Nekromanti Speltimmen v18 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Jag har spelat 74 minuter av Mega Man Legacy Collection 2, som innehåller Megaman 7, 8, 9 och 10.

På gott och ont är det här idel nya bekantskaper för mig - efter att Mega Man X kom ut så tyckte jag inte riktigt att det behövdes några fler spel i originalserien; X är ju bättre på exakt alla sätt. Snyggare grafik, bättre kontroller, och hur ska man kunna vänja sig av med vägg-glidning, slide och superladdning? Så å ena sidan är det trevligt att få möta lite nya spel, å andra sidan saknas nostalgikoppling.

Nå, mot slutet av NES-eran fick ju megamannen faktiskt både slide och uppladdningsbar armkanon, och de hängde med till Mega Man 7 (SNES) och Mega Man 8 (PS1). Dock verkar de liksom ha försvunnit till de retrostajlade 9 och 10...

Så... hur är spelen då?

Mega Man 7 är en klar grafisk uppgradering jämfört med NES-spelen, samtidigt som allt viktigt finns kvar i form av tajta kontroller, intressant och stundtals frustrerande bandesign, och så vidare. Möjligen drar grafiken något åt pastellhållet, men det tycker jag funkar ganska bra - det blir lite kontrast mot Mega Man X' lite starkare färgskala. Jag minns inte hur det såg ut i de sista NES-spelen, men det kändes ganska nytt att först få möta fyra robotbossar och därigenom låsa upp fyra till. Det påminner lite om Gameboy-versionerna av Mega Man. Jag vet inte om jag tycker att det är så bra egentligen - det känns som att det visserligen gör det lite lättare att ta bossarna i "rätt ordning", men å andra sidan är ju en del av charmen med Mega Manspelen just att man kan ta dem lite i vilken ordning man vill.

Var det här det första spelet där de började dumma sig med en extra valuta i form av "skruvar" man samlade ihop och kunde köpa saker för? Jag är inte helt för.

MM7 var det enda av den här samlingens spel jag lyckades klara en boss i på den här tiden =)

Mega Man 8 är... Tja. Ännu mer pastell. Och så har det animerade sekvenser vars röstskådespeleri är... eh, inte så bra. Storyn är lite intressant, dock.

Mega Man 9... Tja, MM7 och 8 var försök att få Mega Man-serien att utvecklas och bli något mer. MM9 är snarare en (välgjord och medveten) tillbakagång till NES-eran. Det är NES-grafik, NES-musik, NES-svårighetsgrad. Jag är för dålig på spel för att riktigt uppskatta det här, tror jag. Jag minns det som att det här spelet kom ganska vältajmat, i början av eller mitt uppe i den första retro-"spel ska vara NES-svåra"-vågen. Välgjort är det iaf.

Mega Man 10 är mer av Mega Man 9.

För egen del har jag nog mest kommit fram till att 1) jag fortfarande gillar Mega Man X mer än Mega Man och 2) JAG HATAR ISBANOR. Den jävla trögheten får mig att känna att jag spelar något helt annat plattformsspel med sämre kontroller. Typ Super Mario Bros*.

Det här är en bra, gedigen samling. Vill man ha mer Mega Man så är den att rekommendera. Åtminstone tills Mega Man X-samlingarna kommer senare i år...

BETYG: 90-

* Ja ja, tycke och smak. Vi gillar alla olika. Jag gillar spel med exakta kontroller - när jag trycker framåt ska figuren gå framåt. När jag slutar trycka, ska figuren sluta. Ni som föredrar Mario gillar sladdriga kontroller, där man hela tiden måste kämpa mot Marios tröghet för att accelerera och decelerera. Ni har helt enkelt fel**.

** Ja, jag skämtar. Typ.

krank

Jag har spelat 70 minuter av Crysis 2.

Det är ungefär som Crysis 1, förutom att det är roligt. Vilket i mycket hög grad handlar om att det inte utspelar sig i någon tråkig jävla djungel.

Kontrollerna är fortfarande riktigt dassiga, med knappar all over the place. Jag iddes inte binda om dem heller, så jag fick stå ut med att hela jämra tiden sträcka mig efter "v" för att göra stealth kill.

Jag gillar ju smygaspel, så jag spelade Crysis 2 som ett ganska renodlat smygaspel. Jag smög, och jag gjorde stealth kills.

Jag tyckte om det. Det är betydligt mer sannolikt att jag återkommer till det här än att jag spelar igenom ettan nån gång. Djungler är tråkiga. Städer är roliga.

BETYG: 90

Jarl

Hero
krank;n283144 said:
Jag har spelat 70 minuter av Crysis 2.

Det är ungefär som Crysis 1, förutom att det är urbota trist. Vilket i mycket hög grad handlar om att det inte utspelar sig i någon tråkig jävla djungel.
FTFY ;)