Något som jag har hört från väldigt många håll (specielt "TotalBiscuit"), om Dragon Age Inquisition, är att man inte ska stanna i "Hinterlands" allt för mycket i början, utan att man ska hellre börja bege sig ut till de andra områdena någerlunda tidigt, för att sedan efterhand komma tillbaka till Hinterlands när det behövs av diverse orsaker (story, sidequest, grinding, etc).
Orsaken som ges till detta är att Hinterlands är ett massivt stort sandbox område som inte kommer leda storyn vidare i början om man stannar kvar där för länge. Vissa har sagt att Hinterlands känns som ett konstigt område att starta i efter man gått igenom intro/tutorial delen... och att det mer känns som om Hinterlands borde ha varit ett mer "mid/end-game" typ av område. För i vanliga fall så blir man ledd igenom ett någerlunda långt avsnitt av ett spel där man är lite låst till storyn, där det enda man kan göra är att följa den röda tråden, väldigt linjärt, och nästan ingen frihet alls att göra vad du vill... för att sedan tillslut bli frisläpt ut till "den öppna världen" där du kan göra vad du vill, ge dig på grund storyn när du vill, sticka iväg och kolla det där koola tornet du såg i början, etc. Plus så finns där ju tydligen inte igentligen något i spelet som säger till en att man måste lämna Hinterlands för att driva storyn framåt heller. Så det har inte varit ovanligt att folk har spenderat massivt med tid i Hinterlands för att dom inte vetat att dom borde lämna området för att driva fram storyn.
Med det sagt så behöver man ju inte lämna Hinterlands i början om man inte vill, men där är vissa områden i Hinterlands som kan vara för svåra för ens karaktärer rätt långt in i spelet har jag hört. Men om man vill driva fram och följa storyn i spelet mer så bör man inte stanna i Hinterlands allt för länge... så klart så kommer man ju stöta på delar av andra områden utanför Hinterlands som också är för svårt för en, men det löser man ju bara med att man fortsätter spela på andra områden istället tills man är stark nog.
Detta är något som skulle kunna ställa till problem för mig, för jag har en tendens att vilja göra ALLT i det område jag är i innan jag tar mig till nästa... vilket ju då är problematiskt i DAI, för att Hinterlands är massivt och kräver hög level, eller något, för att kunna göra allt som finns att göra där. Och samma gäller tydligen för alla områdena. Så jag skulle behöva hoppa fram och tillbaka mellan områdena om och om igen, för att kunna göra allt som är möjligt att göra i spelet... vilket skulle vara irriterande för mig för att jag inte skulle kunna lägga ett område bakom mig innan jag ger mig på nästa XD