Nekromanti Spelmakarens stora frågor?

solvebring

Superhero
Ja, för dem som vet att jag nyligen bubblade en del om sådant i en tråd, om ett hypotetiskt spelprojekt, så kan jag säga det att jag tog bort tråden. Låt oss börja om på ny kula, utan att bry oss om specifika spelprojekt.

Har du skrivit ett rollspel? Ja, men vad bra! Då undrar jag:

Vilka frågor ställer du dig först när du börjar på dina projekt? ... Varför då?

Finns det andra frågor, som kommer senare, som är viktiga för dig att besvara när du makar rollspel? Vilka och varför?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
Vilka frågor ställer du dig först när du börjar på dina projekt? ... Varför då?
I den mån jag ställer frågor på det sättet, då...

"Vad gör spelarna?"

För mig är det den viktigaste frågan, den som ligger till grund för det mesta annat. När jag tänker mig spelet spelas, vilken typ av aktiviteter har spelarna för sig, och hur påverkas de av spelet? Observera att det här alltså är skillnad på vad spelarna gör och vad rollpersonerna gör.

Andra frågor som brukar komma huller om buller:
- "Har nån annan redan gjort det här spelet?"
- "Hur får jag in [cool idé jag fått under promenad] i spelet?"
- "Hur ska illustrationerna se ut?"

Alltså, den första tiden är ganska crazy för mig. Brainstorming, brainfarts. Det är sällan jag jobbar strukturerat i det läget. Sen solidifieras spelen i mitt huvud mer och mer, tills de börjar närma sig nåt som går att spela.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Eftersom jag skriver rollspel inom samma värld, med samma metafysik, så är mitt perspektiv lite annorlunda då jag börjar fundera på ett nytt rollspel. Jag ger ett exempel på hur jag tänkte då jag skapade Leviathan.

1) Vad vill jag förmedla i den större historien? Leviathan förmedlar till exempel mänskligt uppvaknande för monster och en kraftigt förändrad världsbild, där Bortom inte gör det.

2) Vad för sorts berättelser kan den nya miljön erbjuda, som inte går att berätta i Bortom: Lögnens slöja? Hur gör jag för att förstärka dessa berättelser?

3) Vad gör karaktärerna? Hur passar dem in i berättelserna?

4) Hur ska rollspelets visuella stil se ut? Hur ska den utformas? Vilka kan jag tänka mig att samarbeta med?

Rickard

Urverk speldesign
solvebring said:
Han said:
Vad vill jag ha ut av mitt spelande?
Vad gör du sen? :gremsmile:
Vad för coola saker kan jag sno för att uppnå det?

Jag funderar sedan (utan att skriva ned!) kring grunderna i regelsystemet och spelstilen och börjar direkt speltesta. Efter några speltest så lägger jag till nya saker. I This Is Pulp så lade jag till och förändrade spelsystemet efter tio speltillfällen (~ 20 speltimmar).

/Han som till Matiné fick uppfinna ett nytt magisystem för det fanns inget som han stött på som gjorde det han ville göra (även om han snodde tankesättet från kalcidis magiregler till Usagi Yojimbo)

Arfert

Facit
Vad ska spelet handla om?
Vad ska man göra?
Eventuellt: Hur är spelvärlden?
Eventuellt: Vilka konflikter finns i så fall i spelvärlden, och var passar RP in där?
Och vad för slags system funkar till det?

solvebring

Superhero
krank said:
"Vad gör spelarna?"
Lust att utveckla den där? Folk brukar säga "Vad handlar spelet om?" vilket oftast går hand i hand med vad rollpersonerna gör, men du sätter alltså spelarens handlingar i främsta rummet för att hitta din design? Låter intressant, fast jag förstår inte riktigt. Hur?

krank

solvebring said:
Lust att utveckla den där? Folk brukar säga "Vad handlar spelet om?" vilket oftast går hand i hand med vad rollpersonerna gör, men du sätter alltså spelarens handlingar i främsta rummet för att hitta din design? Låter intressant, fast jag förstår inte riktigt. Hur?
Därför att om spelarna inte gör något kring spelbordet, så... blir det inte mycket till spel. Jag är som sagt ganska ostrukturerad i början av mina projekt, men innan jag vet vad spelarna gör kan jag inte gå vidare. Jag måste veta om spelarna framför allt ska fatta taktiska astridsbeslut, diskutera med SLP:er, "undersöka" rum...

För sen behöver jag ju mekanik för allt det där spelarna inte gör. Men som rollpersonerna gör, då. Om spelarna inte beskriver detaljerat hur de undersöker rum så behöver man t.ex. någon mekanik för det, om man tänkt sig att rollpersoner ska leta igenom rum för ledtrådar. Finna Dolda Ting är ett klassiskt exempel på mekanik som innebär att spelarna inte undersöker rum.

Så: Ofta har jag annat jag kommer på innan jag ställer mig den frågan, men det är sällan som svar på frågor utan mer lösflygande idéer som bara ploppar upp. Men de lösflygande idéerna blir inte ett begripligt spel innan jag vet vad spelarna ska göra.

solvebring

Superhero
Topp, skitbra svar. Man tackar så mycket. Den karamellen tåls att suga på. Det var väldigt informativt, inte minst systemfilosofisk där med uppdelningen mellan spelare och rollpersoner. Me like.

solvebring

Superhero
Robert Jonsson said:
Eftersom jag skriver rollspel inom samma värld, med samma metafysik, så är mitt perspektiv lite annorlunda då jag börjar fundera på ett nytt rollspel. Jag ger ett exempel på hur jag tänkte då jag skapade Leviathan.

1) Vad vill jag förmedla i den större historien? Leviathan förmedlar till exempel mänskligt uppvaknande för monster och en kraftigt förändrad världsbild, där Bortom inte gör det.

2) Vad för sorts berättelser kan den nya miljön erbjuda, som inte går att berätta i Bortom: Lögnens slöja? Hur gör jag för att förstärka dessa berättelser?

3) Vad gör karaktärerna? Hur passar dem in i berättelserna?

4) Hur ska rollspelets visuella stil se ut? Hur ska den utformas? Vilka kan jag tänka mig att samarbeta med?
Hm, det här var också annorlunda. Det känns nästan som att du tänker på spel som ett stort scenario. Iof är det inget konstigt med det, men jag får mer författarvibbar av ditt snack än just spelmakarvibbar. Du tänker liksom på berättelsen och fiktionen först, och går därefter vidare till rollpersoner och spelare. Det är högst intressant.

Du skapar med andra ord en spelvärld och klistrar på ett system på slutet, eller när kommer systemet in för din del?

krank

solvebring said:
Tror du att man måste skapa några "dåliga" spel för att hitta erfarenheten att skapa "bra" spel?
Ja.

Man måste inte släppa, eller bli klar med, de dåliga spelen. Men på samma sätt som man inte går från att inte prata franska alls till att prata perfekt franska, eller från att vara helt tondöv till att vara världsbäst på att spela cittra, så tror jag att man inte går från att inte ha gjort ett enda spel till att göra asbra spel. Det finns en inlärningskurva.

För all del kan det handla om att iterera samma spel väldigt många gånger *hostStarChallengehost*, det spelar mindre roll. Man är dålig innan man är bra. Det handlar inte så mycket om ett "måste" som att det är så det funkar.

solvebring

Superhero
krank said:
solvebring said:
Tror du att man måste skapa några "dåliga" spel för att hitta erfarenheten att skapa "bra" spel?
Ja.

Man måste inte släppa, eller bli klar med, de dåliga spelen. Men på samma sätt som man inte går från att inte prata franska alls till att prata perfekt franska, eller från att vara helt tondöv till att vara världsbäst på att spela cittra, så tror jag att man inte går från att inte ha gjort ett enda spel till att göra asbra spel. Det finns en inlärningskurva.

För all del kan det handla om att iterera samma spel väldigt många gånger *hostStarChallengehost*, det spelar mindre roll. Man är dålig innan man är bra. Det handlar inte så mycket om ett "måste" som att det är så det funkar.
Säker på att man inte måste göra klart skitspelen? ... Jag tycks ju aldrig komma någon vart. :gremwink:

Sodivra

Champion
solvebring said:
Säker på att man inte måste göra klart skitspelen? ... Jag tycks ju aldrig komma någon vart. :gremwink:
Gör klart dem! Tvinga dig! Låt dem vara skit och börja jobba på något annat! Dessutom, det kommer alltid finnas iallafall ett skäggigt fan som tycker att ditt asdåliga spel är bra och ändå har finurliga idéer. (som du kan återvända till senare)

Also, det här är väl värsta tråddödaren, men jag tycker att Power 19 är spelmakarens stora frågor.

Arfert

Facit
solvebring said:
Nja, man kan göra bra spel direkt... men sen blir det förhoppningsvis ännu bättre.

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
solvebring said:
Gör klart dem! Tvinga dig! Låt dem vara skit och börja jobba på något annat! Dessutom, det kommer alltid finnas iallafall ett skäggigt fan som tycker att ditt asdåliga spel är bra och ändå har finurliga idéer. (som du kan återvända till senare)
Då har jag mååånga spel att göra färdigt. Nåväl, jag får börja räkna från nästa vecka eller något i den stilen. Fast iof är det som rör sig i hjärnan nu en mix av alla de senaste idéerna, så det borde gillas. Btw, tackar för uppmuntra, Arvid. :heart:

Hm ... Power 19? ... Sounds both weird and interesting.

/solvebring som en vacker dag skulle kunna göra en collection book av alla sina dåliga, halvfärdiga idéer. :gremtongue:

Sodivra

Champion
solvebring said:
Då har jag mååånga spel att göra färdigt. Nåväl, jag får börja räkna från nästa vecka eller något i den stilen. Fast iof är det som rör sig i hjärnan nu en mix av alla de senaste idéerna, så det borde gillas. Btw, tackar för uppmuntra, Arvid. :heart:

Hm ... Power 19? ... Sounds both weird and interesting.
Du är mitt skäggiga fan! :heart:

Har du inte hört talas om Power 19? Det måste dykt upp här på forumet 3-4 gånger tidigare.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
solvebring said:
Hm, det här var också annorlunda. Det känns nästan som att du tänker på spel som ett stort scenario. Iof är det inget konstigt med det, men jag får mer författarvibbar av ditt snack än just spelmakarvibbar. Du tänker liksom på berättelsen och fiktionen först, och går därefter vidare till rollpersoner och spelare. Det är högst intressant.

Du skapar med andra ord en spelvärld och klistrar på ett system på slutet, eller när kommer systemet in för din del?
Till skillnad från andra, som till exempel krank, så skriver jag inte nya rollspel. Jag skriver nya settings med nya spelmöjligheter. Du kommer med andra ord att känna igen grunden av spelsystemet i Leviathan om du spelat Bortom, men du kommer få massor med nya saker i form av regler hur du skapar karaktären och hela nya delen med att skapa baser. Det här är saker som jag talade om i punkt ett och två. Baserna är en viktig del i spelet och kom till av skillnaden Leviathans setting och vad jag ville förmedla t.ex.

Du har alltså helt rätt att jag tänker på berättelsen (metaplotten) och fiktionen först. Då jag skapade Bortom (In the Dark då) så hade jag skrivit mycket till Drakar och Demoner och gjort mig själv skittrött på fantasy. När jag skapade In the Dark hade jag en medveten tanke att skapa en historia som kunde utspela sig på andra miljöer och tidseror, just för att jag inte skulle tröttna igen utan kunna hoppa mellan dem. Så, med det här i åtanke har jag flera andra settings i åtanke. Först var nutidsskräckspelet Bortom: Lögnens slöja och sen kom Leviathan, ett SF-rollspel i nära framtiden under havet.

Jag har fler koncept dock som kommer förverkligas i framtiden: fantasyrollspelet Dharya (som utspelar sig efter Leviathan) som är kluvet itu mellan regnskog och vida ökenlandskap där civilisationerna bränns bort i takt med att planeten dränks i en helvetisk solbränna, ett SF-rollspel där ett matriarkat har skapat en världsfred men där alla inte är nöjda utan försöker omkullkasta styret med hjälp av tidsresor, eller Skärselden där man efter döden hamnar på ett mystiskt tåg och får utforska andra personers liv eller det forntida, dekadenta Atlantis som festar ända in i undergången. Det här är alla idéer som jag har i en övergripande story och som jag planterar frön i de andra settings.

Varje idé har sin plats i den övergripande metastoryn och uppfyller olika saker som behövs förmedlas. Jag har dessa saker i huvudet då jag sätter mig ned och skapar rollspelet och hur karaktärerna passar in här med vad de ska göra. Sen tänker jag på vad för extra sorters regler och tänk (och jag talar då främst om saker innan eller efter spelmöten - att infoga ad hoc-regler vill jag undvika i största möjliga mån). Här håller jag dock med krank: det är skitviktigt att komma på vad de ska göra. Utan det kommer rollspelet bli väldigt svårt att greppa.

Hoppas det skänkte lite insikt i hur jag tänker!

Krille

Super Moderator
solvebring said:
"I varje författare finns en miljon ord skräp som måste ut innan han kan börja skriva bra."