Ungefär samma sak med externa speltestare. Jag skickar regler, ett komplett äventyr och färdiga rollfigurer till spelledaren ifråga och hoppas att denne lyckas genomföra speltest.
Jag tror inte att färdiggjorda äventyr är den bästa lösningen ifall man ska testa ett universellt rollspelssystem. Jag skulle nog skicka riktlinjer istället, där jag klart och tydligt redovisar vad jag vill ska speltestas. Sedan är det upp till den speltestande spelledaren att inplantera dessa faktorer i ett eller flera äventyr på det sätt han finner lämpligt. Så istället för en massa ensidiga redovisningar som beskriver exakt samma saker så får du se hur det gick i flera vinklingar, då inget äventyr kommer vara det andra likt. En bonus är även att du slipper lägga ner tid på färdiggjorda äventyr. /images/icons/wink.gif
Dessutom är det inte säkert att speciellt mycket regler kommer till användning under äventyret, men det beror till viss del på hur spelarna löser problemen och i hög grad på hur äventyret är konstruerat.
Absolut, det beror mycket på hur spelarna löser problemen. Så därför är äventyrets upplägg desto viktigare. Man bör t.ex. inte ha med hinder där dödsrisken är allt för stor. För då lär rollpersonerna strunta i det och finna en annan väg, och då går det tillfället att prova reglerna i stöpet. T.ex. så kanske rollpersonerna kommer fram till en ravin. De skulle kunna hoppa över och spara en massa tid, eller ta repbron som ligger dagar bort. Finns det nu en viss chans att rollpersonerna inte kommer att klara av hoppet och därmed falla mot en säker död så kommer de aldrig hoppa (om dom inte tvingas). Och då kommer färdigheten hoppa med modifikationer aldrig att testas. Däremot så skulle man kunna ställa dom inför samma dilemma fast det gäller en smal å. Då ser situationen genast mindre farlig ut då rollpersonerna bara riskerar att blöta ner sig. Och skulle någon misslyckas, och ån är strid, så blir det ett slag för simma på köpet. /images/icons/wink.gif
En fördel är däremot att handlingen just är styrd - man kan exempelvis "boka" ett par strider i förväg om man vill testa stridsreglerna.
Jo det är en fördel, då kan man vara relativt säker på att allt kommer att testas. Men det får inte vara alltför styrt, då kommer spelarna ha det tråkigt. Äventyret tycker jag bör bestå av fasta händelser som rollpersonerna ställs inför, som sedan spelarna kan agera fritt efter.
Över till min egentliga fråga: Är (den korta) äventyrsformen egentligen lämplig för speltest av ett regelsystem?
Ja, jag tror att denna form är att föredra. En kampanj verkar lite överambitiöst.
Hur gör ni andra när ni dels provspelar och dels när ni ber andra speltesta era spelsystem?
Jag har aldrig ställts inför detta, utan jag har spekulerat hej vilt i detta inlägg. /images/icons/smile.gif