Nekromanti Speltest Eon eller andra tunga spel

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Re: Wow...

10? 1 eller 2 sen ska skiten ut. Så enkelt som det är nu har jag svårt att se att det behövs mer. Dessutom är det så genomkört genom emulatorer, tankesmedjor och diskussioner att 10 är en överdrift. I am going for release och det blir en release för mig själv också. Min själ! Sen ska jag börja disikera andras mekaniker, det har ni gjort er förtjänta av. :gremlaugh:. I februari hoppas jag min käre Han få börja jobba med spelet. Förmodligen har jag då dessutom ett företag som kommer pocka på alldeles för mycket uppmärksamhet för att jag ska hinna det här också.

Men jag är så jefla spelsugen nu och så trött på regeldesign. Jag hoppas verkligen det här är sista rundan och hade jag inte vart sjuk hade jag speltestat nu i helgen. Mina 11 sidor regler ligger spelklara! Och allt tack vare en lite formuits nitiska kommentar i word...

Mogger

Hipsteranka

Oj, jag blandade ihop det. Jag menade 10 totalt. Som ett minimum på ett hyfsat regeltungt spel.

Nässe

Myrmidon
Vad säger ni om speltest av egenskrivna äventyr? Alltså inte bara äventyr till egna gruppen, utan sådana där man skrivit ALLT- ett färdigt äventyr.

Jag upplever att jag suger som SL i sådana egna äventyr, eftersom jag är råtrött på texten och inte ser möjligheterna, och speltestet brukar inte ge så mycket. Samtidigt kan man ju bli råirriterad när man spelar ett skrivet äventyr som inte alls "funkar".

/ rå- nils

Rickard

Urverk speldesign

Måns said:
Ja, genomtänkt speltest är givetvis jättebra. Själv har jag märkt att jag speltestar i flera faser.
Ja, jag också. Mina faser ser ut som följande.
  1. Fundera kring vad som ska vara med. Skapa ett rudimentärt system med bara det nödvändigaste. Speltesta.
  2. Fundera kring vad spelet gör. Anpassa spelstil efter det. Speltesta.
  3. Bygg ut med en del som inte grundsystemet täcker (typ magi). Speltesta.
  4. Upprepa punkt 3 tills alla delar finns med.
  5. Se över alla delar. Går de in i varandra? Går de att förenkla utan att tappa något. Speltesta.
Efter detta sätter jag mig ned och skriver spelet. Sedan skickar jag ut texten till folk som får kommentera spelet. Här någonstans skulle jag även vilja slänga in att speltesta i andra spelgrupper. Vad behöver du förklara för dem? Detta inbegriper även att få spela ditt eget spel. Vad har din spelledare missat när det kommer till regelhantering och spelstil?

/Han som borde skriva en artikel om speltest