Nekromanti Speltimmen v13 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har spelat över en timme av Analogue: A Hate Story. Det är typ en såndär visual novel, men med... rätt lite fanservice eller så, vilket jag förstått kan behöva påpekas i genren. Storyn är att man får kontakt med ett generationsskepp som skickades iväg för hundratals år sedan. Man möts av en AI, som inte kan förstå ens textkommandon pga mjukvarufel -- alltså konstruerar hon ett enkelt interface där man ibland får svara på konkreta frågor, ibland helt enkelt indikerar vilken fil man vill läsa.

Större delen av spelet går ut på att läsa privatkorrespondens mellan sedan länge döda besättningsmedlemmar. Mot slutet fanns två familjer, civilisationen hade gått åt helvete och blivit både primitiv och hyperpatriarkal, och... Ja, det är ganska intressant. Alla namn är koreanska och man får en uttalshjälp. Jag måste erkänna att jag har svårt att hålla isär de olika aktörerna.

Nå, det här var lite charmigt och intressant och jag kan rekommendera det till folk som tycker att det är roligt att läsa text.

BETYG: 90

chrull

Stockholm Kartell
Bloodborne. Bloodbloodbornebloodbornebloodbloodbloodborne. Blood. Borne. Bloooooooooooodbooooorne.

Jävlar i helvete. Jag har dödat två bossar och dött 40+ gånger och varje gång har jag svurit över hur dålig jag är och hur jag borde ha vetat bättre.

Bloodborne? This is Bloodborne!

krank

Jag har spelat 84 minuter av Please, Don't Touch Anything.

Fin trailer som fick mig att köpa spelet.

Man är... öhg, nånstans. Framför sig har man en instrumentpanel. Den har en stor röd knapp. Ens kompis, som jobbar på stället, går och tar kaffe och säger åt dig att inte röra nånting.

Givetvis trycker man på knappen. Då dyker en switch upp. Man trycker på den. En lampa tänds. Man trycker på den röda knappen igen. Världen går under.

...what? Åh, ok, en reset-knapp.

Om jag trycker på den röda knappen, och sedan igen? Då får jag först samma switch som tidigare, plus tre knappar märkta I II och III. Trycker jag på dem dyker siffrorna upp på skärmen. Tydligen kan man föra in åtta stycken. Hmmm...

Ja, typ så fortsätter det. Man försöker hitta alla... sexton? ...sluten genom att testa olika kombinationer. Och till slut tröttnar man på att vara för dum och letar svar på steams forum. Och inte ens då hittar man allt.

BETYG: 90, men jag tror inte jag återkommer till det. Jag har trots allt nått slutet 14 gånger...

krank

Jag har också börjat spela Mass Effect 3 igen. Jag började om eftersom jag typ glömt allting. Hade kvar min ME2-sparning ofc, så även denna gång började jag med att importera den för att få med min historia och "rätt" Shephard.

ME3 är ett fantastiskt snyggt spel, även om det i likhet med tvåan lider av att nån fått för sig att det skulle vara roligt med närstrid. Ettan var perfekt där; man kunde spela igenom i princip hela spelet som "sniper". Dessutom hade ettan mer utforskning; tvåan och trean är linjära. Dessutom har de inga åka-runt-med-bilen-delar, och det var ju en av de trevligaste delarna av ettan.

...kanske borde jag helt enkelt spela mer Take On Mars för att få min åka-runt-med-bilen-fix.

chrull

Stockholm Kartell
Nu har jag spelat mer Bloodborne. Eftersom jag har semester.

Jag har tex hittat ett meddelande från en annan spelare: "respect elderly" stod det på marken. Sen dök det upp två gamla tanter beväpnade med köttyxor som försökte slå ihjäl mig. Jag slog tillbaka med min käpp tills de inte rörde på sig längre.

Jag har träffat några NPCer som faktiskt pratar med mig, en av dem har jag hjälpt i en strid och hon verkade glad för det. En annan vill att jag ska rekommendera folk i staden att fly till den lilla kyrka hen finns i. Jag säger hen eftersom NPCn i fråga är en skitläskig märklig varelse som verkar bestå till 50% av en filt och 50% av ... något annat. Hen verkade pålitlig så nu bor det typ en nunna, en tant och en prostituerad där inne.

Spelet är alltså skitbra.

Jarl

Hero
krank;n81924 said:
Jag har också börjat spela Mass Effect 3 igen. Jag började om eftersom jag typ glömt allting. Hade kvar min ME2-sparning ofc, så även denna gång började jag med att importera den för att få med min historia och "rätt" Shephard.

ME3 är ett fantastiskt snyggt spel, även om det i likhet med tvåan lider av att nån fått för sig att det skulle vara roligt med närstrid. Ettan var perfekt där; man kunde spela igenom i princip hela spelet som "sniper". Dessutom hade ettan mer utforskning; tvåan och trean är linjära. Dessutom har de inga åka-runt-med-bilen-delar, och det var ju en av de trevligaste delarna av ettan.

...kanske borde jag helt enkelt spela mer Take On Mars för att få min åka-runt-med-bilen-fix.
Men... men... sniper är ju ännu fetare att vara i ME3? Och ingen av klasserna i sp är värd att melee:a med? Så snajpra vidare :) Dock bör du i någon genomspelning testa att vara charge/nova Vanguard, en upplevelse som, om än repetiv, inte liknar någon annan i ME :)

krank

Jarl;n83006 said:
Men... men... sniper är ju ännu fetare att vara i ME3? Och ingen av klasserna i sp är värd att melee:a med? Så snajpra vidare :) Dock bör du i någon genomspelning testa att vara charge/nova Vanguard, en upplevelse som, om än repetiv, inte liknar någon annan i ME :)
Alltså, jag snackar inte om hur "fet" sniper är. Jag snackar om att slippa det här med "strid" genom att ligga nån kilometer bort och få headshots utan att behöva oroa sig. I ettan är ju sniper rifle precis den "skip combat"-knapp jag ofta önskar mig =)

"Närstrid" är alltså "man tvingas ofta vara alldeles för nära fienderna för min smak"... Inte bara melee, som ju är ÄNNU tråkigare.