Nekromanti Spelterm, korta, inte förkorta

G

Guest

Guest
Jag vill ha korta speltermer, men vill undvika förkortningar så gott det går, delvis för att jag känner många dyslektiker, men även för att min layoutning av grundegenskaperna 3x3 "tabell/matris" istället för 9 på en rad (denna layoutning har spelmässiga fördelar) gör att det lätt blir fult om långa ord används.

Det är fem grundegenskaper och två kolumner som ska få namn, och längden är 6 bokstäver eller mindre, utlänska termer funkar bra men helst ska det vara lätt att förstå vad som menas.

Grundegenskaperna: Intelligens/List+Logik, Rörlighet, minimikrav för att sinnen ska fungera (definierar typ mörkerseende och hur låga ljud man kan uppfatta mm), smärtgräns för sinnen, och bredd på sinnena (hur små saker man kan se eller hur många simultana röster som hörseln kan urskilja och tyda samtidigt).
(ja jag vet de tre sista är hemska, men det är definitivt så jag tänker uppdela sinnena (snarare än hörsel/syn).
Kolumnerna: ett för att sammanfatta allt tänkande, lärande, motstånd mot galenskap själ mm minus sinnena (hörsel, syn, känsel mm) och ett för att sammanfatta sinnena (sinnen är ett väldigt tvetydigt ord så det byter jag gärna ut) som känsel, hörsel, syn, smak, lukt och balans.

Nu ska jag bara layouta inlägget så ni kan läsa det också :gremlaugh:.

/Zorbeltuss som går ömsom frammåt ömsom bakåt med utveklingen.

gitarrpoet

Veteran
:gremconfused: Jag tror inte riktigt jag förstår vad du menar. Jag försöker verkligen klura ut vad det är du vill ha sagt med detta tabell/matris systemet.

Om du syftar på att det här tabell/matris systemet ska innefatta primärt grundegenskaperna, så kan du göra som så har du 6 grundegenskaper(eller vad du har) sen delar du in dem i ett "statiskt resp. dynamiskt" värde. Sålunda har styrkan blivit en definition även på konditionen, psyket blivit på såväl intelligens som visdom. Rörligheten definerar såväl vigheten som själva händigheten. etc. Kanske? Jag vet inte.

Jag antar att jag missuppfattade dig, men du får förklara igen tills det går in i huvudet. :gremsmile:

G

Guest

Guest
Re: Spelterm, korta, inte förkorta (Ändrad)

Jag kanske ska visa hur jag tänkt mig det hela, då med andra termer som redan är valda också, systemet i sig är hur lätt som helst att förklara bara man visar men jag har aldrig lyckats förklara det utan att visa något (vilket då ger frågan varför visade jag inget? jag är helt enkelt en idiot).<table border=1><tr><td></td><td>Kropp</td><td>Själ</td><td>Kolumn 3</td></tr><tr><td>Kraft</td><td>Styrka</td><td>Term 2</td><td>Term 3</td></tr><tr><td>Tålighet</td><td>Ork</td><td>Psyke</td><td>Term 6</td></tr><tr><td>Flexibilitet</td><td>Term 7</td><td>Aha</td><td>Term 9</td></tr></table>
<ul type="square">
[*]Kolumn 2:sammanfattning av allt tänkande, lärande, motstånd mot galenskap själ mm minus sinnena (hörsel, syn, känsel mm): Heter numera Själ
[*]Kolumn 3:sinnena (sinnen är ett väldigt tvetydigt ord så det byter jag gärna ut) som känsel, hörsel, syn, smak, lukt och balans.
[*]Term 2:Intelligens/List+Logik
[*]Term 3:minimikrav för att sinnen ska fungera (definierar typ mörkerseende och hur låga ljud man kan uppfatta mm)
[*]Term 6:smärtgräns för sinnen
[*]Term 7:Rörlighet
[*]Term 9:bredd på sinnena (hur små saker man kan se eller hur många simultana röster som hörseln kan urskilja och tyda samtidigt)
[/list]

Hoppas det Är lättare att förstå nu, jag kan även säga att spelmässigt är det nio grundegenskaper och sex sekundäregenskaper, medans skapningsmässigt är det sex grundegenskaper och nio sekundärer förklaringen till det är att det är ohemult mycket snabbare att slå två tärningar sex gånger och sedan addera nio gånger än att slå fyra tärningar nio gånger och sedan addera tre element åt gången dividera dem med sex och upprepa sex gånger.

Tillägg, Egentligen borde ork ändras också och Tålighet byta namn till Smärttolerans eller liknande.
Tillägg 2: Efter disskussion med Gitarrpoet på msn heter numera Kolumn 2 själ

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
<table border=1><tr><td></td><td>KROPP</td><td>SJÄL</td><td>SINNEN</td></tr><tr><td>KRAFT</td><td>STYRKA</td><td>Term 2</td><td>KÄNSEL</td></tr><tr><td>TÅLIGHET</td><td>FYSIK</td><td>PSYKE</td><td>Term 6</td></tr><tr><td>FLEXIBILITET</td><td>Term 7</td><td>AHA</td><td>Term 9</td></tr></table>

<ul type="square">
[*]Term 2:Intelligens/List+Logik
[*]Term 6:smärtgräns för sinnen
[*]Term 7:Rörlighet
[*]Term 9:bredd på sinnena (hur små saker man kan se eller hur många simultana röster som hörseln kan urskilja och tyda samtidigt)
[/list]

Detta är för närvarande utseendet, har ni några åsikter, frågor eller sådant får ni gärna komma med dem, åsså självklart, om ni har bra termer, kanske tillochmed ersättningar av de nuvarande så posta på, inget är skrivet i sten... eller nästan inget iallafall.

/Zorbeltuss

Feuflux

omjonasson.se
Term2 = KLOK (KLOKHET). annars tycker jag LIST funkar bra.

Term6 = ANDE kanske... men jag är osäker på vad du läser in i sinnen för KÄNSEL känns konstig som kraft/sinnen. Vad är det för kraft med känsel?

Term7 = VIGHET

Term9 = VIDD

Äsch, svårt detta.

Illern

koppariller
I Terra draconis där jag har typ samma upplägg skulle jag nog kallat det så här (men som Feuflux påpekade, det beror på vad man lägger in i de olika egenskaperna och kanske har vi lite olika syn på egenskaperna även om jag tar bort världsspecifika aspekter på TD:s egenskaper).
<table border=1><tr><td></td><td>Kropp</td><td>Själ</td><td>Sinnen</td></tr><tr><td>Kraft</td><td>Styrka</td><td>Logik</td><td>Skärpa</td></tr><tr><td>Tålighet</td><td>Fysik</td><td>Psyke</td><td>Term 6</td></tr><tr><td>Flexibilitet</td><td>Vighet</td><td>Aha/Klura/List</td><td>Känsel</td></tr></table>

Eventuellt kan du få någon inspiration till begrepp från mina beskrivningar av egenskaperna corpus, sapio, natura med aspekterna potens, flexilis och duras på vardera i TD (www.illertass.se) KÄNSEL känns inte riktigt bra på KRAFT tycker jag, kan SKÄRPA passa?

G

Guest

Guest
Term2 = KLOK (KLOKHET). annars tycker jag LIST funkar bra.
KLOK funkar nog bättre än LIST, mest för att list är en del av term 2 men klok kan täcka hela, KLOK får det nog bli

Term6 = ANDE kanske... men jag är osäker på vad du läser in i sinnen för KÄNSEL känns konstig som kraft/sinnen. Vad är det för kraft med känsel?
I sinnen läser jag in syn, hörsel, känsel, smak-, lukt-, balans-sinne, KÄNSEL valdes för att jag definierar kraft/sinnen som bland annat mörkersyn och höra saker från väldigt svaga ljudkällor i avsaknad av störmöment, och det är ju istortsett sinnenas känslighet, Tålighet/Sinnen är altså när man blir bländad får ont i öronen eller även när man blir yr av att åka i en för snabb karusell, alltså när sinnena ger negativa effekter pga överbelastning.

Term7 = VIGHET
Vighet som ni båda sa är Perfekt, I love it.

Term9 = VIDD
Jag ska bara tänka på det lite till... men det verkar bra...

/Zorbeltuss

G

Guest

Guest
Nu orkar jag inte föra över tabellen, dessutom har jag lite ont om tid, så jag skulle nog inte hinna göra det även om jag orkade.

Först Vighet, som jag sade till Feuflux, jag älskar det, det är perfekt, det kommer jag använda.

Sedan över till själen, när jag tittar på ditt system så ser jag att vi har väldigt stora skillnader när det gäller detta, detta delvis för att jag faktiskt har fyra värden, att jag tycker att psykisk motståndskraft och kreativitet (teknisk såväl som artistisk) är värda varsina egenskaper samt att jag har uteslutit all form av kunskap och åldersberoende ur egenskaperna (då egenskaperna har med ärftlighet att göra och därmed vore det felaktigt om de någonsin ändrades).
Över till dina modifikationer av de själsbaserade, Logik är liksom list inte något jag skulle vilja ha för Term 2, detta för att det är något som termen ska innefatta, därför kan det leda till missförstånd (Klok ligger för närvarande bäst till även om den i vissa fall används som ett mått på kunskap), Aha är ett mått på kreativitet och därför känns Klura som en begränsning av betydelsen, List är en del av Kraft/Själ och därför kan den inte vara en term för något annat.

Sinnena då, jag förstår, känsel kanske inte är en så bra term som jag tykte när jag valde den, Skärpa passar enligt mig bättre in på Term 9 där du satt Känsel, men det passar även ganska bra där du satte den, så jag vet inte...
Känsel är ju ett dåligt ord, det var tänkt att syfta på känslighet, men alla tar det mot just sinnet känsel, hmm, jag kommer inte ändra dessa direkt, men de tänks över så kom gärna med för och emot när det gäller dessa.

/Zorbeltuss som nu måste springa för att hinna panta flaskor och köpa mat

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
(då egenskaperna har med ärftlighet att göra och därmed vore det felaktigt om de någonsin ändrades).
Du är väl medveten om att det där är ganska... problematiskt sätt att tänka, va?

Logik, till exempel - är inte det kulturellt betingat?

Om man pysslar med styrketräning eller kroppsmodifikation, ändras inte relaterade egenskaper då?

//Krank, som blev medveten om problematiken kring att definiera grundegenskaper som rent biologiska när han själv satte sig och försökte gpå tillg runden med vad som skiljde färdigheter och grundegenskaper i sitt eget spel

G

Guest

Guest
Du är väl medveten om att det där är ganska... problematiskt sätt att tänka, va?
Visst men det löser en massa ingameproblem för mig så jag tycker mig gå ut positivt på att tänka så.

Logik, till exempel - är inte det kulturellt betingat?
Till stor del ja, men i det här fallet anser jag möjligheten att kunna lära sig logik inte färdigheten logik, dessutom har jag de i samma färdighet som list för att list är också kulturellt betingat men vanligtvis under motsatta förhållanden till logik därmed hoppas jag kunna få ett någorlunda konstant värde för hela mänkligheten, för jag anser att oavsett vilket arv människor har så har de ungefär lika lätt att lära sig list eller logik den lilla skillnaden som uppstår pga föräldrar snarare än ras.

Om man pysslar med styrketräning eller kroppsmodifikation, ändras inte relaterade egenskaper då?
Jo du har helt rätt, relaterade egenskaper ändras, jag skiljer på tränad muskelmassa och genetiskt arv.

//Krank, som blev medveten om problematiken kring att definiera grundegenskaper som rent biologiska när han själv satte sig och försökte gpå tillg runden med vad som skiljde färdigheter och grundegenskaper i sitt eget spel
Det är två nivåer jag har för tillfället fyra nivåer, ioförsig kan det göra spelet krångligare, men jag har som mål att kunna simulera de flesta händelser som inte ett vanligt rollspel kan (visst det går att göra med sl och det är också sättet att föredra) för att kunna göra simuleringar av utveklingen för tillexempel en stad i några årtionden utan att behöva tänka ut allt själv.

/Zorbeltuss som tror att han har gjort en hel del fel i det här inlägget men klarar inte av att hitta dem själv, påpeka gärna om något verkar fel

G

Guest

Guest
Känsel är ju ett dåligt ord, det var tänkt att syfta på känslighet, men alla tar det mot just sinnet känsel, hmm, jag kommer inte ändra dessa direkt, men de tänks över så kom gärna med för och emot när det gäller dessa.
Jag har nu definierat om "Känsel" till känslighet under optimala förhållanden, alltså det används när du inte har mycket som stör sinnet ifråga, tillexempel om du sitter fast i ett rum med ganska fast ljusnivå så kommer du använda "Känsel" för att upptäcka den dolda dörren som har i princip samma färg som väggen medans om det är mycket visuellt (tillexempel att ljuset kommer från ett halvtrasigt lysrör eller att någon annan är med dig i rummet och denne persons skugga ändrar ljussättningen i rummet medans han går i cirklar runt bordet där ljusstaken står) som händer i rummet så använder du snarare "Term 9" eller "Skärpa" för att upptäcka den.

Innan användes känsel för att se saker i mörker eller höra viskningar på långt avstånd i tysta miljöer endast, men det verkar som att så länge det är en konstant källa till ljus/ljud etc så borde man kunna använda det... eller vad tycker ni?

/Zorbeltuss