Tsianphiel
Swordsman
Jag har funderat på att formalisera någon form av guide för speltest av rollspel under en längre tid, och nu när jag sitter med UX design har det aktualiserats ännu mer.
Jag skulle därför vara intresserad av att veta hur ni testar era spel? Hur bestämmer ni vad ni vill testa? Brukar ni testa i någon särskild ordning? Vad skulle vara intressant för er att veta när det handlar om speltest? Skulle verktyg att sätta upp egna testsessioner med vara intressanta? Vilka verktyg skulle det i sådana fall handla om?
För mig är det superviktigt att formalisera test för att kunna analysera testresultaten, så jag brukar alltid köra med frågeformulär och ett överdåd av exceltabeller (speldesignskada...). Nu har jag förvisso bara testat sammanlagt ett rollspel, men å andra sidan har jag kört in-house test på datorspel av och till i snart tio år, så jag har lite erfarenhet på den sidan. Men för att göra det till verktyg som funkar och som används av andra så skulle jag uppskatta lite feedback, framför allt om det överhuvudtaget är intressant. Jag skriver nog ihop något ändå, men det vore ju bra om det funkar för fler personer.
Jag skulle därför vara intresserad av att veta hur ni testar era spel? Hur bestämmer ni vad ni vill testa? Brukar ni testa i någon särskild ordning? Vad skulle vara intressant för er att veta när det handlar om speltest? Skulle verktyg att sätta upp egna testsessioner med vara intressanta? Vilka verktyg skulle det i sådana fall handla om?
För mig är det superviktigt att formalisera test för att kunna analysera testresultaten, så jag brukar alltid köra med frågeformulär och ett överdåd av exceltabeller (speldesignskada...). Nu har jag förvisso bara testat sammanlagt ett rollspel, men å andra sidan har jag kört in-house test på datorspel av och till i snart tio år, så jag har lite erfarenhet på den sidan. Men för att göra det till verktyg som funkar och som används av andra så skulle jag uppskatta lite feedback, framför allt om det överhuvudtaget är intressant. Jag skriver nog ihop något ändå, men det vore ju bra om det funkar för fler personer.