Baldyr
Hero
Jag har jobbat med ett spelsystem i drygt ett år nu, och skrev nyligen ett tredje regelutkast. Det första regelutkastet speltestades på GothCon förra året, och det andra utkastet har jag själv spellett sedan januari i år. Spelsystemet gick tidigare under arbetsnamnet Legend, men eftersom Cell Entertainment numera varumärkesregisterat namnet har det döpts om till URSUS istället. (Ursus är latin för björn och förkortningen står för Universal-Rollspels-System Utan Spelvärden.)
Det som skiljer spelsystemet från andra är att det saknar speldata i form av spelvärden. Saker och ting beskrivs alltså inte i värden eller nivåer, utan man beräknar antalet faktorer som påverkar en situation istället. Det fungerar väldigt bra och reglerna har nu börjat få en någorlunda färdig form. Observera att det inte rör sig om ett friforms- eller storytellingsystem eller liknande, utan ett helt komplett spelsystem där spelarna handlingar bestäms av rollfiguren och tärningsslaget - inte av spelledarens godtycke.
Målet (eller snarare visionen) är ett färdigt spelsystem som utgör ett universalsystem, med regler för samtliga historiska tidsepoker och miljöer, samt för alla tänkbara fiktiva spelmiljöer. Ungefär som GURPS, fast på svenska och utan spelvärden. Dit är det dock fortfarande en lång väg och än så länge är reglerna endast anpassade till min egen fantasy-kampanj. Regler för bland annat eldstrid i moderna miljöer, samt regler för att spela i Star Wars universum är dock på gång - mest för skojs skull än så länge. Spelsystemets flexibla uppbyggnad tillåter en väldigt smidig konvertering mellan olika miljöer.
Innan arbetet med ett färdigt regelutkast för URSUS kan påbörjas behöver jag dock hjälp med utomstående speltest. Den intresserade hör med fördel av sig, så skickar jag såväl regelsystem som ett färdigt äventyr samt rollfigurer.
Tack på förhand
/Pauli "Baldyr" Paananen, baldyr@hobbyspel.com
<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>
Det som skiljer spelsystemet från andra är att det saknar speldata i form av spelvärden. Saker och ting beskrivs alltså inte i värden eller nivåer, utan man beräknar antalet faktorer som påverkar en situation istället. Det fungerar väldigt bra och reglerna har nu börjat få en någorlunda färdig form. Observera att det inte rör sig om ett friforms- eller storytellingsystem eller liknande, utan ett helt komplett spelsystem där spelarna handlingar bestäms av rollfiguren och tärningsslaget - inte av spelledarens godtycke.
Målet (eller snarare visionen) är ett färdigt spelsystem som utgör ett universalsystem, med regler för samtliga historiska tidsepoker och miljöer, samt för alla tänkbara fiktiva spelmiljöer. Ungefär som GURPS, fast på svenska och utan spelvärden. Dit är det dock fortfarande en lång väg och än så länge är reglerna endast anpassade till min egen fantasy-kampanj. Regler för bland annat eldstrid i moderna miljöer, samt regler för att spela i Star Wars universum är dock på gång - mest för skojs skull än så länge. Spelsystemets flexibla uppbyggnad tillåter en väldigt smidig konvertering mellan olika miljöer.
Innan arbetet med ett färdigt regelutkast för URSUS kan påbörjas behöver jag dock hjälp med utomstående speltest. Den intresserade hör med fördel av sig, så skickar jag såväl regelsystem som ett färdigt äventyr samt rollfigurer.
Tack på förhand
/Pauli "Baldyr" Paananen, baldyr@hobbyspel.com
<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>