Jag kom på alldeles för sent (som vanligt) att jag ju skulle spela spel också.
Först spelade jag
Really Big Sky. Det är en twinstickshooter utan riktiga banor och där det mesta, om jag fattat rätt, antingen slumpas eller på annat sätt genereras varje gång. Därmed finns naturligtvis ingen story eller så. Det är snyggt, med balla ljuseffekter och så, men spel som bara går ut på att komma så långt som möjligt i framslumpade banor? Inte min kopp té. Det har lite roliga mekaniker och så (borra sig genom planeter, etc) men det räcker verkligen inte hela vägen fram. Den rätt oinspirerade technomusiken gjorde inte så mycket för att höja spelet det heller. Och de extremt korta omgångarna (min längsta var nog 3-4 minuter kanske) gjorde att jag verkligen kände att det var helt oöverstigligt att spela detta dyngspel i 60 minuter.
Så jag sket i det efter 35 minuter. Jag ska försöka komplettera senare.
Men, jag styrde upp med
The Bureau: X-com Declassified. Till skillnad från många (MÅNGA) andra X-comfans så tyckte jag att det här verkade rätt ballt när jag hörde talas om det. jag har ändå spelat ett par banor av X-com Enforcer, och så mycket sämre än så kan det ju inte bli. Jag gillade tanken på att reboota hela grejen och koppla till kalla kriget-miljö. Och jag gillade många av koncepten jag såg i olika trailers.
Jag har bara spelat nån timme än och har inte klarat första uppdraget. Så jag kan inte utvärdera den del av spelet som handlar om rekrytering, uppdragsval, etc som jag har hört kommer senare. Det jag sett liknar jag ogenerat vid Mass Effect: Tredjepersons squad shooter snedstreck rollspel. Pausmeny för att ge order. Till och med dialogerna ser likadana ut.
Storyn verkar lovande, även om det ju är lite trist att man inte fick välja kön på sin huvudperson.
Det negativa är det tekniska. Jag har frekventa framerate drops och och tror inte bara det beror på att min rig har ett par år på nacken. Samtidigt är grafiken inte sådär superimponerande; allt är lite kantigt och antialiasingen verkar inte vara speciellt stark. Det är en hel del snygga postprocessinggrejer på skärmen samtidigt, med eld och glöd och ljuseffekter, och rent estetiskt ser jag inget fel, men det är något primitivt över det hela som gör att det inte funkar så bra som det kunnat.
Sedan är det liiiiite pinsamt med lågupplöst renderade filmsekvenser i moderna spel. Kanske är det 720p eller nåt, men jag tycker att det ser hemskt ut.
Överlag är jag rätt sugen på att fortsätta spela, men jag ska nog klara av Mirror's Edge först... Där har jag ju bara ett eller två kapitel kvar.
Här är ett par screenshots.