Nekromanti Spelmusik

Bäver

Veteran
Jag antar att detta disskuterats några gånger men i allafall.

Är det ngn som har några goda tips på spelmusik?
Jag har några förslag:
Filmmusiken till Braveheart, Titanic, Den siste mohikanen och The rock.
Även musiken skriven och framförd av Wolgemot (förmodligen felstavat). Det är en grupp som spelar medeltidsmusik under medeltidsveckan på gotland....

Bards you are,
Bards you will be,
Bards you have alwayls been!

luxor

Veteran
Cradle så klart

bandet Cralde Of Filth är sjuk bra på att fixa stämmning...nu pratar jag alltså om de låtar med endast syntar som i bland förekommer på deras skivor...
...Dracula Nosferatu, Iscariot och Hauted Shores bara för att nämna några.

lite smärta har aldrig skadat någon...

Johan K

Gammal & dryg
Sen så finns det ju Hedningarna, Garmarna, Nåid och klassisk musik.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Boboliwsy

Warrior
Re: Mer spelmusik

Nej tack till A-teens och Blümchen. Jag har för mig att första låten på E-typens första skiva kan passa till nåt kanske, men nej tack till hans musik oxå...

/Boboliwsy

Re: Är spelmusik verkligen så stämmningshöjande?

Jo det är alltid passande med lite stidsmusik. Eller ERA på låg volym. Ha aldrig för högt för då lyssnar spelarna på musiken istället för på dig. En blandning av det Greger föreslår lite längre ner i en skiva och allt blir perfekt. Då behöver du inte förstöra stämmningen med att byta skiva.
Men visst, testa på det du, det höjer stämningen avsevärt.

"I begynnelsen skapade människan Gud"

luxor

Veteran

stämmnignen förstörs som fan, om sl byter låt och håller på när det e dags för strid...ta cradle of filth tex...hm...och pgr in dom softa goth-synt låtarna, och kör ganksa låg volym, sätt på repeat så att man slipper pula med sånt under äventyrets gång.
har man tur så kan man ibland få nån bra musik till tex striderna...

då kan man få feta stämmningen, om nu inte nån av spelarna kommenterar "phan, vicken bra musik det blev nu"...

en jävligt bra låt (antagligen) som jag inte testat med än, är spel musiken till EON CRPG, EON full teaser tror jag den heter...man kan ladda ner den på eon crpg hemsidan, tror jag...bränn ut den på cd, och använd den....

tata

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

Evil Peter

Hero

Musik kan höja stämningen något enormt om det genomförs rätt. En dator kan vara bra då det är lätt att ha allt på mp3 och man snabbt kan byta musik och får ett stort bibliotek att välja i. Datorn ska gärna stå lite avskilt och helst inte låta så mycket.

Musiken ska vara låg så man utan problem kan samtala i normal ton. Personligen tycker jag man ska hålla sig borta från musik med text då det kan hända att man börjar lyssna på texten och blir ouppmärksam. Filmmusik brukar vara ett säkert kort då musiken är skriven för att skapa extra stämning och ändå hålla sig i bakgrunden. Skivor från filmer som Braveheart och Gladiator är suveräna.

Allt detta kan dock bli kasst om ens SL sitter och byter skivor och har andra saker för sig som tar tid och låter stämningen rinna iväg innan man hinner fortsätta.

Slutsatsen är att musik är mycket bra till rollspel och man kan gärna byta musik efter stämningen i den scen man är men det måste gå smidigt annars förlorar man känslan.

C

Johan K

Gammal & dryg
Re: Klart Eon stämning

Jo, de är ju faktiskt bra !!
Sen så kan man ju få lite inspiration från låtarna. tro det eller ej.../images/icons/smile.gif

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanit !</font color=red>

Rosen

Myrmidon

<I>Borde man inte byta musik efter vilken stämmning man föröker uppnå?</I>

Jadå - jag har försökt spela i ett muntert gladaction-scenario en gång medan en CD stod och brummade Dark and Creepy Music i bakgrunden. Ofantligt störande.

--
Åke

Mederian

Warrior
Vintersorg

Vintersorg är utmärkt rollspelsmusik. Episk folklorefärgad black metal, sång på svenska och mäktig musik för de flesta tillfällen.

/Mederian

luxor

Veteran
Re: Vintersorg [OT]

även Otyg duger...
...säg min gode vän, hur många skivor har vintersorg släppt??

//Barmhärtighet är något som de svaga har uppfunnit för att kunna utnyttja de starka.

luxor

Veteran
om man nu skulle spela Vägen, Quo Vadis eller Ansgars vrede kan kanske det norska bandet Dimmu Borgir passa?

är det ingen som håller med....?

Kullendorff

Warrior
Musik är ett msåte.
Byt med känsla så blir upplevelsen SÅ mycket bättre.

Till EON:

Gladiator OST (lite holywood varning)
Braveheart OST (se ovan)
(BOF)Leon OST (Eric Serra e bra)
Joan de Arc (se ovan)
Event Horizon (för skräck)
Hellraiser OST (se ovan)
Så gott som allting av Enya funkar oxå

etc ... det finns mycket bra därute

MvH
Kullendorff