Spelknepe
Veteran
Hej!
Jag sitter och pular med lite regelmekanik rörande handlingar och skulle vilja ha er åsikt på systemet. Detta är säkerligen ingen nytt förutom för mig själv.
Systemet använder T20 för att slå under ett visst värde (buuh, tråkigt, omodern, men så är det... ) Tänk äldre D&D för enkelhetens skull.
Aktiva handlingar
Under en stridsrunda kan du välja att utföra en rad olika handlingar som var och en påverkar varandra. Dessa kan t.ex. vara att dra ett vapen, anfalla, försvara, utföra vapenteknik, utföra stridskonst, dricka en dryck, plocka upp något, resa sig upp från liggande, etc.
Maximalt antal handlingar man kan göra på en stridsrunda är fem. Desto fler handlingar du försöker utföra, desto svårare blir var handling. Varje enskild handling utöver den första sänker CL med -5 och fortsätter sedan kumulativt. Modifikationen påverkar alla handlingar.
1 Handling = -0
2 Handlingar = -5
3 Handlingar = -10
4 Handlingar = -15
5 Handlingar = -20
Exempel 1: Du har värde 16 i färdigheten Enhandsvärd och vill utföra tre hugg mot din motståndare. Din CL modifieras således med -10 och din CL blir då 6 på samtliga tre hugg.
Exempel 2: Du har värde 16 i färdigheten Enhandsvärd och vill utföra 1 hugg mot din motståndare samt plocka upp en helande dryck från din packning. Eftersom du gör två aktiva handlingar (attack, samt manöver) så får du -5 och din chans att lyckas blir då 11 på att attackera.
Exempel 3. Du har värde 16 i färdigheten Enhanssvärd och vill först hoppa över bäcken och sen utföra 1 hugg mot din motståndare (som befinner sig på andra sidan bäcken). Eftersom du använder två handlingar (hoppa, samt attack) så får du -5 på färdigheten "hoppa" samt "enhandssvärd"
Försvara
Du har alltid rätt att försvara dig oavsett hur många handlingar du utför eller tänker utföra. Dina försvarshandlingar går utanför dina övriga handlingar och räknas separat. Du kan försvara dig på flera olika sätt; vapen, sköld, undvika. Du använder respektive färdighet för ändanmålet. Om du ska undvika använder du din smidighet.
Oavsett HUR du försvarar dig, så får du en negativ modifikation efter varje anfall du drar på dig.
Exempel: Buse1 anfaller dig och lyckas träffa en gång. Du blockerar med din sköld och får en modifikation på 0. Buse2 anfaller dig och lyckas träffa två gånger. Du får nu -5 respektive -10 för att blockera buse2's anfall.
Exempe2: Du har anfallit buse1 tre gånger med ditt svärd, och buse1 slår nu tillbaka två gånger vilka han lyckas träffa. Din modifikation att blockera börjar på "0" och tar inte hänsyn till hur många "attacker" eller "handlingar" du har gjort.
Flera andra handlingar går under samma "-5" regel. Att sikta på en specifik kroppsdel räknas som en handling och ger precis som en sedvanlig -5 modifikation på alla dina handlingar.
Förflyttning
Alla kan göra en fri förflyttning varje runda. Du kan max förflytta dig [random förflyttningsregel] meter per runda. Ska du förflytta dig längre än detta får du använda en manöver som ger dig -5 på allt annat du tänker företa dig under samma runda.
Exempel: Busen står 20 meter bort. Eftersom du endast kan röra dig 12 (fiktivt värde) meter på en runda så måste du använda en handling för att komma fram (12+12=24m). Du får således -5 i "enhandssvärd" för att kunna hugga en gång på busen. (Eller -10 om du vill hugga två gånger)
Min tanke med detta är att komma från det typiska "handlingstänket" som dyker upp i flera rollspel jag har spelat på sistone; half-action, full-action, free-action, etc. Enkelheten sätter -5 på allt, varav man slipper funderingen på ifall det är en halv handling eller en full handling.
Systemet är tänkt att vara mer dynamiskt. Du kan faktiskt chansa att vräka iväg flera hugg (med liten chans att träffa) där du i nästa runda kan välja att bara anfalla en gång.
Tack på förhand!
/Tobias
Jag sitter och pular med lite regelmekanik rörande handlingar och skulle vilja ha er åsikt på systemet. Detta är säkerligen ingen nytt förutom för mig själv.
Systemet använder T20 för att slå under ett visst värde (buuh, tråkigt, omodern, men så är det... ) Tänk äldre D&D för enkelhetens skull.
Aktiva handlingar
Under en stridsrunda kan du välja att utföra en rad olika handlingar som var och en påverkar varandra. Dessa kan t.ex. vara att dra ett vapen, anfalla, försvara, utföra vapenteknik, utföra stridskonst, dricka en dryck, plocka upp något, resa sig upp från liggande, etc.
Maximalt antal handlingar man kan göra på en stridsrunda är fem. Desto fler handlingar du försöker utföra, desto svårare blir var handling. Varje enskild handling utöver den första sänker CL med -5 och fortsätter sedan kumulativt. Modifikationen påverkar alla handlingar.
1 Handling = -0
2 Handlingar = -5
3 Handlingar = -10
4 Handlingar = -15
5 Handlingar = -20
Exempel 1: Du har värde 16 i färdigheten Enhandsvärd och vill utföra tre hugg mot din motståndare. Din CL modifieras således med -10 och din CL blir då 6 på samtliga tre hugg.
Exempel 2: Du har värde 16 i färdigheten Enhandsvärd och vill utföra 1 hugg mot din motståndare samt plocka upp en helande dryck från din packning. Eftersom du gör två aktiva handlingar (attack, samt manöver) så får du -5 och din chans att lyckas blir då 11 på att attackera.
Exempel 3. Du har värde 16 i färdigheten Enhanssvärd och vill först hoppa över bäcken och sen utföra 1 hugg mot din motståndare (som befinner sig på andra sidan bäcken). Eftersom du använder två handlingar (hoppa, samt attack) så får du -5 på färdigheten "hoppa" samt "enhandssvärd"
Försvara
Du har alltid rätt att försvara dig oavsett hur många handlingar du utför eller tänker utföra. Dina försvarshandlingar går utanför dina övriga handlingar och räknas separat. Du kan försvara dig på flera olika sätt; vapen, sköld, undvika. Du använder respektive färdighet för ändanmålet. Om du ska undvika använder du din smidighet.
Oavsett HUR du försvarar dig, så får du en negativ modifikation efter varje anfall du drar på dig.
Exempel: Buse1 anfaller dig och lyckas träffa en gång. Du blockerar med din sköld och får en modifikation på 0. Buse2 anfaller dig och lyckas träffa två gånger. Du får nu -5 respektive -10 för att blockera buse2's anfall.
Exempe2: Du har anfallit buse1 tre gånger med ditt svärd, och buse1 slår nu tillbaka två gånger vilka han lyckas träffa. Din modifikation att blockera börjar på "0" och tar inte hänsyn till hur många "attacker" eller "handlingar" du har gjort.
Flera andra handlingar går under samma "-5" regel. Att sikta på en specifik kroppsdel räknas som en handling och ger precis som en sedvanlig -5 modifikation på alla dina handlingar.
Förflyttning
Alla kan göra en fri förflyttning varje runda. Du kan max förflytta dig [random förflyttningsregel] meter per runda. Ska du förflytta dig längre än detta får du använda en manöver som ger dig -5 på allt annat du tänker företa dig under samma runda.
Exempel: Busen står 20 meter bort. Eftersom du endast kan röra dig 12 (fiktivt värde) meter på en runda så måste du använda en handling för att komma fram (12+12=24m). Du får således -5 i "enhandssvärd" för att kunna hugga en gång på busen. (Eller -10 om du vill hugga två gånger)
Min tanke med detta är att komma från det typiska "handlingstänket" som dyker upp i flera rollspel jag har spelat på sistone; half-action, full-action, free-action, etc. Enkelheten sätter -5 på allt, varav man slipper funderingen på ifall det är en halv handling eller en full handling.
Systemet är tänkt att vara mer dynamiskt. Du kan faktiskt chansa att vräka iväg flera hugg (med liten chans att träffa) där du i nästa runda kan välja att bara anfalla en gång.
Tack på förhand!
/Tobias