[Utmaning] Bara min Tekopp
Bara min tekopp
Gör såhär...
Sätt dig ner med två spelkamrater och se till att ni har följande föremål till hands:
*Det här regelhäftet (endast nödvändigt under första genomspelningen)
*Uppvärmningskorten
*Känslokorten
*En stor kopp hett te per deltagare
*En mobiltelefon för tidtagning under uppvärmningen
Låt bli tekoppen, du ska snart få dricka.
Innan vi börjar spela på allvar måste vi värma upp, dels för att bli varma i kläderna och dels för att låta det te ni har framför er svalna till lagom dricktemperatur. Dra ett uppvärmningskort och lägg fram det så att alla kan se det. Utför uppvärmningsvövningen som finns beskriven på kortet.
Uppvärmda och fyllda med en inre tillfredsställelse kan vi nu börja spela. Varje spelare drar ett känslokort och läser igenom listan på känslor.
Spelaren som bjudit in till speltillfället väljer var spelet ska börja. Detta görs genom att beskriva en plats, i vår värld och tid eller något helt annat, där tre personer sätter sig ner för att dricka te tillsammans.
Drick inte av ditt te.
Därefter är det nästa spelares tur att introducera de tre karaktärerna. Vem av de två spelare som ej agerat som utses till "nästa spelare" avgörs genom en kortare diskussion och beslutet får ej fattas grundat i hur spelarna sitter kring bordet eller med hjälp av slumpen.
Spelaren vars tur det blir introducerar de tre karaktärerna, beskriver kortfattat deras utseende och delar ut dem till spelarna, en i var.
Spelaren som ej ännu agerat börjar att, liksom en skådespelare, rollspela sin karaktär och inleder spelet. De andra spelarna hakar på när en naturlig öppning i konversationen skapas åt dem.
Drick inte av ditt te.
Spelet tar formen av ett samtal mellan de tre karaktärerna. Det är endast tillåtet att prata och agera som om det var din karaktär som gjorde det och uttalanden i stil med "min karaktär gör x" bör tolkas som att spelarens karaktär säger att "min karaktär gör x".
Precis som i ett vanligt samtal finns det ingen bestämd ordning för vem som får prata när och meningsutbytet ska komma organiskt.
Drick inte av ditt te.
När en spelare lyckas väva in en av känslorna på sitt känslokort i sin rollgestaltning OCH konversation tar hen en klunk ur sin tekopp. Spelare tilldelas ej flera klunkar för att väva in mer än en känsla i sin rollgestaltning OCH konversation och endast en klunk får tas för varje listad känsla per spelomgång.
Spelet tar slut när...
...någon har druckit allt sitt te. Spelaren som lyckats med detta vinner.
...någon har lyckats väva in alla sina listade känslor i sin rollgestaltning OCH konversation. Spelaren som lyckats med detta vinner och delar segern med den spelare som har minst te kvar i sin kopp, avgör genom ockulär besiktning.
...någons te har kallnat. Spelaren vars te har kallnat har förlorat och övriga spelare är vinnare.
När en eller flera vinnare korats får denna eller dessa avsluta den fiktiva testunden genom att säga farväl till sina förlorarnas karaktärer, resa sig upp och gå.
______________________________________________
Känslokort 1
Fnitterlycka
Envishet
Nykärlek
Beslutsamhet
Åtrå
Blygsel
Trötthet
Uppgivenhet
Skadeglädje
Tveksamhet
Känslokort 2
Explosivitet
Passion
Förnuftighet
Ointresse
Sorg
Självsäkerhet
Storsinthet
Medkänsla
Galenskap
Rädsla
Känslokort 3
Mod
Hjälpsamhet
Avundsjuka
Småsinthet
Hat
Pigghet
Skvalleriver
Odräglighet
Osäkerhet
Tankspriddhet
Uppvärmningskort 1
Namnhistoria
Berätta en historia om hur du fått ditt namn. Varje spelare ges två minuter för sin berättelse.
Uppvärmningskort 2
Färg/Fortsätt
En spelare är berättare och får tre minuter på sig att berätta en historia. Spelaren till höger om berättaren kan när som helst säga "Färg!" för att tvinga berättaren att beskriva det aktuella skeendet med mer detaljrikedom. Spelaren till vänster om berättaren kan när som helst säga "Fortsätt!" för att tvinga berättaren att avancera historien i högre tempo. Turas om att vara berättare tills alla har fått berätta en historia.
Uppvärmningskort 3
Ja, och...
Hjälps åt att berätta en historia. En spelare börjar med att säga en mening varefter spelaren till vänster säger "Ja, och..." och fortsätter historian med ännu en mening. Fortsätt på detta sätt i tre minuters tid.
Bara min tekopp
Gör såhär...
Sätt dig ner med två spelkamrater och se till att ni har följande föremål till hands:
*Det här regelhäftet (endast nödvändigt under första genomspelningen)
*Uppvärmningskorten
*Känslokorten
*En stor kopp hett te per deltagare
*En mobiltelefon för tidtagning under uppvärmningen
Låt bli tekoppen, du ska snart få dricka.
Innan vi börjar spela på allvar måste vi värma upp, dels för att bli varma i kläderna och dels för att låta det te ni har framför er svalna till lagom dricktemperatur. Dra ett uppvärmningskort och lägg fram det så att alla kan se det. Utför uppvärmningsvövningen som finns beskriven på kortet.
Uppvärmda och fyllda med en inre tillfredsställelse kan vi nu börja spela. Varje spelare drar ett känslokort och läser igenom listan på känslor.
Spelaren som bjudit in till speltillfället väljer var spelet ska börja. Detta görs genom att beskriva en plats, i vår värld och tid eller något helt annat, där tre personer sätter sig ner för att dricka te tillsammans.
Drick inte av ditt te.
Därefter är det nästa spelares tur att introducera de tre karaktärerna. Vem av de två spelare som ej agerat som utses till "nästa spelare" avgörs genom en kortare diskussion och beslutet får ej fattas grundat i hur spelarna sitter kring bordet eller med hjälp av slumpen.
Spelaren vars tur det blir introducerar de tre karaktärerna, beskriver kortfattat deras utseende och delar ut dem till spelarna, en i var.
Spelaren som ej ännu agerat börjar att, liksom en skådespelare, rollspela sin karaktär och inleder spelet. De andra spelarna hakar på när en naturlig öppning i konversationen skapas åt dem.
Drick inte av ditt te.
Spelet tar formen av ett samtal mellan de tre karaktärerna. Det är endast tillåtet att prata och agera som om det var din karaktär som gjorde det och uttalanden i stil med "min karaktär gör x" bör tolkas som att spelarens karaktär säger att "min karaktär gör x".
Precis som i ett vanligt samtal finns det ingen bestämd ordning för vem som får prata när och meningsutbytet ska komma organiskt.
Drick inte av ditt te.
När en spelare lyckas väva in en av känslorna på sitt känslokort i sin rollgestaltning OCH konversation tar hen en klunk ur sin tekopp. Spelare tilldelas ej flera klunkar för att väva in mer än en känsla i sin rollgestaltning OCH konversation och endast en klunk får tas för varje listad känsla per spelomgång.
Spelet tar slut när...
...någon har druckit allt sitt te. Spelaren som lyckats med detta vinner.
...någon har lyckats väva in alla sina listade känslor i sin rollgestaltning OCH konversation. Spelaren som lyckats med detta vinner och delar segern med den spelare som har minst te kvar i sin kopp, avgör genom ockulär besiktning.
...någons te har kallnat. Spelaren vars te har kallnat har förlorat och övriga spelare är vinnare.
När en eller flera vinnare korats får denna eller dessa avsluta den fiktiva testunden genom att säga farväl till sina förlorarnas karaktärer, resa sig upp och gå.
______________________________________________
Känslokort 1
Fnitterlycka
Envishet
Nykärlek
Beslutsamhet
Åtrå
Blygsel
Trötthet
Uppgivenhet
Skadeglädje
Tveksamhet
Känslokort 2
Explosivitet
Passion
Förnuftighet
Ointresse
Sorg
Självsäkerhet
Storsinthet
Medkänsla
Galenskap
Rädsla
Känslokort 3
Mod
Hjälpsamhet
Avundsjuka
Småsinthet
Hat
Pigghet
Skvalleriver
Odräglighet
Osäkerhet
Tankspriddhet
Uppvärmningskort 1
Namnhistoria
Berätta en historia om hur du fått ditt namn. Varje spelare ges två minuter för sin berättelse.
Uppvärmningskort 2
Färg/Fortsätt
En spelare är berättare och får tre minuter på sig att berätta en historia. Spelaren till höger om berättaren kan när som helst säga "Färg!" för att tvinga berättaren att beskriva det aktuella skeendet med mer detaljrikedom. Spelaren till vänster om berättaren kan när som helst säga "Fortsätt!" för att tvinga berättaren att avancera historien i högre tempo. Turas om att vara berättare tills alla har fått berätta en historia.
Uppvärmningskort 3
Ja, och...
Hjälps åt att berätta en historia. En spelare börjar med att säga en mening varefter spelaren till vänster säger "Ja, och..." och fortsätter historian med ännu en mening. Fortsätt på detta sätt i tre minuters tid.