Nekromanti Speltimmen v1 2015

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat lite Endless Space bara för att testa det.

Efter viss frustration i Endless Legend - främst med en UI som tycker jag ska hålla reda på alla byggprojekt och forskning (säger man inte till något så pillar uppenbarligen befolkningen navelludd) och när jag kan bestämma policies själv, vilket den låter mig göra var 20:e runda, med en förvarning 5 rundor innan jag kan och knäpptyst i övrigt - så testade jag ett annat 4X-spel de gjort. Endless Space är... Typ samma UI, vilket är frustrerande som Endless Legends, med sämre överblick. Nu har man solsystem med olika planeter (man styr över systemets produktion, oavsett antal koloniserade planeter) och en bunte utomjordiska arter. Cool miljö, opolerat UI - typ all research är blå, det finns ingen manual, invånare som rullar tummarna utan att man får veta det för forskning.

Tutorial:en är sämre än i Endless Legend (där den inte var lysande) och mer i vägen - typ när man startat ett nytt spel, varje gång man klickar något får man 2-3 genomgångar i rad av sorten: "här är de 8 prylarna för den här delen, ja vi vet att de är ganska självförklarande. Vadå, tips på hur man får en schysst start? He he he. Pysen, git gud."

Ja, Civ V och Beyond Earth har lite mer "hålla handen" - men när jag spelar strategispel på dator så har jag inte lust att ägna energi och tid till att räkna rundor och glo på varenda småby jag har - jag har ett kejsardöme att bygga och vill inte sitta och micromanage:a som någon slags osäker middle management-chef. De spelen slår båda de här spelen med hästlängder - även om Endless Legend har en viss charm i att vara typ ett modernt Master of Magic.

Ovanpå det så får man också stryk, även på lätt svårighetsgrad. Det är väldigt oförlåtande - och jag hade varit okej med det om de hade haft en bättre interface.

Man kan AI:a solsystemen, förstås, men det känns dels som något för när man har större yta än 5 koloniserade planeter och dels så har AIn idéer om att ändra på planetära modifikationer till deras inriktning (vilket är urdumt när man har en planet som är bra för forskning, en som är bra för befolkning och en okej på ekonomi, t ex, och alla har sina planetära förbättringar).

So yeah. Kanske var jag helt enkelt för trött för att uppskatta spelets goda sidor (hjältar! fluff! skeppsmoddande? ok aliens?) , men jag kan inte tänka mig att bristerna blir mer underhållande utvilad. Det går mig emot att säga det, för jag föredrar i regel SF, men Endless Legend är helt enkelt bättre än det här, och även det har redan gått mig på nerverna.

I korthet: Master of Orion 2 fast i mindre skala, mer fluff och sämre UI. Nej. De här behöver moddas. Civ V har en awesome mod för interfacet - man kanske kan hoppas. Å andra sidan var det enda svaret i den enda tråd jag hittade om UI:ns brister "va? det där är väl inga problem." Fanbasen kanske inte är den sorten som skulle tycka att UI:n behövde förbättras. :/

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat omkring en timme av Front Mission: Evolved.

Det här är ett spel jag inte riktigt förstår vem som skulle bli glad av. Jag menar, Front Mission-serien har ju varit tämligen ensam herre på sin täppa -- den unika genren "turbaserad mecha-strid". Lite som X-com men med stora robotar, och så mekar man med robotarna mellan uppdragen. Jag har förstått att försäljningen av del fyra och fem, som i princip inte översattes från japanskan och definitivt inte fick nån reklam, inte blev vad squenix önskade, men kom igen...

Jag gillar mechas och mechs, det kan ingen ha missat. Mina två favoritserier av spel som har mechas i sig är Front Mission och Mechwarrior. Turbaserat och simulerat, således. Det finns några till serier i simulatorstil -- Earthsiege, till exempel. Men så finns det där mellantinget, de där ganska poänglösa tredjepersons-actionspelen. Heavy Gear passade till exempel aldrig mig; det var för mycket actionspel och för lite sim. Armored Core är lite samma grej fast värre.

Och så tyckte Squenix tydligen att "äh, det finns alldeles för många turbaserade strategispel med mechas, och inte tillräckligt många halvdana actionspel i tredje person". Så de gjorde FM:E.

FM:E försöker hemskt mycket vara ett Armored Core-spel. De har typ samma kontroller vad jag minns, och samma töntiga omkringglidande. Samma totala avsaknad av känsla av att sitta i en stor jävla mecha. Det här känns mer som en handikappad version av det ganska gemytliga gamla actionspelet Slave Zero...

Nä, blä. Filmsekvenserna är balla, men som actionspel är det mediokert och som mechaspel direkt misslyckat.

Max Raven

T12-kultist
Jag var nära att köpa Front Mission: Evolved vid ett tillfälle, men såg att det inte var ett taktiskt turbaserat spel. Ångrar inte att jag struntade i det.