Nekromanti Speltestformulär och ersättning

Celledor

Hero
Har tänkt lite på hur jag ska organisera upp speltesterna av VEUS och tänkte mig någon form av speltestformulär.

Det ska innehålla typ namn på spelarna, vem som är spelledare, kanske ålder, kön, spelvana, tidigare spelade spel och lite sådant för det kan vara intressant att veta.

Sedan så ska det finnas lite fält att fylla och kryssa i angående spelet och olika regler. Det mesta vill jag dock ha ned skrivet i ren text.

Vad tror ni kan vara intressant att ha med i ett sådant formulär... Är det ens något att lägga ner tid på?

Till en början kommer jag söka kanske tre olika grupper som är för mig helt främmande personer.

Kommer troligen även att locka med 1000 kr om det är genomläst och speltestat inom en månad, 500 kr inom två månader. Utöver detta så får man en gratis (signerad ;)) kopia samt sina namn i boken... Är det en bra idé som kan loka fler även om 1000 kr inte är så mycket pengar.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
celledor said:
Är det en bra idé som kan loka fler även om 1000 kr inte är så mycket pengar.
Jag tror att vi bor lite på olika planeter... Beror lite på hur omfattande speltestet ska vara förvisso, men 1000 spänn är en fin slant. Straxt under hälften av vad vi i min förening fick från Sverok i år, om jag inte missminner mig.

Men, om du lägger riktiga pengar bakom och det rör sig om 1-2 (färdiga?) äventyr som ska spelas och reflekteras kring tvivlar jag inte på att du kommer att hitta frivilliga.

Som mig, till exempel =) Jag kan helt fräckt erbjuda min spelgrupps tjänster.

Wilmer

Hero
celledor said:
Har tänkt lite på hur jag ska organisera upp speltesterna av VEUS och tänkte mig någon form av speltestformulär.

Det ska innehålla typ namn på spelarna, vem som är spelledare, kanske ålder, kön, spelvana, tidigare spelade spel och lite sådant för det kan vara intressant att veta.

Sedan så ska det finnas lite fält att fylla och kryssa i angående spelet och olika regler. Det mesta vill jag dock ha ned skrivet i ren text.

Vad tror ni kan vara intressant att ha med i ett sådant formulär... Är det ens något att lägga ner tid på?

Till en början kommer jag söka kanske tre olika grupper som är för mig helt främmande personer.

Kommer troligen även att locka med 1000 kr om det är genomläst och speltestat inom en månad, 500 kr inom två månader. Utöver detta så får man en gratis (signerad ;)) kopia samt sina namn i boken... Är det en bra idé som kan loka fler även om 1000 kr inte är så mycket pengar.
Först tänkte jag berätta för dig att kvaliteten på intellektuellt arbete sjunker när man får ersättning men sedan insåg jag att det fanns 1000 spänn på bordet. Jag anmäler mitt intresse! Om du bara ska ha tre grupper så tror jag mer på direkt feedback, ring och prata eller chatta med någon i gruppen så kan du få svar på alla dina frågor och ställa följdfrågor i realtid. När man skriver ner något är det lätt att glömma.

krank

Wilmer said:
Först tänkte jag berätta för dig att kvaliteten på intellektuellt arbete sjunker när man får ersättning men sedan insåg jag att det fanns 1000 spänn på bordet. Jag anmäler mitt intresse! Om du bara ska ha tre grupper så tror jag mer på direkt feedback, ring och prata eller chatta med någon i gruppen så kan du få svar på alla dina frågor och ställa följdfrågor i realtid. När man skriver ner något är det lätt att glömma.
När man sedan ska försöka komma ihåg vad man pratade om i realtid är det ännu enklare att glömma =)

//Krank, som helt klart föredrar att få uttrycka sig i lugn och ro, formulera sig och se så man inte glömt något innan man skickar in...

anth

Vetefan
celledor said:

Kommer troligen även att locka med 1000 kr om det är genomläst och speltestat inom en månad, 500 kr inom två månader.
Wow! Du är villig att ge kontanter till speltestare.
Jag tror att de flesta skulle nöja sig med att få sitt namn omnämnt under speltestare i boken.
Att få ett gratis-ex. av spelet skulle få de flesta att känna sig överbetalda. :gremlaugh:

Å andra sidan kanske det kan vara vettigt med kontanter om du har kravet att du vill ha feedback inom en månad.

Du kan helt klart skriva en lista till speltestarna på vilka saker du vill ha svar på, men jag tror att du får bäst feedback över telefon om ni tillsammans går igenom listan.

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Jag anmäler även jag mitt intresse.
Jag har en grupp som gärna skulle spel testa spelet.
Samt likt andra sagt tidigare jag tror på telefon snarare än skriftligt.

Poseur

Swashbuckler
Kan lätt tänka mig speltesta med min grupp under dessa villkor. Inga problem. På en månad hinner vi nog dessutom inte bara testa, utan faktiskt testa ganska noggrant med ca 5 spelträffar. Liksom det är ett schysst äventyr där man kan testa olika delar av systemet ordentligt vid varje spelträff.

Celledor

Hero
Låter bra att pengar lockar... tänkte börja med tre grupper och sedan köra en eller två sådana omgångar till.

Celledor

Hero
Har inget problem att betala om det får spelet testat snabbare och tydligen verkar det ha rätt effekt.

Kommer sätta rätt höga krav dock på att det skrivs ordentligt om allt spelarna tycker och tänker. Men visst att följa upp på telefon kanske är en bra idé.

Celledor

Hero
Låter bra det, kan bli bra det här. Dock så kommer jag inte att lägga ut det som en pdf eller likande utan skickar utskrivna kopior till testgruppen så då blir det kanske en begränsning på 3 samtida grupper.

Celledor

Hero
Som sagt ett äventyr tänkte jag skicka med... om det hinns med mer än en spelträff så är det kanon. Tänker mest på vårt gäng som knappt träffas en gångt i månaden nuförtiden.

Celledor

Hero
Nån kombination får det bli, formulär + uppföljning.

Kanske är bra att ha med i speltestformuläret typ hur lång tid det tog att skapa karaktärer osv.

Celledor

Hero
Först siktade jag på nu i höst men allt tar längre tid som vanligt så det blir säkert mer till våren/sommaren nästa år.

SKulle även vara bra att hinna uppdatera sidan också med ett forum eller liknande.

krank

celledor said:
Låter bra det, kan bli bra det här. Dock så kommer jag inte att lägga ut det som en pdf eller likande utan skickar utskrivna kopior till testgruppen
Någon särskild anledning? Tror du spelet kommer att stjälas och spridas, eller? =)

Celledor

Hero
Det vet man inte finns många pirater där ute... kanske en blandning av paranoia samt att det nog är bättre för testspelarna om de får nått färdigt att testa istället för att behöva skriva ut några hundra sidor det första de gör. Skickar då även med rollformulär och annat.

krank

celledor said:
Det vet man inte finns många pirater där ute... kanske en blandning av paranoia samt att det nog är bättre för testspelarna om de får nått färdigt att testa istället för att behöva skriva ut några hundra sidor det första de gör. Skickar då även med rollformulär och annat.
Jag tänker inte försöka tala om för dig hur du ska hantera ditt spel, så se det här som rent subjektiva tankar:
- Jag läser sällan fysiska böcker numera; jag har en läsplatta för PDF:er och en ipod touch för epub och liknande. Jag känner inget överväldigande behov av "något riktigt", om det inte tillför något mervärde - jag köper t.ex gärna snygga böcker som ser bra ut i hyllan.
- Jag tror att det finns exakt noll anledning att vara paranoid som rollspelsskapare. Jag tror inga av idéerna kommer att stjälas, och jag tror att eventuell piratspridning kommer att ha exakt noll negativ inverkan på försäljningssiffrorna. Det är en väldigt liten marknad. Och ärligt talat har jag ännu inte sett ett spel som varit "unikt" nog att "stjäla idéer från" som man inte lika gärna kan få från någon annan...

Nåja; jag förstår om du inte är intresserad av att ta diskussionen. Du tar såklart de beslut du vill om ditt spel, så tar jag de beslut jag vill om mina spel =)

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Teo Härén, entreprenör och innovatör, sa till mig i ett tidigt skede av mitt företagsbyggande att ingen stjäl idéer - ingen orkar förverkliga dem ändå. Däremot så händer det. Låt oss ta ett enkelt exempel: Facebook!

krank

Niklas73 said:
Teo Härén, entreprenör och innovatör, sa till mig i ett tidigt skede av mitt företagsbyggande att ingen stjäl idéer - ingen orkar förverkliga dem ändå. Däremot så händer det. Låt oss ta ett enkelt exempel: Facebook!
Utan att på något vis kunna vara säker så tror jag inte att Veus varken kommer att spridas lika stort eller vara lika revolutionerande som Facebook.

Alla som har orken och resurserna för att konstruera rollspel har dessutom redan egna regler och spelvärldar, som jag kan lova att de (vi) tycker är mycket bättre...