wilper said:
Du kan inte tänka dig att pitcha spelet? Bara någon mening eller så som gör att man får en uppfattning vad man ger sig in på?
Absolut, hemskt gärna
Jag började pilla på spelet under föreläsning, efter den
här upplevelsen.
Jag skrev utifrån två punkter
- dels att vi i gruppen ofta kör oförberedda one-shots och att jag har haft lite svårt för att spelleda sådana
- och dels för att jag senaste året fått tillfälle att spelleda helt gröna vuxna och unga rollspelare och upplevt den glädjen som uppstår när man öser alla komplicerade regler och pretentiösa världsbyggen och förväntningar åt sidan och bara njuter av fantasin och glädjen av att få vara en annan person en liten stund.
Så jag funderade på hur man bygger ett mycket enkelt traddigt spel baserat på AW, och knåpade ihop det. man ska kunna plocka upp det, säga "vi kör typ Matrix", vara igång en kvart senare, och ha en avslutat berättelse, fem timmar senare, en kvart innan den första måste gå hem. Ganska vanliga traddiga roller, inget samberättande, inga konstiga formulär eller special-specialregler. Jag säger vad min rollperson säger, och du berättar hur huset ser ut.
Jag har många tankar om vad jag vill bli bättre på genom att skriva och spela spelet. En av dessa saker är att jag vill hitta tekniker för att avsluta berättelser, knyta ihop tråden- jobbar fortfarande på det. Jag tycker det är något som ännu är outvecklat i rollspelsbranschen, finns en massa tekniker för att dra igång och hålla igång berättelser, men hur tar man det då till sitt slut? Det skulle jag vilja jobba med när jag skriver detta spel (ska säga att jag ännu inte har några direkt lysande idéer- men tar gärna emot tips)
Oklart vad slutprodukten ska bli
- ett dokument för min egen skull när jag spelleder vår grupp
- ett manus som jag skickar till Fenix
- ett "
Storytelling" spel för vuxna som jag ger ut med print on demand, för att hitta en publik som älskar teve-serier men som associerar
Rollspel med unga störiga finn-pojkar som fnissar åt stora bröst och ännu större vapen. Alltså fila bort de klassiska orden, rollspel, spelledare etc. Göra ett jättetydligt exempel, och berätta lite om hur man kan ta inspiration från teveserier, lite som Primetime adventures, fast förståeligt, och riktat till icke-rollspelare. Eller till rollspelare som ska introducera ett gäng icke-rollspelare.
- ngt annat????
Manuset är som sagt inte klart som text, men spelet i sig är färdigt, och väntar bara på att få meningar och stor bokstav och sådant. Det kommer att landa på kanske fyra sidor. Kanske fem-sex om jag slänger in ett längre spelexempel.
man använder en T6, några stenkulor, en skål och ett spelledarformulär. kanske också några pennor och anteckningsblock.
Det är OneShot!
(Vad sägs om namnet?)
Nils, som blev mycket glad att du frågade!