Nekromanti Speltimmen v21 2018

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har spelat 69 minuter av Beat Saber.

Det är typ såhär:

Fast ni tänker er att istället för en tjej som står och gör det där så är det en halvtjock nörd i sina bästa år, som kanske eller kanske inte har byxor på sig.

Alltså: Ett rytmspel a' Guitar Hero, men där man slår på de inkommande elementen med lasersvärd. Spelidén låter löjligt enkel, och det är den också. Jag förundras över att ingen verkar ha kommit på den innan. Men resultatet är helt fantastiskt.

På 69 minuter hann jag spela igenom alla de typ 10 eller så låtar som ingår just nu minst två gånger - en gång på Easy och en gång på Medium/Normal. Jag har inte riktigt lyckats få betyget A på alla låtar på mediumsvårighetsgraden, och de låtar jag prövade på Hard spöade ganska omgående skiten ur mig - det känns som en ganska betydande stegring där. Jag överväger att spendera lite tid i det lite mjäkigare "du får spela vidare även om du fetfailar"-läget eller om jag bara ska bita ihop och jävlaranamma mig igenom det.

Hur som helst, det här är fantastiskt. Ett av de absolut bästa spelen jag testat till VR hittills, typ topp 3 eller så. Jag gillar rytmspel och det har jag gjort ända sedan jag en gång i tiden använde Guitar Hero 2 för att tämja mitt röksug, och det här är helt klockrent.

Det enda som kan kritiseras är den begränsade tracklisten och att estetiken säkert blir gammal förr eller senare. Men hey, spelet är bara i Early Access ännu, och det finns redan ett ordentligt modcommunity som hackar in nya låtar i väntan på att den officiella editorn ska släppas.

BETYG: 95

Max Raven

T12-kultist
Jag har spelat Battletech

Du är ledare för ett band legosoldater i Battletechs universum. Du blir rekryterad att hjälpa en avsatt monark återta sin tron och vägen dit är kantad av turbaserade strider och en balans av ekonomi, jätterobotar och piloter.

Det är likt de gamla Front Mission, men i mer modern tappning. Spelmässigt är det inte extremt djupt, men det finns att ändå en del taktiska och strategiska val och faktorer att hålla reda på. En god idé är att se till att spara själv, särskilt i början, för den korta genomgången ger inte mer än grundläggande förståelse av några få av mekanismerna och statsen och det är inte alltid uppenbart vad de olika mechsens styrkor och svagheter är. Jag hade gärna kört mer "iron man", men kanske efter jag fått grepp om vad man gör. <.<

Typ som det gamla tabletop-spelet, men utan tärningar.

Jocke

Man med skägg
Jag har spelat ett par timmar Dark Souls Remastered. Det är som att spela Dark Souls, men ens frame rate dör inte av att vara i Blighttown.
5 av 5 är ett givet betyg till själva spelet. Dark Souls är ändå typ det bästa spelet sen första Civ (ja civ 1 är bättre än alla andra civ-spel). Nyutgåvan har dock än så länge inget som motiverar den. Det känns inte snyggare, jag har hittat exakt en quality of life förbättring och vad jag har hört är DLC:t med men inga andra nyheter. Det hade ju inte gjort nått om de slängt in två-tre nya spännande bossar att nöta, ett speedrun läge med splits eller vad som. De har dock inte haft sönder något vad jag har sett än så länge.

Jocke

Man med skägg
Jocke;n284467 said:
Jag har spelat ett par timmar Dark Souls Remastered. Det är som att spela Dark Souls, men ens frame rate dör inte av att vara i Blighttown.
5 av 5 är ett givet betyg till själva spelet. Dark Souls är ändå typ det bästa spelet sen första Civ (ja civ 1 är bättre än alla andra civ-spel). Nyutgåvan har dock än så länge inget som motiverar den. Det känns inte snyggare, jag har hittat exakt en quality of life förbättring och vad jag har hört är DLC:t med men inga andra nyheter. Det hade ju inte gjort nått om de slängt in två-tre nya spännande bossar att nöta, ett speedrun läge med splits eller vad som. De har dock inte haft sönder något vad jag har sett än så länge.
också: det hela finns att beskåda på youtube. Fler avsnitt är på väg. https://www.youtube.com/playlist?list=PLpXcuFBldF0AhWh-zjSEIQmGb6Lqu79u4

Jocke

Man med skägg
krank;n284437 said:
Jag har spelat 69 minuter av Beat Saber.

Det är typ såhär:

Fast ni tänker er att istället för en tjej som står och gör det där så är det en halvtjock nörd i sina bästa år, som kanske eller kanske inte har byxor på sig.
Det här är första gången jag känt ett sug efter att pröva VR hemma.

Max Raven

T12-kultist
Jocke;n284474 said:
Det här är första gången jag känt ett sug efter att pröva VR hemma.
Jag är inte jätteintresserad av det här spelet men Elite Dangerous med VR har varit lite intressant för min del.

Jocke

Man med skägg
Max Raven;n284484 said:
Jag är inte jätteintresserad av det här spelet men Elite Dangerous med VR har varit lite intressant för min del.
Jag vill mer pröva eye tracking och flera stora skärmar till Elite Dangerous. Och en fetare hotas.