I tisdags kväll var jag lite för trött för att läsa och eftersom det var så länge sedan jag spelade Civilization V, och jag just fått tummen ur och fixat i Steam på min Kubuntu-burk, tänkte jag starta upp ett nytt spel!
Jag slumpade karta och lag och fick spela som inkafoket på en arkipelag-karta! En relativt isolerad startfas med gott om lyxresurser lät mig snabbt fixa upp 4 stora städer på närliggande öar och börja jobba på en culture victory. Eftersom jag ligger omgiven av motspelare på alla sidor har jag också kunnat bygga upp en stor handelsflotta och bli rik som ett troll. Dessutom betyder det att varenda stor religion sprids till mina hamnar och jag har missionärer från judendom, islam och buddhism som kommer till mig.
Väl inne i renässanseran tittade jag upp, insåg att jag hade spelat 220 turer och att klockan var 03:20. Som tur var ojobbade jag onsdag, men oavsett pajades mitt sömnschema pajades min sömn resten av arbetsveckan, såpass att jag knappt orkade spelleda Hillfolk på onsdag kväll.
Kanske spelar jag färdigt partiet denna vecka. Men då ska jag komma ihåg att undertrycka "en tur till"-impulsen.