Nekromanti Speltimmen v10 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite drygt 60 minuter av mörda-bruna-människor-simulatorn Ghost Recon: Future Soldier.

Det är ett Tom Clancy-spel, och det är en cover-based shooter. Det är väl ungefär det man behöver veta. Man spelar en anonym medlem av ett gäng bilälskande machorövhål som skickas på olika uppdrag av, antar jag, USA. Hittills har uppdragen mest handlar om att medelst fräsig högteknologi skjuta på bruna människor utan fräsig högteknologi.

Spelmässigt är det väl inte så mycket att klaga på, utom att spelet har lite för många olika knappar för att aktivera olika tekniska eller andra finesser. Det är helt OK. Hade det handlat om något jag brydde mig om eller varit ens det minsta engagerande utöver att man har cool stealth-teknologi och sådant så kanske jag tyckt att det varit ett bra spel.

BETYG: 85

2097

deleta mitt konto tack
Håller på med BotW. Har spelat många av dom tidigare Zeldorna. Speciellt 2D-Zeldor har jag tyckt om. Men... detta är typ det första AAA-spelet jag spelar? Jag har aldrig spelat Red Death Redemption och allt vad det heter av moderna spel. Jag har haft en 2DS ett tag och kör mest retrospel och romhacks.

Jag tycker om spelet men det är inte perfekt. Helt plötsligt mitt i en fajt så pekar kameran rakt in i nån möbel eller fiendens rygg (med mig på andra sidan och kan inte se vad jag gör).

Jag har klarat dom fyra "djuren" elefanten, kamelen, fågeln och ödlan och så har jag hittat mästarsvärdet. Jag har typ ett tiotal lokaliserade shrine som jag inte orkat ta mig till och säkert finns det många många mer i gömda hörn av Hyrule. Jag har hittat sju av tolv fotominnen. Men, nu är jag på väg in till Calamity Ganon. Har klarat av det mesta av slottet tror jag (enligt kartan verkar det iaf så). Använde zoratröjan för att ta en genväg förbi halva slottet (när jag kommit ännu högre upp såg jag att det verkade som att det skulle ha gått att zora-tröja sig ännu högre upp men jag såg inte det utifrån). Jag kom in i biblioteket typ och har ninjat runt där och i dining hall med min stealthdräkt. Andra guardhouse borde jag ha klättrat runt (har typ en million stamina och nästan inga hjärtan) eftersom lynelen där inne kunde oneshotta mig oavsett rustning. Så jag tog på barbarian och dödade honom utan att bli träffad. Det tog typ sju åtta försök men det var tvunget; min save var där inne, inlåst med honom, och hade inget försvar förutom att lära mig mönstren och döda honom perfectly. :/ jag är inte superbra på tv-spel men envis. Så kom jag in i ett rum som hette "Sanctum" och då pausade jag och gick för att laga potatismos och skriva på wrnu.

Mina två hästar heter Lycka och Söttan. Hade först bara Lycka som fortfarande är lite bångstyrig. Prövade att registrera Stalhorse men det gick inte. Idag, efter tio dagar av att ha Lycka som min enda och trogna häst förutom Stalhorse så räddade jag en häst från mokoblins och hon hade exakt samma stats som Lycka (2/2/3) förutom bond, där Söttan började med 100 medan Lycka började på typ 12 och jag med tiden fått upp till typ 76 vilket ändå är väldigt bångstyrigt. Var mkt lättare att rida på Söttan därför. Ungefär som Stalhorse som också var väldigt lättstyrd. Det går att få bokstaven "ö" om man väljer tyskt tangentbord.

I dom gamla zeldaspelen kan man skriva in vad man vill som sitt namn och jag brukar skriva in "Lycka" som namn. I detta måste man heta Link :( Men jag gav hästen mitt gamla namn.

Bästa ekonomiska beslut: att jag köpte ninjadräkten. Den har besparat mig mkt möda genom att undvika monstren eller assassinera dom. Jag hade redan klarat av dom två redigaste stealthuppdragen (ta blixtpilar från Lynel på toppen av berget, och så klara av det smårasistiska apätande tjuvgillet, innan jag fick min ninjadräkt. Men, det har funnits gott om tillfällen att stealtha lite även efter det. En annan bra investering är ancient shield. Är urrädd om den och har den nästan aldrig equippad förutom mot guardians.

Sämsta ekonomiska beslut. Att jag sålde diamanter, dom är mkt svårare att hitta än andra juveler och jag vill verkligen ha dom så jag kan köpa anti-guardian-pannbandet. Har just lagt två dagar på att hatta runt efter diamanter & försöka få tag på mästarsvärdet. Det sistnämda lyckades jag med, men ingen diamant. Men, skölden verkar ju räcka. Det går inte att warpa ut sig från slottet (det går dock att kuta ut, typ hoppa ner från vattenfallen) så nu är jag committad till att bekämpa Calamity Ganon. Min plan är att jag ska ?PUT GANON IN HIS GRA-A-AVE?

2097

deleta mitt konto tack
Spelet jag spelade i väntan på Switch vecka 9 var Cave Noire (uttalas "kav noar" inte "kejv noar"), ett otroligt polished och didaktiskt roguelike från 1991. Och snyggt. Spelet skulle platsa som en indie darling 2017. Ett av dom mest underskattade spelen nånsin: orginellt, intressant, spännande, rättvist osv. Använder den fan-gjorda översättningen men det är inte mycket text och det skulle funka med en textguide också. Spelade det mha en emulator till DS (2DS går att köra i DS-mode och jag kör ungefär lika mkt i det läget och i 3DS-läget) som heter Gameyob. Tycker GBC-paletten B+Up passar utmärkt. Bruna dungeonväggar och oranga mimics. Till dom flesta spel är annars min favoritpalett Down. "Pastel mix". Gör sig väldigt fint m min rosa 2DS?. Game Boy är nog den konsol med lägst procent dåliga spel tror jag. Så mkt guld.

Glömde skriva att jag har ingen TV el PC så det är därför jag har hållt mig handhelds och missat alla AAA-härken. Får se om några av dom kommer till Switch.

Jarl

Hero
2097;n225741 said:
Glömde skriva att jag har ingen TV el PC så det är därför jag har hållt mig handhelds och missat alla AAA-härken. Får se om några av dom kommer till Switch.
Detta blir spännande att se. Jag gissar på inte, dels för att så var det för Wii och Wii U och dels för att Switchen har ungefär samma prestanda som det den är, en surfplatta. Men vi får se.

2097

deleta mitt konto tack
Varning: rejäl spoiler för The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Holy shit "sanctum" var ju exakt det rummet där Zelda & Ganon var?! Jag tog en paus där för jag tyckte rumsnamnet lät som nåt special men inte SÅ speciellt. Calamity Ganon tog mig två försök för jag var så nova m mina Garuk's protection (jag hade sparat alla fyra speciella blessings men den enda som kom till användning var Garuk's Protection; ja Mipha's Grace aktiverades ju den gången jag dog men sen dog jag igen och på mitt andra försök behövdes den inte). Och Dark Beast Ganon tog jag på första försöket. Detta efter att ha dött mot lynel 7 ggr precis innan. Så går det när man alphastrikar allt mot slutbossen :/ Men det var en bra fight, båda formerna, fick göra mitt allra bästa. Tur att jag tog genvägen förbi alla guardians och sparade alla mina sju ancient arrows mot ganon. Dom var inte nödvändiga men förkortade fighten rejält. Hade lynels pilbåge som tripplade dom.

Men, det verkar som om det inte var det riktiga slutet? "Do you remember me?" Jag hade sparat en massa silent-princess-blommor men jag fick ingen chans att ta fram dom. Tror snarare det är fotografi-minnena som behövs. [Obs svara inte på detta, vill pröva själv.] Undrar om jag behöver börja från början eller om det kommer komma något pre-Hyrule-Castle-sparfil? Som i Phantom Hourglass där man får en "vill du komplettera spelet?"-save. Har inte sett något sånt än vilket gör mig orolig. Eftertexterna rullar nu medan jag skriver detta. OK, nu har dom rullat klart. Nej, jag kan bara välja mellan dom saves jag redan hade. Alla dom är inuti Hyrule Castle. Så, om jag vill fortsätta därifrån måste jag ta mig ut ur slottet, eftersom det inte går att warpa.

Edit: OJ, tur att jag hann ändra. Jo, det finns en Leave Area knapp. Konstigt, letat efter den förgäves förut. Ännu konstigare att jag sett den och använt den inne i divine beasts. Men missat den totalt i Hyrule-slottet, trots att den är på samma ställe. Ögat spelade ett trick med mig... Jaja. Ska försöka jaga rätt på dom sista fem fotografierna. Eller iaf börja leta lite efter dom. Skulle vilja ha en paus från spelet men vet inte vad jag skulle spela istället. Vill inte börja på Setsuna direkt efter ett så tungt spel som BotW, vill köra nåt enklare pusselspel typ.

2097

deleta mitt konto tack
Jarl;n225755 said:
Detta blir spännande att se. Jag gissar på inte, dels för att så var det för Wii och Wii U och dels för att Switchen har ungefär samma prestanda som det den är, en surfplatta. Men vi får se.
Mmm, tror nog som du. Men, alternativet för mig skulle ha varit någon dyr och convoluted Vita + PS4 setup att strömma PS4-spelen till Vitan som jag har hört går. Eller då skaffa TV i min lilla etta. Nu när jag, efter BotW, vet hur roliga AAA-spel kan vara. Iom jag tyckte om BotW.

För mig är Switch en efterföljare på min favoritkonsol of all time: 2DS. Några av dom spelen jag vill spela mest till PS verkar vara Sonys egna (så som The Last of Us) så det kan jag titta i månen efter. Men, vi får se vad som händer. Skyrim ska ju komma ut till Switch och det kanske jag kommer tycka om, har aldrig spelat något av TES-spelen.

Jarl

Hero
Ja har du ingen tv så är kanske Switchen ett bra val. Super Mario är väl nästa spel som kommer till den, men det var inte förrän till jul vill jag minnas. Skyrim är spel som man mer blir fast i än att det är bra skulle jag säga, men spelat blir det oavsett :D

2097

deleta mitt konto tack
Jag har ingen iOS eller Android heller så många gamla indieportar får jag för första gången chansen att prova. Ser ex vis fram mot att prova Telltales spel eftersom jag tycker om dom gamla Lucasarts. Obs, tolka inte detta som att jag försöker försvara Switchens skrala line-up, eller att jag är övertygad om att jag gjort ett vettigt val av konsol, för jag är inte helt säker på om det var så smart. Den har hittills inte bevisat sig. Tyckte mycket om BotW men ngt mer bra spel måste finnas.

Vänta lite, surfplatta?! Den har ju ingen browser. Ej heller böcker eller filmer. Ikureader till DS var en kär app för mig. Men till Switch finns typ inget. Man kan kalibrera joysticksen. Och spela Zelda.

Jarl

Hero
2097;n225778 said:
Vänta lite, surfplatta?! Den har ju ingen browser. Ej heller böcker eller filmer. Ikureader till DS var en kär app för mig. Men till Switch finns typ inget. Man kan kalibrera joysticksen. Och spela Zelda.
Jag menade rent hårdvarumässigt. Grunden i Switchen är Nvidia:s Tegra X1-processor som också sitter i en del (en?) android-surfplatta. Så det är en surfplatta, fast de tagit bort surfmöjligheten kan man säga :D För att vara en mobilprocessor är den helt ok dock, inte så himla långt ifrån en iPad Pro faktiskt. Men jämfört med stationära konsoller som PS4 står den sig såklart slätt.

2097

deleta mitt konto tack
Det var mer för att pika Nintendo som jag lade till detta + ordet "surf" som jag tycker är så 90; inte för att hylla upp Switch till nån sorts PS4-nivå. Switch är rätt så sopig och jag kan bara hoppas att spelen kommer komma. Som m 3DS som började jätteskralt men som vid det här laget är jättefin.