Jag har spelat 2 timmar X-Com: Enemy Unknown, för UFO: Aftermath vill inte funka (eller det startar men jag vill inte spela i 256 färger med en 1x1 upplösningsratio där flera av menyerna är utanför skärmen och skrivbordet synns igenom i den skumma letterboxingen).
Först den bra saken, jag har fått lite trading cards jag kan sälja, ja det är det enda bra och senast jag spelade fanns inte dem.
Förutom det, X-Com saknar allt det som har kommit i squad based spel, som gjort många spel bra och som gjort att det finns många varianter nu förtiden. Det finns de utpräglat taktiska, så som final fantasy tactics och ogre tactics, där position är A och O, det finns de "Realistiska" som UFO: Aftermath och Jagged alliance, och det finns de mer speliga som Syndicate (includerat wars men inte det nya obviously) och Fallout: Tactics. Visst, XCEU (Jag kommer kalla X-Com: Enemy Unknown detta hädanefter) försöker göra sin egen variant på spelighet, men jag tycker inte det funkar särskilt väl, det är alldeles för mycket slump, slump kan ioförsig funka, men när abilities och övrig mekanik, bara går ut på att kunna ignorera slag eller göra extra slag, då spelar jag heller en datoriserad variant av monopol, för det är iallafall vad det utger sig för att vara, ett populärt skitspel.
Två snabba saker som kunnat göra det bättre om jag faktiskt orkat sätta min in i moddande av det spelet, cover bör ge viss mån av damage reduction (gärna procentuell sådan), och klasser och klassträd bör ersättas med flera ability/training träd, tänk mer diablo 2 (fast max en poäng i varje fokus) över karaktärsutveklingen, men att nya stats kanske är bundna till vad man väljer.
Fast frågan är om jag hade velat spela det ens då, med den fula färgsättningen, överdrivna karaktärerna, oändligt långa missions, dåliga UIt, tråkiga storyn och irriterande basbyggnationen.
/Luna Lovegood som velat kunna sälja digitala spel på begagnat marknad