Nekromanti Speltimmen v2 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Eksem

Champion
Street Fighter 5 är i faggorna, och det börjar således bli dags att uppgradera maskinparken och öva på fajtande så mycket jag bara kan så jag börjar min SFV-bana springades. En PS4, en ny arkadsticka och SFV står på inköpslistan, så det blir tunt i plånkan framöver! Persona 4 och Hearthstone får därmed gå lite på halvfart tills vidare.

I en del av att öva på fajtande var för min del att testa en massa olika spel, för att känna på olika combosystem, olika tempo och annorlunda inputs för specialare. Först och främst plockade jag upp Guilty Gear Xrd Sign igen, en s.k. "airdasher" eller "anime fighter" som är kända för att ha relativt snäll combotajming men extremt djupa system. Jag spelade faktiskt igenom arkadläget med alla karaktärer utan vidare mankemanger. Har visst tränat upp en hygglig grund för den här genren trots allt. Det är nog det spel jag spelat som varit djupast i sina system och haft störst variation på moves (en karaktär är en snubbe som slåss liggande i sin säng som kan "spela upp" tidigare utförda moves igen...). Det har också ett... öh... "intressant" storyläge, som alltså är nånstans mellan en visual novel och en anime på c:a 4 timmar som utspelar sig där arkadläget slutar. Jävligt bra story ändå och coola scener, men tyvärr helt ointeraktivt. Otroligt märkligt val, hade man istället låtit spelaren testa olika fajter under storyns gång som i Mortal Kombat hade det varit ett fruktansvärt bra läge, även för nybörjare. Nu är det istället ett bra spel, och liksom en separat story som råkar ligga på samma skiva. Sjukt. En annan riktigt sjuk grej är hur utgivaren Arc System behandlar Europa. Inte bara kom spelet ut mer än ett halvår senare här, man kan fortfarande inte köpa DLC-karaktärerna, ett halvår efter release här och nästan ett år efter att man kunde köpa dem i USA och Japan. Helt obegripligt. Animeringsstilen i spelet är fortfarande helt otrolig, det är 3D-modeller men ser ut och animeras till och med som tecknade sprites. Det snyggaste jag sett i den fronten någonsin.

Jag köpte också King of Fighters XIII som fanns billigt på PSN-rean. En klassisk fajtarserie med rötter i genrens barndom som haft sina toppar och dalar genom decennierna vad jag förstår. I det här spelet spelar man i lag om tre, fast till skillnad från andra fajtarspel med Tag Teams så tar man aldrig in extra karaktärer under pågående match, utan man spelar dem en i taget. Det är ett väldigt visuellt tilltalande spel, väl ritade sprites med bra animationer, och extremt snygga bakgrunder. Spelet har många karaktärer och spellägen och det är faktiskt lite uppförsbacke att sätta sig in i (det är inte lätt att försöka lära sig tre nya karaktärer under en och samma match ska jag säga). Combosystemet är relativt vänligt men i gengäld är movementsystemet otroligt djupt så det går nog inte att rekommendera det här spelet till nybörjare. Det märks också i det bisarra tutorialläget, som hoppar direkt från "så här går du fram och tillbaka" till extremt avancerade super move in i super move-cancels som gör att det passar egentligen ingen alls. Det finns ett storyläge också, men storyn var väldigt rörig och när den tog slut fattade jag inte ens att det var slutet på storyn. Det är ett väldigt snabbt spel, och roligt att spela, så jag kan inte påstå att det är på något vis kass, men det är egentligen inte bättre än något just nu aktivt spel på marknaden på någon punkt. Ser dock fram emot KoF14!

Härnäst ska jag försöka hinna med att spela lite Mortal Kombat 9 också, eftersom det är en spelserie jag inte rört sedan tidigt 90-tal och har hört mycket gott om storyläget.

Bittrast är jag över att Killer Instinct är plattformslåst till en plattform jag inte kommer skaffa, för det ser hyyype ut.

Eksem

Champion
Idag spelade jag och en polare igenom Final Fight 3 till SNES. Stora snygga sprites, balla moves, mycket ös. Lite i enklaste laget på Normal, och tyvärr en del slow downs i tvåspelarläge, men i övrigt en perfekt enkvällsbrawler. Bonus för hopplöst dålig story.

krank

Förutom att jag spelat ett gäng timmar Final Fantasy XII den här veckan så har jag nu också spelat 62 minuter av Memoria.

Screenshots.

Memoria är ett hyfsat snyggt modernt peka-klickaspel i fantasytappning. Det finns en ramberättelse om en snubbe som berättar, och en inuti-berättelse om en prinsessa som sitter fast i en ruin. Längre än så kom jag inte på en timme.

Mekaniskt är spelet bra. Det har hotspot-highlighting så man slipper pixeljakt, man kan dubbelklicka på utgångar för att resa snabbt, man kan skippa framåt i dialoger, man kan skippa filmsekvenser man sett tidigare. Alla de där förbättringarna som skett i genren sedan den gamla goda LucasArts-eran. Eller OK; nu var jag orättvis; flera av de där fanns ju faktiskt i deras spel också. Men hursomhelst; det är typ allt jag egentligen vill ha rent mekaniskt.

Grafiskt är det... tja, högupplöst och fint målat, men jag stör mig på en del stela rörelser och på att frameraten känns inkonsekvent. Samtidigt som eldsfacklor i bakgrunden kör 60fps så varierar huvudpersonen mellan 60 och vad som ser ut att vara närmare 15-20. Jag fattar varför; varje frame är väl handgjord i någon mån och det fanns inte resurser för 100% smooth animation till precis alla rörelser. Men det stör mig ändå.

Pusslen är varierande; en del lätta, andra rätt kluriga. När jag stängde av hade jag suttit i typ en kvart och kämpat med ett pussel. Kanske startar jag spelet nån annan gång och fortsätter. I dunno, jag har svårt att riktigt engagera mig i ett fantasy-peka klicka när det finns peka-klickaspel som inte är fantasy...

BETYG: 85+

krank

(Jag rör mig långsamt baklänges... Vinterns inköp på Steam har gjort att jag vandrat rakt bakåt i mitt projekt, i princip. Kollar man på Steamhour så ligger jag nu på 54.3% spel jag inte ens startat, och jag har bara spelat >1h av 28.75% av mina spel. Skamligt! Och just nu behöver jag spela lite drygt 8 spel för att gå upp 1%...

Om jag spelar 1 spel i veckan och spelar upp dem till 1h vardera, så kommer jag att behöva lägga 580 timmar, dvs 580 veckor, eller lite över 11 år. 11 ÅR. Jag måste öka takten på det här projektet under 2016...)