Nekromanti Spelskapare söker medarbetare i Jönköping-området

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,394
Location
Örebro
Men allvarligt, jag kan hålla med Han "som tycker det är konstigt att folk kan ställa upp gratis på amatörprojekt men vill ha blod när något kanske kommer bli tryckt".

Liksom okej, berättar man inget om idén eller så kommer inte personen att enkelt kunna locka till sig folk (av förståeliga skäl). Och den inledande frågan "kan du berätta mer" var väl även den befogad. Men nu tycker jag hela den här tråden börjar gå över styr.

Killen har sagt att han inte vill berätta om spelet. Kan man inte då respektera honom för det, istället för att försöka konvertera honom till sina åsikter? Om du inte lockas av det, tja... Då kanske det inte är en tråd för dig?

Det är inte sättet jag skulle valt att göra det (jag har gjort det och fick det att fungera, men lärt mig att det skulle fungerat bättre på ett annat sätt), men jag tänker inte försöka skapa en hetsjakt till konvertering på ett forum för det. :gremtongue:
 

ShoeLazey

Veteran
Joined
18 Mar 2011
Messages
25
Location
Småland
Tack Nicklas för ett väldigt bra och utvecklat argument. Det uppskattades faktiskt^^

I ljuset av vad du har skrivit så väljer jag nu att elaborera och dela med mig lite mera, men vet du Mark Z att jag jagar ner dig och gör elaka saker med dig involverande fiskelina, wasabe och arga ekorrar om du snor min idée och tjänar pengar på den=)

Här nedanför kommer ett par utdrag ur spelet.
Dock så bör jag nu nämna att spelet är skrivet på engelska av någon lustig anledning. Hade någon skum idé om att sälja den till UK eller USA initialt^^

Spelet heter "The Revenants - D.O.A"

Tagline;

Immortal beings known as Revenants emerges from their slumber. The Angels and the Demons are the name they go by and their holy war
between each other over world dominion has
started anew.
The Hunt for the 13 Artifacts that shall grant Redemption and the power to conquer the world is on and you’re in it!

Synopsis;

In a forgotten past a world once existed, with rich and advanced cultures and technology. Lead by two, already then, mythical monarchs. Mages they
were, with god-like powers. Together they ruled for millennia’s till one day they did so no more.
On that day, Armageddon took place and the earth was shattered.
To save themselves from the Purge of the world and to stop the mythical Two, some Revenant servants from both Monarchs rebelled and joined forces with each other. They planned and executed the destruction of the two Mages, their
Masters. And with them stopped the war the monarchs had waged against each other for a century. Saved only by the sealing their unique dna-code into selected humans genome.
Time flew and man forgot about its own history and almost 10.000 years passed before history was to feel the Revenants walk the earth anew.
Awaken up into a world so unlike their own the Revenants now must survive and regroup before they can take their place as the rulers of man once more.


Game play Introduction;

The RP's will play humans with cataclysmic plans and supernatural powers, though restricted powers. They are still only humans and their bodies cannot stand the stress the powers have on them. So they walk a fine thread.
This is a dark hero play were the players take on the roles as heavenly being with the intention to rule all mankind and the opposite fraction. This
does not mean that everyone is a psychotic maniac or has the urge to kill people.
The human part of them has influenced them in ways they could not anticipate.
This meaning, that they act as humans with regular personal emotions and goal but all should strive to gain world domination by the means of gathering
the most artifacts until they are complete.
Should they die they can come back in the form of either their sons/daughters or by retrieving the Essence from their dead body and injecting it into a subject of choice. If done within 5 days of their death they will be activated in their new host or within their heirs.


Så där har ni det.

Spelet är registrerat som RPG-Hörnans egendom och är ISBN märkt=)
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
978
Location
Södra stockholm
Hejhej,

Trevligt att det pågår ett nytt stort projekt - varmt lycka till!

Du har givetvis all rätt i världen att hålla ert projekt så hemligt eller o-hemligt du vill. Ganska många projekt som passerar revy här baserar på olika punkter mellan skalans ytterligheter, mellan full öppenhet och hemlighet. Vissa lägger ut hela synopsisen i början av projektets bana, vissa lägger ut hela texter för alla att läsa, vissa presenterar blänkare för att väcka intresse, vissa diskuterar delar av regelmekaniken utan att för den skull göra helheten till allmänt skådebröd. Det känns helt ok att höra efter här om någon vill vara delaktig utan att säga mer än du gjorde först. Visst, du kanske får färre svar, men till syvende og sidst är det ju ett erbjudande du kommer med.

Två kokreta råd (nu är inte jag någon av de erfarna spelskapare som det faktiskt dräller av här, men ändå):

- För att ditt/ert spel ska nå spridning, satsa på en viss "buzz" och nätnärvaro redan under utveckling. Framstegsrapporter på detta forum ägnar sig flera åt (Krilles, Mekanurg, Tove&Anders mfl). Det kan vara ett sätt. Det går bra med bara blänkare - du behöver inte släppa hela texter för det. Givetvis är en blogg på Myling en idé, men ju fler ytor desto bättre. Det gäller att få folk så intresserade av idén redan innan spelet finns ute att de är redo att köpa det den dag det kommer.

- Om ni skriver på engelska, se för Guds skull till att få engelskspråkiga skribenter och korrare (obs! inte enbart korrare - i korrekturstadiet är det försent att skapa högkvalitativ text)! Av namnet att döma kanske du är engelsman själv, men även om överflödigt är detta ett råd för viktigt för att inte ges.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
15,527
Location
Göteborg
Låter fräckt. Inte min smak (men det är inga kommersiella rollspel, så ta inte åt dig!), men jag önskar dig lycka till med projektet och hoppas att du hittar några talangfulla medskapare. Här på forumet finns, skulle jag vilja påstå, Sveriges elit när det gäller väldesignade och genomtänkta rollspelssystem. Tyvärr är alla alltför upptagna med sina egna projekt för att orka hoppa på någon annans. Makare på rollspel.nu tenderar att jobba ensamma (själv är jag idéspruta, systemskapare, speltestare, skribent, redaktör, korrläsare, layoutare och illustratör på mina egna projekt :gremsmile: ).

Men återigen, lycka till! Hoppas att du kan skapa något som lockar nytt blod in i rollspelshobbyn så att jag sedan kan konvertera dem till flummiga indiekatter! :gremtongue:
 

Oscar Silferstjerna

Doktor Snuggles urmakare
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,683
Location
Nirvana
ShoeLazey said:
På grund av Coopyright och äganderätt och dyl vill jag hålla det mesta hemligt då Mindless Gaming är faktiskt är intresserade av det.
Relax. Den svenska rollspelsbranschen är mycket liten och handlar bara om ganska små pengar. Ingen som helst idé att hålla de allmänna ramarna för ett projekt hemliga. Det är, milt uttryckt, orealistiskt att någon skulle sno dina idéer, lägga massor av tid på att skriva ihop något av det och sedan få ett bolag att satsa massor av stålar på det. Det funkar inte så. Jag tror inte heller att jag gissar alldeles tokigt om jag säger att Mindless Gaming inte precis har Bonniers resurser.

Jag har själv skrivit officiellt material till både Western och Mutant (MUA), så jag pratar inte alldeles ur nattmössan. Det viktigaste om du vill få något utgivet är att skriva bra samt att ha tid och tålamod att skriva klart. Allt annat är sekundärt.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Alltså det enda skälet till att vara hemlig är att man vill släppa en bomb med The ultimate roleplaying game modell uber fantastico och lycka till med det liksom. Låt krank ögna igenom det, skriva en recenssion och skicka skiten åt helvete (glimten i ögat kranken, glimten i ögat). Marcos Noir har fått mycket ros (och ris) och så vitt jag vet släppte han en hel del på forumet (och ingen snodde det - däremot var Krille sugen på att rippa hans system för sociala konflikter men det är liksom helt okej i det här forumet och får ses som en homage). Tro mig, det är helt safe och väldigt bra att släppa på forumet för här finns kritiska ögon som är duktiga på vad de gör men också väldigt trogna vissa system så det är dels en smaksak vad man gillar. Däremot kan de spotta fel i sannolikheter (talk to Han I say) eller mekaniker (vilket Rising var sjukt bra på och Krille är sjukt bra på även om han gärna är lite pilimarisk i sina kommentarer).

Så släpp. Du har bara allt att vinna. Ingen kommer orka sno. Som sagt ska du vara glad om de orkar kommentera. 1 person kommenterade mitt korta actionstridsystem nyligen. En! Och då är jag en rätt luttrad forumit.

Släpp!

Drag and drop!

Kör. Annars kommer du få svårt att få den bästa hjälpen. Promise.
 

ShoeLazey

Veteran
Joined
18 Mar 2011
Messages
25
Location
Småland
Får se vad det blir av det hela men jag har nu i alla fall fått höra vad ni har att säga och tagit till mig mångt och mycket. Egentligen var tråden endast menad som en "annons" men ballade ur till nåt helt annat. Syftet med hemlighetsmakeriet är inte för att vara häftig eller dryg utan enbart för att slippa dryga diskussioner och för att slippa få det rippat^^

Nu är har jag iaf släppt synopsis, tagline och förklaring, men jag ska nog flytta den till en annan tråd så får vi se när och om jag fyller på med mer information eller söker hjälp.

Mest troligast är väl att jag återkommer med mer då era argument väger rätt bra åt rätt håll. Dock så förbehåller jag mig rätten att vara hemlig med vissa saker. Lite tråkigt om man inte sparar på en gås till slutsläppet^^

Tack alla för era inlägg^^ Och jag har nu fått tag i mina med-arbetare.

MVH

Steven
 

Nabu

Warrior
Joined
8 Jan 2009
Messages
354
Location
Umeå
ShoeLazey said:
Spelet heter "The Revenants - D.O.A"

- - -
Först och främst vill jag bara ge tummen upp för ditt projekt, och önska dig lycka till! Jag är inte en av dem som spelat massa obskyra olika rollspel, men jag tycker i alla fall att idén låter ashäftig.

Sedan: jag vill inte vara negativ, och jag hoppas att du inte tar det på fel sätt, men jag vill sälla mig till Ubereil angående engelskan. Idén är fräck, men den text du släppt håller inte måttet; alltså jag skulle aldrig orka läsa en bok med det språket.

Det kan självklart vara så att du slarvade när du skrev över det till forumet, men om så inte var fallet (eller om du inte känner dig helt säker på din engelska) så borde du antingen ta dig en seriös funderare på att skriva på svenska istället, eller sätta dig med en duktig engelskspråkig författare och jobba igenom all text du har.
 

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Joined
20 Jan 2003
Messages
3,703
Location
Stockholm
Kör hårt Steven. Att skriva spel är en utmaning av Guds nåde.

Vad du menar med att slippa dryga diskussioner förstår jag inte. Personer här kan förvisso vara dryga men de har ofta bra poänger. Jag tex har endast erfarenhet av Dod Expert , ger mig på att skapa ett spel med premisser som jag aldrig provat själv utan endast läst mig till och du kan ju tänka dig vad det ger för effekter på ett forum där varje forumit spelat ca 300 spel, skapat minst 5 och spelar konstant.

Men! Det skänker insikter och även om folk bitvis är dryga så hjälper de dig med sina kunskaper.

Och återigen. INGEN kommer rippa ditt spel. Jag talade med Teo Härén en gång som du som företagare säkert känner till. Om inte go google. Han sa att det inte fanns en chans att nån skulle sno min företagsidé (och den vill många rippa för den är en kassako) - folk orkar sällan sno idéer. De ska i så fall ha potential att ge en massa stålar och det har inte ditt spel som sagt.Eller mitt. Eller Krilles. Eller Marcos. Eller Hans. Rippningen är helt fel tänkt. Med öppet regelmakande här kan du få dryga kommentarer (och idiotiska tillrop som "det finns inget nytt att göra så lägg av") men du kommer få det du eftersökte: Hjälp.

Lycka till. Synd att du begränsar dig med en liten klunga för det är faktiskt här de bästa finns. Och enda sättet att få med sig dem är att hänga här och socialisera, precis som sociala nätverk är tänkt att funka och de facto gör.

men som sagt lycka till!
PS
Engelska är ambitiöst och säkert en tanke på att lansera internationellt och göra pengar på det men den chansen är mycket liten om du inte har miljoner i marknadsföringsbudget och då konkurrerar du ändå med D&D och warcraftspelarnas uppmärksamhet och varför ska de välja ditt spel? Vi har en ständigt pågående diskussion om man kan få tillbaka rollspelens glansdagar i Sverige och bara där är folk jävelpesimistiska. Så ett engelskt språk är inte lösningen men jag säger det igen: Kör hårt. Jag uppmuntrar sånna här projekt (och hoppas att du är en person som orkar ro det i land för det är sällsynt).
 
Top