Jag har aldrig speltestat förutom nu. Att inte speltesta ger en massa merjobb för dina regler kommer inte funka vid första försöket. Speltest tar tid. Och har du inga givna personer så har du mycket jobb framför dig. Ett annat tips är att försöka simulera ditt system tex genom att köra det i Excel med VB script, innan du speltestar så du kan avvärja buggar redan där. Spelbalans avslöjas förvisso på speltester men jag tycker Excelforumet är mycket bättre på det och är rätt forum att lösa matematiska problem.
Rena matematiska buggar är mer forum för förtester. Buggar som uppstår i spel kan vara av annan karaktär: Gör spelarna de val som erbjuds i systemet eller tycker de att de är överflödiga? Hur hanterar de skador? Jag tycker speltestet mer är till för den mänskliga faktorn mer än ren matematik (som jag löste genom simuleringar i Excel innan speltest).
Du bör välja speltestare som dels är oerfarna för att se hur de tar till sig det du skapat och se om dina intentioner i skapandet lyckats. Dels bör du använda erfarna spelare som kan många olika spel och regler samt är mycket kritiska för att se hur dina egna regler tas emot av de som varit med förr. Dessutom ska du räkna med mest ris. Folk är urusla på att ge komplimanger till folk de inte känner. Eller känner!
SC har speltestats vid 7-8 tillfällen med ca 15 olika personer, erfarna som oerfarna. Jag har bjudit hem folk, gått på Repticon vid flera tillfällen och använt mig av kompisar och kompisars kompisar samt hittat folk på nätet som varit villiga att testa men sen inte hörts av. Jag ska köra ett test till innan release, dessutom bör jag få tag i en spelgrupp som orkar speltesta utan mig. Det kräver att de ska lära sig mina regler så det kommer bli väldigt tufft.
Speltest måste göras igen och igen. Du måste utmana ditt system för att se att allt håller och du måste spela på som vanligt för att se att det klarar landsvägskörning. Du måste testa generering och spelsystem. Saker du inte ens tänkt på dyker upp som problem. Ibland får du skrota ett helt skadesystem och ibland räcker det med att förtydliga en regel du skrivit.
Förmodligen kommer ditt system ändå ha buggar och ju mer regler desto större risk. Därför är det bra att skriva regler som är mer generalliserande om man har svårt att hitta speltestare.
Speltesta innan redigering och korrläsning!
Till sist: jag erbjuder jag cred i boken till speltestare.