Nekromanti Spelmöten i Neotech?

Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Jo, det är en sak som förbryllar mig...

Varför är det så svårt att skriva äventyr i Neotech när det har gjort ett 5000 tals sci-fi/cyberpunk filmer i värre miljöer än den här. Det var bara en liten tanke.
Men det jag verkligen vil höra är sammandrag om andras spelmöten då de alltid är roliga att läsa om, eller varför inte några roliga händelser. Läs under ACTION! nedanför för att se en lite konstig duell mellan två motståndare i ett chinatown område. Men MER INLÄGG OM SPELMÖTEN!

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Ashinara

Veteran
Joined
9 Feb 2001
Messages
9
Location
Arjeplog, Sverige
Jag håller med dig om att det e omöjligt att skriva ett bra äventyr till neotech.

Så här var det.

Spelarna var ute på ett uppdrag och hade precis gjort en drive by och flydde nu från snuten.

Sl: ni kör ut på motorvägen, ni ser en väg åt höger och en åt vänster som verkar leda till en bro och det är byggarbetare där.
Spelare: Vi tar vänster vi kan vira bort snuten lättare där.
Sl: ok ni kör av vänster och kör på ett par byggarbetare. Ni ser snuten i bakspegeln. Längre fram ser du en skylt och det enda du hinner se när ni kör förbi i 200 är en text som säger varning. Vad gör du?
Spelare: jág kör på.
Sl: du gasar ännu mer och du kommer upp på en bro, efter ett tag ser du att bron tar slut.
Spelare: jag bromsar.
Sl: Du kör i 200 du börjar bromsa, men en bromssträcka på 20 meter är för kort, du fattar att ni kommer att köra ner.
Spelare: jag hoppar ut, du hoppar ut och slår in i räcket, du känner hur ryggraden krossas innan det svartnar för ögonen på dig. Ni andra som satt kvar flyger ut för kanten och flyger ner i vattnet. Ni tar ingen större skada förutom att ni är lite omtumlade. (bron var ej hög)
Spelare: vi simmar upp.
Sl: ni kommer upp till ytan och ser hur en polisbil flyger ner över kanten. Ni tror att ni hinner simma darifrån och ser en båt utan förare en bit bort mot kanten.
Spelare: vi simmar dit och tar båten.
Sl: ni kör därifrån och klarar er med en skråma, Du som hoppade ut bröt ryggraden och ska vara glad att du har livet i behåll, Du blir förlamad från nacken och neråt.

Så kan det gå om man försöker rädda sitt eget skin och skita i dom andra...dessutom hur dum får man vara om man hoppar ut i 200 =P
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
det går visst att skriva bra äventyr... ta bara det underbar äventyret Om Progenex och UMB som för ett tag sen låg ute på forumet...det är askul! lagom mkt våld, lagom mkt konspiratio och lagom mkt detektivarbete.

"The Danish Wrath Shall Come Upon All Of You"
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
bränner man ner i vattnet i 200 km/h är det nästan som tvärstopp.... dvs hade de inte säkerhetsbälten o dyl på sig bör det ha blivit mer än "en skråma"....

Dessutom gör Transnet det lite knepigt att virra bort snuten...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Jag har börjat skriva ett äventyr till Neotech 2 som förhoppningsvis ska kunna utvecklas till en kampanj, vad vi i vardagsmun kallar för episk kampanj även om termen är felaktigt använd.

Den börjar med den kanske lite uttjötade "ni vaknar upp och kommer inte ihåg någonting". Jag har dock satt in en fin anledning till det så att spelarna allt eftersom kampanjen fortflyter får reda på mer och mer om sitt förflutna.

Storyn involverar också lite AI, virus etc.

Nåja den kanske kommer upp på internet någongång när jag har hunnit skriva lite mer. Har bara 11 sidor klara för tillfället

Zaiber - Religion är coolt.
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
Det låter bra det där om minnesförlust.
Men har du gjort det så att spelarna får ett par rollpersoner som du slagit på bakgrundstabellen åt. Då borde de nämligen inte ens få ha sina rollformulär själva utan tilldelas istället RP:s. Jag har tänkt göra så själv.

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
om det var en volvo, borde de kunnat fortsätta köra på botten, upp på andra sidan, forcera ett par vägspärrar, betongmurar, stridsvagnar mm...

För som bekant så stoppar INGET en Volvo

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
OM man åker ner i vattnet blir det inte alls tvärstopp utan en 'väldigt' mjuk inbromsning i jämförelse med om man skulle åka rakt ner på jorden. och snuten var inget problem, de hade juh båten..

Jag vet att jag har rätt!
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Ingen i min spelgrupp skulle gå med på att spela med rollpersoner som andra personer har gjort. Det är som att ha sex med någon annan mans fru, det känns inte rätt helt enkelt.

Sedan så har inte Neotech 2 så mycket bakgrundsslag egentligen.

Det är mest bara regeltekniska saker som plus i pengar etc. Vänner och fiender har jag ändå suddat eftersom något sådant är omöjligt

Zaiber - Religion är coolt.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Japp... det bliren mjuk inbromsning jämfört med om de hade kraschat in i en betongvägg... men ingen krasch i 200km/h kommer nånsin att vara "mjuk" oavsett vad man kraschar mot... typ

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: JO, I VATTEN BLIR DET DET!!! [NT]

visst, okej... påminn mig att vi ska företa en del praktiska experiment om vi nånsin ses... vet en bra kajkant där du kan prova, och om du lovar att köra så lovar jag att fixa en bil till dig...

Om du trampar i klaveret ha åtmistone vett att stå still
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: JO, I VATTEN BLIR DET DET!!! [NT]

Vatten är inte alls är så mjukt som du vill tro. Har du adrig fått magplask? 200 km/h motsvarar ett fall från 150 m. Ganska rejält magplask, mycket mindre höjder har räckt för att slå folk medvetslösa. Även om man sitter i en bil lär det kännas ordentligt.

Snow
Dead, but still walking around
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
Varför skulle de vägra det? Skicka dem på ett konvent så lär de sig bättre :o) Fast om man ska spela en lång kampanj kanske det kan vara roligt och ha sina egna karaktärer... men om de inte minns något alls kanske de kan få bygga karaktärernas personliget från grunden? eller?

chrull

.-. .- -.. .. --- .- -.-. - .. ...- .. - -.--
 

Zaiber

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
100
Location
Boden, Sverige
Vi spelar mest längre äventyr. Det är väldigt sällan som vi drar en/två spelmöten-äventyr. Men jag är precis lika av samma skrot och korn. Spelar jag med en förskapad person så känns den inte levande. Den blir bara en massa siffror på ett papper istället för en levande varelse med bakgrund, känslor och mål i livet

Zaiber - Religion är coolt.
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Jag håller med dig.
Tyvärr är det endast jag som har en bakgrund och allt det där till min karaktär. Och jag är SL.
Ok, en annan av dem har väl lite grann av en story. Den andra har knappt ett namn.

Place upon my tomb the head of Minamoto Yoritomo.
/Taira Kiyomori
 
Joined
18 Aug 2000
Messages
319
Location
Sverige, Stockholm
OK, man kan slå fram alla attribut och karaktärsdrag men vissa förmågor och personer kan vara hemliga, och sen uppdagas bit för bit för spelarna.

"Jag tar kniven och kastar den rakt mot hans strupe."
SL: Den sätter sig rakt i halsen och skär sönder hans luftväg.
"Kan jag kasta kniv så bra?"

Baronen som gärna bränner ett par Daaktroende till frukost.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Nu måste jag försvara mig lite...

Vad jag skrev i det ursprungliga meddelandet var att det var en mjuk inlanding i jämförelse med att hamna på backen... dessutom motsvarar 200km/h ett fall på 150 RAKT NER, kanske men inte som i detta fallet där de flög av en bro, som jag inte vet hur hög den är. Vad jag menar är att säga emot det en snubbe skrev om att de borde dött av att bältet kapat halsen på dem i den farten.. dvs inte att man kan landa i vatten och jämföra det med en stor, fluffig dunkudde... visst, man får skråmor men man klarar sig under omständigheterna bättre än om man skulle landat på asfalt då bilen föärmoidligen skulle urartat och voltat och studsat och grejer..
mvh
Fogge

Jag vet att jag har rätt!
 
Top