Nekromanti Speltimmen v18 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat lite drygt en timme av Papo & Yo.

Det är ett... surrealistiskt pusselspel där man springer runt och hittar sätt att ta sig framåt genom att dra i spakar och vrida på grejer. Ibland flyttar man runt hus genom att flytta runt papplådor som det är ritat fönster och dörrar på. Estetiken är rätt speciell, på ett bra och tilltalande sätt.

Det finns en story också, men hittills har jag inte hunnit fram till så mycket av den. Det finns ett stort monster som tydligen ska symbolisera huvudpersonens alkoholiserade och våldsamme pappa.

Det är inte osannolikt att jag spelar vidare på det här spelet. Jag tyckte om det. Och enligt Howlongtobeat så ska det ta 3-6 timmar att klara, vilket känns ungefär lagom.

BETYG: 90

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat Capsized.

Det har alla kännetecken på ett mediokert amiga-spel - vacker grafik där man knappt kan skilja fiende från terräng, dassiga kontroller (där upp är hopp), spawn points som dödar en omedelbart eller allvarligt skadar en, pussel där man ska dra nyckelprylar från ena sidan kartan till andra, psykiska fiender som omedelbart vet var man är och skjuter ihjäl en med datorprecision.

Det ska vara 12 banor. Jag tröttnade på andra, höll igång till åttonde för att få in timmen. Det blev inte bättre. Det finns en liten chans att jag återvänder, men blev rätt less på att bli dödad av svårsedda och osynliga fiender.

Betyg: Skräp med OK estetik och soundtrack.

Jag har också spelat en del Fallout Shelter.

Det är ett facebook-spel som lite låtsas som att det inte är det. Alltså, det är ett bra facebook-basbyggar-spel, troligen det bästa jag spelat av dem, men det har ändå artificiella väntetider. Det var tillräckligt hjärndött och lågintensivt för att jag skulle kunna köra det medan jag försökte vända tillbaka dygnet efter skiftarbetet och ha det igång medan jag gjorde annat, men även efter att det introducerar uppdrag så tycker jag att det är för mycket väntan för för lite spelande. Facebookspel brukar ha som största brister "logga in varje dag" och "vänta x antal timmar för att få göra något (eller spendera pengar för att slippa)". Inget av dessa tilltalar mig. Bejeweled Blitz har jag nog kört mer när det begav sig (ingen väntetid) och Heroes of Neverwinter gav mer medan man faktiskt spelade det även om banorna blev lite repetetiva. Fallout Shelter ger visst att ha det igång (om man gillar att samla resurser) men det är tyvärr mest distraherande på ett negativt sätt.

Jag har inte ens låst upp allt och tycker "redan" att spelet haltar.

Betyg: Anemiskt men bra om man gillar facebookspel.