Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.
?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:
1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.
Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.
Ni gör såklart vad ni känner för =)
Och oj vad sent det blev med trådstarten den här veckan. Jag skyller på att jag spelat för mycket 2048 och varit alldeles distraherad. Men jag ska försöka spela lite Halo: Spartan Assault imorgon...
Igår upptäckte jag att Monaco var på rea, och det har jag velat ha länge. Jag köpte det och spelade någon timme. Det var riktigt kul!
Monaco: What's Yours Is Mine är ett stealthspel där du väljer en av åtta olika tjuvar och smyger runt i top-down-vy och snor saker. De flesta uppdrag går ut på att ta dig in, ta en specifik grej, och ta dig ut igen, och din poäng är tiden det tog (mindre är såklart bättre). Ovanpå detta finns det pengar utspridda slumpmässigt, och varje peng du inte plockat ger ett tidstillägg. Det ger en najs avvägning mellan att rusha igenom banan och att undersöka alla utrymmen.
Pengarna ger också mer "ammo" till den gear du råkat plocka upp (du kan använda den fler gånger). Denna varierar från rökbomber som förvirrar jagande vakter, till en emp som slår ut alla kameror och lampor i närheten, till en shotgun som helt enkelt dödar vakterna (men låter högt). Du kan bara ha en pryl i taget, och måste gå till speciella ställen för att byta, men oavsett pryl funkar insamlade pengar som extra-ammo.
Jag tyckte det var jättekul, men stötte efter ett tiotal uppdrag på mitt tak: uppdraget var skitsvårt! Jag insåg att man kan spela co-op, 2-4 spelare, och att det antagligen skulle bli mycket lättare då.
Så... Är det någon som vill spela Monaco med mig någon dag?
Sagt och gjort. Jag har spelat Halo: Spartan Assault i 62 minuter.
Det här är någon form av spinoff av Haloserien. Jag gillar Halo, men tycker spelen vinner så enormt mycket på att spelas i coop att jag i princip inte spelar dem själv. Vilket leder till att jag inte spelat något Halospel sedan Halo 3. Jag är därmed ganska efter.
Men, i det här spelet spelar man en Spartan, alltså en sån där som Master Chief är. Om jag fattat rätt utspelar sig detta bakåt i tiden? "Storyn" är att ett ställe där mänskligheten hade baser anfalls av en jäkla massa Covenants, i strid mot ett avtal om vapenvila.
I praktiken är det ett tredjepersonsskjutarspel med fast kamera. Alltså samma genre som Gunsmoke fast med en kamera som inte rullar automatiskt. Man styr sin Spartan med höger pinne och siktar med den vänstra, skjuter på höger trigger och kastar granat med den vänstra. Medan man siktar går man långsammare.
Det är ganska enformigt. Och med "ganska" menar jag "väldigt". kartorna är små och ganska begränsande och repetativa. Det finns ett ganska litet antal uppdragstyper och ingen problemlösning alls -- det handlar BARA om positionering och vapenhantering. Lite som en twinstick shooter, kanske. Storyn är tunn och oengagerande -- och det blir inte bättre av att spelet ramar in den som en serie "övningsuppdrag" någon namnlös person i "nutid" gör, baserat på "historiska strider". De enda repliker som hörs är enstaka "nu ser jag en fiende"-grejer under uppdragen; men alla inblandade är extremt ansiktslösa.
Och det är extremt otillfredsställande att skjuta på fiender som inte ens reagerar förrän de dör.
Den första timmen stötte jag inte på någon egentlig utmaning heller. Eller, jag fick spö på sista uppdraget jag spelade, men jag hade nog klarat det om jag pallat spela det igen. Det fanns nämligen mängder med såna där jobbiga sköldbärande typer...
Spelet är väldigt snyggt och det är lite kul att återse vapen och grejer från Halospelen. Det mesta känns igen, utom att Covenants automatvapen drar ammo istället för att bara behöva svalna. Skölden funkar som den brukar, vapnen funkar som de brukar, det är mest perspektivet som är nytt.
På ljudfronten är det... Tja, försök att efterhärma Haloseriens mäktiga musik, men det faller ganska platt. Enformiga vapenljud och explosioner, oinspirerade vapenljud. Voice actingen är... sporadisk, som sagt.
Överlag ingenting jag kan rekommendera ett köp av, men det var å andra sidan rätt billigt så om man har en Haloklåda att klia så...
krank said:
Jag noterar:
- Ingen cloud save. Primitivt.
- En anledning till spelets... primitiva/begränsade natur kan vara att det tydligen skapades som ett windows 8-spel som skulle spelas på touchscreen med sådana där helt oanvändbara "virtuella joysticks" som en del speltillverkare gjort misstaget att tro fungerar.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.