Nekromanti Spelmakartips och endast spelmakartips!

solvebring

Superhero
Jag försöker ständigt och önskar ständigt klara av att skapa ett eget rollspel. Jag har många idéer som kommer och går och det har skrivits, klottrats, byggts och grejats under alla de här åren. Jag har dock aldrig lyckats. Varför? Tja, det har nog berott på olika anledningar från gång till gång, fast min största brist är nog att jag tappar intresset när jag stöter på ett moment som jag inte vet hur jag ska handkas med. Och de gånger som inte det händer så upptäcker jag snart att jag undermedvetet har gjort en rip off... Kort och gott, det rinner hela tiden ut i sanden och mycket beror nog på att jag inte hittar en bra byggstruktur och lyckas göra de rätta förberedelserna så att jag vet vart jag ska ta vägen. Och... Jag tror inte jag är ensam om detta, jag tror det är fler än jag som gärna skulle skriva och bygga sitt eget spel om de bara kom på hur i helvete de skulle få alla bitarna på plats. Bästa boten för detta är nog att testa och testa och testa samt lära av andra, som att till exempel kolla in Game Design Seminar with John Wick på Youtube. Så varför inte försöka hjälpas åt?

Läs allt nedanstående innan du postar, är du snäll!
Många sådana trådar drunknar och försvinner lätt i diskussioner och ovidkommande "jag har rätt"- och OT-snack. Det är just det jag inte vill ska hända den här gången. Så, jag tänkte sätta upp lite normer för den hår tråden som jag vill att alla ska följa. För om vi följer dem så kan nog den här tråden, förutom att utgöra ett syfte, möjligen bli en djävligt bra tråd.

... Så undvik följande:
Skapa inte en diskussion! Svara inte på andras inlägg, gör inte nya inlägg om andras inlägg osv. Gör i så fall en helt ny tråd för här ska vi inte ha något sådant.

... Gör följande istället(!):
Ge oss dina bästa byggtips! Ge oss dina bästa tips för att skapa/skriva ett eget rollspel. Posta ingenting annat. Det enda som är av intresse är dina inlägg som handlar om dina byggtips. Allt annat får gärna ta plats i andra trådar men inte i denna.

Please, shoot!

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Intressant tråd.

Några grejer jag spontant kommer att tänka på:

- Att inte bara skriva för sig själv är annorlunda än att skriva för sig själv. Man måste förklara mer, även rena självklarheter. Framför allt om spelets "stil" hör samman med din vanliga spelledarstil.

- Prata med andra, få råd. Du tjänar ingenting på att bara sitta hemma på kammaren och pula med ditt hjul, medan alla andra flyger runt på svävarskateboards. Tillsammans tänker vi bättre, och input kan hjälpa dig att se brister, se möjligheter, få inspiration och ork att fortsätta.

- Räkna inte med att bli helt nöjd, eller helt "klar". Tyvärr måste man ibland nöja sig med "good enough".

- Skapa inte det perfekta, slutgiltiga systemet. Då kommer du definitivt aldrig att bli klar. Fundera hela tiden över vad du ska bygga EFTER det du bygger nu; låt det finnas en framtid efter spelet.

- Provspela, tvinga folk att korrekturläsa.

- Tro inte att lågbudget behöver betyda fult eller dåligt layoutat. Man kan hitta förhållandevis billiga illustratörer via DeviantArt eller det här forumet. Snittpris från "kompetenta amatörer" verkar vara omkring 500:- per bild, och sprider du ut det över några månader... Och layoutare går säkert också att hitta.

- Gör en lång lista med allt som behöver skrivas. varje grej ska vara en kort grej som du kan fixa på säg en eftermiddag eller kortare. Dela upp i småstycken. kryssa av en grej efter en, tvinga dig själv att skriva lite varje dag.

Craygh

Swordsman
KUDOS TILL TRÅDMAKAREN! -NT

NT betyder No Text, alltså ingen text. Fast helt osökt så tänker jag nämna Neo Terra här nu, eftersom du tittade på inlägget i alla fall. Fantastiskt system.

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Skrev följande i en tidigare tråd:

Innan du startar bör du ta ut en riktning så du kan disponera din tid och jobba med det som är viktigt. Stolpa gärna stödord för ditt system eller utveckla ett koncept. Gå tillbaks med jämna mellanrum och se att du faktiskt håller dig till konceptet / planen och inte spinner iväg okontrollerat eller skjuter för lågt. Se till att avgränsa dig ordentligt.

Originalitet i sig är överskattat. Det viktiga är att systemet gör det designats för. Är du missnöjd med en regel (eller alla) så bryt ut den och konkretisera vad som är felet. Hur skulle du vilja ha den istället och hur når du dit? Arbeta om regeln och testa tills du blir nöjd. Kör du fast får du börja om helt, göra research eller diskutera med någon annan.

Ha gärna ett bollplank som känner dig så väl att hon vågar ge dig konstruktiv kritik.

Sänk dina egna förväntningar till "Det duger". När allt är på den nivån kan du gå tillbaks och försöka höja det viktigaste till "Så jävla bäst"-nivån.

Sätt upp delmål och deadlines och jobba av varje del i tur och ordning. Ser man bara att man ska producera 250 sidor "awesome" blir man lätt överväldigad.

//EvilSpook

Craygh

Swordsman
Re: KUDOS TILL TRÅDMAKAREN! -NT

Det jag skulle försöka tänke på är:

När du får idén till ditt rollspel, sätt dig ner och skriv vilka ambitioner du har med det. I plain text, utan krusiduller. Ska regelsystemet vara lätt, detaljrikt, valrikt? Vad är viktigast rent stämningsmässigt? Ska spelet vara ganska snävt och mest lämpat till en viss sorts spelledarstil/stämning? Sådana frågor, så att du har designmålen klart för dig.

Efter att ha gjort det, skriv ner i grova drag vilken typ av värld (om någon) du har tänkt ha. Vad som är grundtanken med den, så att säga. Detta är för att du ska ha något att titta tillbaka på för att hålla den röda tåden i sagda värld, så att säga. Annars är det ganska lätt att glömma bort vad man egentligen gjorde.

När du är klar med det grova skissandet så sätt dig ner och kolla vilka källor du plagierat. För det har du, tro mig. Fundera på varför du plagierat de källorna, och fundera även på hur materialet fungerade i ursprungskällorna.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
1) Lyssna inte på vad en massa viktigpettrar på ett diskussionsforum säger! :gremwink:
Det finns ingen metod som är "rätt" när det gäller att skriva rollspel (eller utöva någon annan kreativ verksamhet heller). Alla människor är unika och arbetar bäst på sitt eget sätt. Försök alltså att hitta den arbetsmetod som fungerar för dig istället för att lyssna för mycket på vad andra säger och tycker.

2) Gräv inte ner dig i detaljer, eftersom det är det lättaste sättet att köra fast. Börja med de stora strukturerna i reglerna eller världen. Du behöver ett fungerande system för färdighetsslag innan det finns någon poäng i att skapa en färdighetslista, till exempel. När grunderna i reglerna eller världen är klara kan du börja ägna dig åt detaljerna. Om du sitter i timmar och funderar över specifika ansiktsmålningar hos en orchstam i Brandbergen kommer du aldrig finna tid för de viktiga delarna av spelet.

/tobias

Rickard

Urverk speldesign
Skriv inte ned allt först. Hitta på en regelram och ett skelett till en värld och speltesta innan du börjar skriva. När du väl sätter dig ner och skriver, tänk på följande:

× Läs böcker om att skriva, exempelvis "Skriv bättre texter". Finn ditt eget språk.

× Skriv ned alla rubriker som du vill ha i ditt rollspel. Skriv även en kort synopsis kring varje rubrik, för annars kommer du att

× Skriv på det som verkar roligast bland rubrikerna. Våga hoppa omkring i texten.

× Det finns inte något som heter "skrivkramp" eller "inspirationsbrist". Det är bara bristande förarbete som ligger i grund till det. Gå tillbaka och gör efterforskningar innan du fortsätter.

× Sätt upp mål som du ska försöka nå. Till Matiné hade jag ett mål att uppdatera hemsidan med nytt material varje månad, vilket tvingade mig att skriva. Under tre år missade jag två uppdateringar. Dessa målsättningar gjorde att jag till slut fick klart min text och kunde gå vidare med publicering.

× Ta inte med saker för att "det kan vara bra att ha" utan lämna det tills vidare. Skriv på det som behövs i systemt. Eventuellt kommer du kapa bort det som är kvar till sist, då du inser att det inte behövs.

× Skriv klart regelsystemet snabbt (inom 1-2 år), för dina preferenser kommer antagligen att förändras och systemet blir spretigt.

/Han som, när han var klar med Matiné, var så trött på det att han inte längre ville se spelet och kunde inte vara stolt över det förrän efter ett halvår

KamiFisk

Hero
Det som fungerar för mig.

Hitta ett tema som du gillar. skall världen se ut på något speciellt sätt, vad skall spelet gå ut på osv.

Skriv upp de grundpelare som du vill ha med.

Gör en enkel version av systemet.

Speltesta systemet kolla vad som fattas eller vad som kan tas bort.

Försök skriva lite granna varje dag, att få rutin på det är viktigt.