med Roll20.net har vi övergett den plattformen till förmån för Teamspeak. Roll20 har fungerat bra när alla sitter på snabba linor, men så fort någon sitter på DSL eller ett halvskakigt Wifi så blir det problem. Jag kan tänka mig att avståendet till Roll20's server även kan spela in i ekvationen. Ljudkvaliten var genomgående ganska dålig. Vi tappade ofta videoströmmarna, och blev det riktigt illa försvann även ljudet. Roll20 är ju inte helt obuggigt heller, och när någon joinar eller hoppar ur kan det få andra i gruppen att tappa anslutning.

Valet föll på Teamspeak eftersom vi har tillgång till en privat svensk TS-server, och det blev ett enormt lyft jämfört med Roll20. TS har inga interaktiva kartor, tärningsrullare eller videoströmmar, men nu hör vi åtminstone vad alla säger. Ibland kan någon trilla ur kanalen, men det orsakar åtminstone inte massurfall, och det går fort att återansluta. Vi rullar fysiska tärningar och kungör resultaten enligt personligt samvete. Som SL använder jag Dropbox för "handouts" och paste:ar in länkar i TS. Till skillnad från både Roll20 och Hangouts är det dessutom enkelt - för att inte säga lättsamt - att skicka personliga textmeddelanden till andra i gruppen. Dessutom har TS en inbyggd funktion för att spela in spelmötet, vilket jag uppskattar enormt. Det är nämligen perfekt för de som inte kunnat vara med att "lyssna in sig" på det senaste mötet.

zonk

muterad
Dazumal;n179591 said:
Sorry for thread-necro, men jag tänkte tillägga lite egna erfarenheter här.

Efter några problematiska spel med Roll20.net har vi övergett den plattformen till förmån för Teamspeak. Roll20 har fungerat bra när alla sitter på snabba linor, men så fort någon sitter på DSL eller ett halvskakigt Wifi så blir det problem. Jag kan tänka mig att avståendet till Roll20's server även kan spela in i ekvationen. Ljudkvaliten var genomgående ganska dålig. Vi tappade ofta videoströmmarna, och blev det riktigt illa försvann även ljudet. Roll20 är ju inte helt obuggigt heller, och när någon joinar eller hoppar ur kan det få andra i gruppen att tappa anslutning.

Valet föll på Teamspeak eftersom vi har tillgång till en privat svensk TS-server, och det blev ett enormt lyft jämfört med Roll20. TS har inga interaktiva kartor, tärningsrullare eller videoströmmar, men nu hör vi åtminstone vad alla säger. Ibland kan någon trilla ur kanalen, men det orsakar åtminstone inte massurfall, och det går fort att återansluta. Vi rullar fysiska tärningar och kungör resultaten enligt personligt samvete. Som SL använder jag Dropbox för "handouts" och paste:ar in länkar i TS. Till skillnad från både Roll20 och Hangouts är det dessutom enkelt - för att inte säga lättsamt - att skicka personliga textmeddelanden till andra i gruppen. Dessutom har TS en inbyggd funktion för att spela in spelmötet, vilket jag uppskattar enormt. Det är nämligen perfekt för de som inte kunnat vara med att "lyssna in sig" på det senaste mötet.
Men kör teamspeak för ljudet, kör tärningar, kartor osv på roll20?

JJoghans

Regelknackare
zonk;n179592 said:
Men kör teamspeak för ljudet, kör tärningar, kartor osv på roll20?
Det skulle man kanske kunna göra. Jag ska se om det går att importera bilder och rita interaktivt i Google Draw istället, för tärningsrullaren kan vi leva utan. :)