Jag har inte skrivit klart (jag brukar stanna på 85%) något spel, men jag kan se en tydlig tendens.
Mitt första spel var Revolver. Jag började på olika ställen, hittade fräsiga mekaniker jag ville få in, köpte nya spel som vände upp och ner på allt, började om, ändrade, bytte koncept o.s.v. Spelet är fortfarande inte ett dugg klart, men boy o´boy vad mycket jag lärde mig! Jag läste alla artiklar på Forge, jag läste bloggar, spel och spelade en massa olika spel för att se vad de gjorde och hur de gjorde det.
Mitt andra spel var Daemon. Det håller jag på med fortfarande och det håller på att bli klart (vi spelar det och det saknas inte så mycket text). Där lärde jag mig strukturera upp texten, få ner saker på pränt, hittade en formalia som passade. Jag gjorde en logo, letade fria bilder och annat. Jag lärde mig massor.
Mitt nästa spel var The Fog of War. Det håller jag på med fortfarande och det håller på att bli klart. Det är klart, jag ska bara skriva ner lite fakta (som ju är så tråigt...). Jag gjorde en logo, mock up-layout, funderade på typografi och utvecklade formalian. Jag kom på bättre sätt att formulera mig på m.m. Kort sagt, jag lärde mig massor.
Mitt senaste spel är Zonen. Nu för tiden behöver jag knappt fundera på tärningar och regler, för jag vet hur jag vill ha det och vad olika mekaniker gör. Jag började istället leka med InDesign och kunde till och med slänga ut en slags tidig speltestversion på ca 20 sidor. Nu sitter jag med Lupton, Gärde och Bringhurst och studerar gyllene snitt och textharmoni. Återigen, jag har lärt mig massor.
Jag har steg för steg lärt mig stora delar av hantverket, men har fortfarande en hel del att lära mig. Nästa steg är ju att få saker klara till tryck och då blir det ännu mer att fundera på.
Vad jag ville säga med det här är att det finns inga stora frågor att svara på, för det kommer nya frågor hela tiden. Inga svar är definitiva, de kommer att ändras flera gånger. Det är så det funkar. Det enda du kan göra är att börja i någon ände och se var det slutar någonstans.