Nekromanti Spelmakarens stora frågor?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
OT - Nyfiken

Krille said:
"I varje författare finns en miljon ord skräp som måste ut innan han kan börja skriva bra."
Jag har ett dig säga det många gånger, är det ett eget citat eller är det från någon annanstans? I det senare fallet, har du en källa?

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
Har du inte hört talas om Power 19? Det måste dykt upp här på forumet 3-4 gånger tidigare.
Inte vad jag kan minnas. The Big Three är jag bekant med, inte minst i John Wicks version där de blir The Big Four. Ska bli kul att läsa detta.

Krille

Super Moderator
Re: OT - Nyfiken

Robert Jonsson said:
Krille said:
"I varje författare finns en miljon ord skräp som måste ut innan han kan börja skriva bra."
Jag har ett dig säga det många gånger, är det ett eget citat eller är det från någon annanstans? I det senare fallet, har du en källa?
Jag har hört det tillskrivas Raymond Chandler.

Sodivra

Champion

solvebring

Superhero
Arvidos MC said:
solvebring said:
Arvidos MC said:
Har du inte hört talas om Power 19? Det måste dykt upp här på forumet 3-4 gånger tidigare.
Inte vad jag kan minnas. The Big Three är jag bekant med, inte minst i John Wicks version där de blir The Big Four. Ska bli kul att läsa detta.
Förresten, jag såg att det fanns en del två också:

http://socratesrpg.blogspot.se/2006/01/what-are-power-19-pt-2.html
Schysst. ... Förövrigt vore det wicked att skapa en Power 19-tråd någon gång, för att se om någon här använt det, eller för att be folk att försöka besvara Power 19 utifrån sitt senaste eller kommande spel. =)

Troberg

Sinister eater
Första frågan för mig är enkel:

"Hmm, elegant spelmekanism... Undrar om jag kan använda den till något?"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Om diskussionsborttagning

Tog du BORT en hel diskussion?

Gör inte det är du hygglig – även om det är du som skapat diskussionen.

Generellt sett vill jag att vi BARA raderar sånt som är olagligt och/eller spam.

De andra som skrivit inlägg i diskussionen kanske inte uppskattar att få dem borttagna.

solvebring

Superhero
Re: Om diskussionsborttagning

Dante said:
Tog du BORT en hel diskussion?

Gör inte det är du hygglig – även om det är du som skapat diskussionen.

Generellt sett vill jag att vi BARA raderar sånt som är olagligt och/eller spam.

De andra som skrivit inlägg i diskussionen kanske inte uppskattar att få dem borttagna.
Okej, my bad. Uppfattat och noterat.

solvebring

Superhero
Teobald said:
Första frågan för mig är enkel:

"Hmm, elegant spelmekanism... Undrar om jag kan använda den till något?"
Du börjar alltså med dina spelmekanismer, eller tar du spelmekanismer du gillar från andra spel och börjar klä detta med en egen spelidé?

Troberg

Sinister eater
Du börjar alltså med dina spelmekanismer, eller tar du spelmekanismer du gillar från andra spel och börjar klä detta med en egen spelidé?
Både ock. Jag skulle vilja säga att jag kommer på alla själv, men face it, så många spelmekanismer finns inte och det är dumt att inte låta sig inspireras. Det händer dock i princip aldrig att jag tar en spelmekanism rakt av, jag mixar oftast ihop den med andra idéer, egna eller andras.

Däremot så försöker jag få till vettiga spelmekanismer som är såpass intressanta att de står för sig själva, att de inte behöver luta sig på ett påklistrat tema för att kännas acceptabla. Visst, temat gör det bättre, och jag har gjort mekanismer för specifika teman, men i grund och botten så ska en mekanism vara sund även utan tema.

Jag är dessutom petig med att mekanismerna ska funka vettigt sannolikhetsmässigt. Spelvärlden är full av spel som är gjorda utan minsta tanke på hur sannolikhetsfördelningar och sånt ser ut. Jag vill ha vettiga, rena och enkla mekanismer. Jag gillar exempelvis smittspridningsmekanismen i Pandemia väldigt mycket. Skitenkelt, men ger en väldigt vacker spridning.

Mogger

Hipsteranka
Jag har inte skrivit klart (jag brukar stanna på 85%) något spel, men jag kan se en tydlig tendens.

Mitt första spel var Revolver. Jag började på olika ställen, hittade fräsiga mekaniker jag ville få in, köpte nya spel som vände upp och ner på allt, började om, ändrade, bytte koncept o.s.v. Spelet är fortfarande inte ett dugg klart, men boy o´boy vad mycket jag lärde mig! Jag läste alla artiklar på Forge, jag läste bloggar, spel och spelade en massa olika spel för att se vad de gjorde och hur de gjorde det.

Mitt andra spel var Daemon. Det håller jag på med fortfarande och det håller på att bli klart (vi spelar det och det saknas inte så mycket text). Där lärde jag mig strukturera upp texten, få ner saker på pränt, hittade en formalia som passade. Jag gjorde en logo, letade fria bilder och annat. Jag lärde mig massor.

Mitt nästa spel var The Fog of War. Det håller jag på med fortfarande och det håller på att bli klart. Det är klart, jag ska bara skriva ner lite fakta (som ju är så tråigt...). Jag gjorde en logo, mock up-layout, funderade på typografi och utvecklade formalian. Jag kom på bättre sätt att formulera mig på m.m. Kort sagt, jag lärde mig massor.

Mitt senaste spel är Zonen. Nu för tiden behöver jag knappt fundera på tärningar och regler, för jag vet hur jag vill ha det och vad olika mekaniker gör. Jag började istället leka med InDesign och kunde till och med slänga ut en slags tidig speltestversion på ca 20 sidor. Nu sitter jag med Lupton, Gärde och Bringhurst och studerar gyllene snitt och textharmoni. Återigen, jag har lärt mig massor.

Jag har steg för steg lärt mig stora delar av hantverket, men har fortfarande en hel del att lära mig. Nästa steg är ju att få saker klara till tryck och då blir det ännu mer att fundera på.

Vad jag ville säga med det här är att det finns inga stora frågor att svara på, för det kommer nya frågor hela tiden. Inga svar är definitiva, de kommer att ändras flera gånger. Det är så det funkar. Det enda du kan göra är att börja i någon ände och se var det slutar någonstans.

solvebring

Superhero
Måns said:
Det enda du kan göra är att börja i någon ände och se var det slutar någonstans.
Yeah, det verkar så, och jag tror att jag ska testa Power 19. I alla fall försöka besvara så många jag kan, så får jag gå vidare sen, besvara igen, osv. osv. =)