Jag har spelat lite Endless Space bara för att testa det.
Efter viss frustration i Endless Legend - främst med en UI som tycker jag ska hålla reda på alla byggprojekt och forskning (säger man inte till något så pillar uppenbarligen befolkningen navelludd) och när jag kan bestämma policies själv, vilket den låter mig göra var 20:e runda, med en förvarning 5 rundor innan jag kan och knäpptyst i övrigt - så testade jag ett annat 4X-spel de gjort. Endless Space är... Typ samma UI, vilket är frustrerande som Endless Legends, med sämre överblick. Nu har man solsystem med olika planeter (man styr över systemets produktion, oavsett antal koloniserade planeter) och en bunte utomjordiska arter. Cool miljö, opolerat UI - typ all research är blå, det finns ingen manual, invånare som rullar tummarna utan att man får veta det för forskning.
Tutorial:en är sämre än i Endless Legend (där den inte var lysande) och mer i vägen - typ när man startat ett nytt spel, varje gång man klickar något får man 2-3 genomgångar i rad av sorten: "här är de 8 prylarna för den här delen, ja vi vet att de är ganska självförklarande. Vadå, tips på hur man får en schysst start? He he he. Pysen, git gud."
Ja, Civ V och Beyond Earth har lite mer "hålla handen" - men när jag spelar strategispel på dator så har jag inte lust att ägna energi och tid till att räkna rundor och glo på varenda småby jag har - jag har ett kejsardöme att bygga och vill inte sitta och micromanage:a som någon slags osäker middle management-chef. De spelen slår båda de här spelen med hästlängder - även om Endless Legend har en viss charm i att vara typ ett modernt Master of Magic.
Ovanpå det så får man också stryk, även på lätt svårighetsgrad. Det är väldigt oförlåtande - och jag hade varit okej med det om de hade haft en bättre interface.
Man kan AI:a solsystemen, förstås, men det känns dels som något för när man har större yta än 5 koloniserade planeter och dels så har AIn idéer om att ändra på planetära modifikationer till deras inriktning (vilket är urdumt när man har en planet som är bra för forskning, en som är bra för befolkning och en okej på ekonomi, t ex, och alla har sina planetära förbättringar).
So yeah. Kanske var jag helt enkelt för trött för att uppskatta spelets goda sidor (hjältar! fluff! skeppsmoddande? ok aliens?) , men jag kan inte tänka mig att bristerna blir mer underhållande utvilad. Det går mig emot att säga det, för jag föredrar i regel SF, men Endless Legend är helt enkelt bättre än det här, och även det har redan gått mig på nerverna.
I korthet: Master of Orion 2 fast i mindre skala, mer fluff och sämre UI. Nej. De här behöver moddas. Civ V har en awesome mod för interfacet - man kanske kan hoppas. Å andra sidan var det enda svaret i den enda tråd jag hittade om UI:ns brister "va? det där är väl inga problem." Fanbasen kanske inte är den sorten som skulle tycka att UI:n behövde förbättras. :/
Efter viss frustration i Endless Legend - främst med en UI som tycker jag ska hålla reda på alla byggprojekt och forskning (säger man inte till något så pillar uppenbarligen befolkningen navelludd) och när jag kan bestämma policies själv, vilket den låter mig göra var 20:e runda, med en förvarning 5 rundor innan jag kan och knäpptyst i övrigt - så testade jag ett annat 4X-spel de gjort. Endless Space är... Typ samma UI, vilket är frustrerande som Endless Legends, med sämre överblick. Nu har man solsystem med olika planeter (man styr över systemets produktion, oavsett antal koloniserade planeter) och en bunte utomjordiska arter. Cool miljö, opolerat UI - typ all research är blå, det finns ingen manual, invånare som rullar tummarna utan att man får veta det för forskning.
Tutorial:en är sämre än i Endless Legend (där den inte var lysande) och mer i vägen - typ när man startat ett nytt spel, varje gång man klickar något får man 2-3 genomgångar i rad av sorten: "här är de 8 prylarna för den här delen, ja vi vet att de är ganska självförklarande. Vadå, tips på hur man får en schysst start? He he he. Pysen, git gud."
Ja, Civ V och Beyond Earth har lite mer "hålla handen" - men när jag spelar strategispel på dator så har jag inte lust att ägna energi och tid till att räkna rundor och glo på varenda småby jag har - jag har ett kejsardöme att bygga och vill inte sitta och micromanage:a som någon slags osäker middle management-chef. De spelen slår båda de här spelen med hästlängder - även om Endless Legend har en viss charm i att vara typ ett modernt Master of Magic.
Ovanpå det så får man också stryk, även på lätt svårighetsgrad. Det är väldigt oförlåtande - och jag hade varit okej med det om de hade haft en bättre interface.
Man kan AI:a solsystemen, förstås, men det känns dels som något för när man har större yta än 5 koloniserade planeter och dels så har AIn idéer om att ändra på planetära modifikationer till deras inriktning (vilket är urdumt när man har en planet som är bra för forskning, en som är bra för befolkning och en okej på ekonomi, t ex, och alla har sina planetära förbättringar).
So yeah. Kanske var jag helt enkelt för trött för att uppskatta spelets goda sidor (hjältar! fluff! skeppsmoddande? ok aliens?) , men jag kan inte tänka mig att bristerna blir mer underhållande utvilad. Det går mig emot att säga det, för jag föredrar i regel SF, men Endless Legend är helt enkelt bättre än det här, och även det har redan gått mig på nerverna.
I korthet: Master of Orion 2 fast i mindre skala, mer fluff och sämre UI. Nej. De här behöver moddas. Civ V har en awesome mod för interfacet - man kanske kan hoppas. Å andra sidan var det enda svaret i den enda tråd jag hittade om UI:ns brister "va? det där är väl inga problem." Fanbasen kanske inte är den sorten som skulle tycka att UI:n behövde förbättras. :/