Rickard
Urverk speldesign
Re: Får tacka för ikväll
Citerat från mina regler.
<div style="border: solid 0px #fff; border-width: 1px 0px; padding: 1em"><font size="3">Fummel</font size>
Allting du gör behöver inte gå din väg, utan ibland kan ödesguden spela dig ett spratt. Du kanske har glömt att lägga i färgämnet i karet med kläder, bryter av dyrken i låset eller tappar en av bollarnas som du jonglerar, som rullar under en bärstolsbärare fot så att denne snubblar och tappar sin ände av bärstolen. När du slår 20 på tärningen så finns det en risk för att du fumlar. Du ska då slå tärningen en extra gång mot färdigheten. Misslyckas även detta slag så fumlar du med handlingen. Hur grovt du fumlar beror på vad tärningen visar i detta andra slag.
<table style="margin-left: 1em" cellpadding="3"><tr><td>Resultat </td><td>Benämning </td><td>Fummelbeskrivning</td></tr><tr><td>1-6 </td><td>Kraftigt fummel.</td><td>Någon skadar sig kraftigt.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Klavertramp.</td><td>Något går helt eller delvis sönder.</td></tr><tr><td>13-16 </td><td>Pinsamt resultat.</td><td>Ger ett komiskt resultat.</td></tr><tr><td>17-20 </td><td>Smärre missöde.</td><td>Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas.</td></tr></table>
Tips: Om du tycker att det verkar tråkigt att Mästare aldrig kan göra rejäla fummel, så vill jag peka lite på satsningsregeln, som faktiskt gör att man kan göra kraftiga fummel.</div>
Feuflux tog ju och ramlade mot vildsvinen när han fumlade (alltså, sinkades). Han slog 17, har jag för mig på det andra slaget. Känns tabellen igen, förresten?
Annars håller jag med dig i allt du skriver. Jag ogillar fummelregeln, som faktiskt är två slag för en företeelse; något som jag har försökt att eliminera i mina regler. Och angående perfekta slag så räknas allt med Effekt 10 som exceptionella slag (vilket i regel blir kritiska skador i strid), men det är allt.
/Han som minns när walium slog 3 i Drogkunskap och fick knapphändig information om svamparna
Citerat från mina regler.
<div style="border: solid 0px #fff; border-width: 1px 0px; padding: 1em"><font size="3">Fummel</font size>
Allting du gör behöver inte gå din väg, utan ibland kan ödesguden spela dig ett spratt. Du kanske har glömt att lägga i färgämnet i karet med kläder, bryter av dyrken i låset eller tappar en av bollarnas som du jonglerar, som rullar under en bärstolsbärare fot så att denne snubblar och tappar sin ände av bärstolen. När du slår 20 på tärningen så finns det en risk för att du fumlar. Du ska då slå tärningen en extra gång mot färdigheten. Misslyckas även detta slag så fumlar du med handlingen. Hur grovt du fumlar beror på vad tärningen visar i detta andra slag.
<table style="margin-left: 1em" cellpadding="3"><tr><td>Resultat </td><td>Benämning </td><td>Fummelbeskrivning</td></tr><tr><td>1-6 </td><td>Kraftigt fummel.</td><td>Någon skadar sig kraftigt.</td></tr><tr><td>7-12</td><td>Klavertramp.</td><td>Något går helt eller delvis sönder.</td></tr><tr><td>13-16 </td><td>Pinsamt resultat.</td><td>Ger ett komiskt resultat.</td></tr><tr><td>17-20 </td><td>Smärre missöde.</td><td>Fumlet gör att du under en liten tidsperiod sinkas.</td></tr></table>
Tips: Om du tycker att det verkar tråkigt att Mästare aldrig kan göra rejäla fummel, så vill jag peka lite på satsningsregeln, som faktiskt gör att man kan göra kraftiga fummel.</div>
Feuflux tog ju och ramlade mot vildsvinen när han fumlade (alltså, sinkades). Han slog 17, har jag för mig på det andra slaget. Känns tabellen igen, förresten?
Annars håller jag med dig i allt du skriver. Jag ogillar fummelregeln, som faktiskt är två slag för en företeelse; något som jag har försökt att eliminera i mina regler. Och angående perfekta slag så räknas allt med Effekt 10 som exceptionella slag (vilket i regel blir kritiska skador i strid), men det är allt.
/Han som minns när walium slog 3 i Drogkunskap och fick knapphändig information om svamparna