Nekromanti Speltimmen v21

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Eksem

Champion
Jag har fortsatt spela Hearthstone. Mycket Hearthstone. Väldigt, väldigt mycket Hearthstone. Det är djupare än jag först trodde, inte jämförbart med spel som levt längre, men efter att ha upptäckt mer avancerade strategier som att missbruka synergin mellan Warlockens förmåga och kort som Mountain och Molten Giant, eller mellan Preparation och billiga spells tillsammans med Gadgetzan Auctioneer, samt att ha upptäckt att många klassiska Magic-arketyper finns representerade i spelet (Ramp, Board Control, Tempo, Zoo, Burn, mm) så har min fascination för spelet ökat enormt.

Jag har också testat Magic Online. Jag älskar Magic, men till och med för mig som älskar Magic och faktiskt kan reglerna på en relativt hög nivå är själva online-klienten helt obegriplig. Det kan ärligt talat inte vara möjligt för någon att lära sig Magic genom att spela Magic, och det känns som ett enormt problem när Hearthstone erbjuder en väldigt liknande spelupplevelse fast oändligt mer tillgängligt och tillfredställande. Det är klart att Duels of the Planeswalkers är en mer HS-liknande upplevelse och gör själva inlärningsjobbet mycket bättre, men det finns liksom inget övergångsläge mellan DotP och MtGO, medan man i HS går direkt från tutorial till att liksom glida in i skarpt spelande.

Som CCG är Magic fortfarande ohotat, men som digitalt CCG är Hearthstone mycket bättre. Blir spännande att se vad som händer med de båda spelen framöver.

krank

Jag har spelat 34 minuter av Razor2: Hidden Skies. Jag finner det mycket osannolikt att jag någonsin spelar det igen.

Shootemup, antagligen bullet hell men det är extremt oklart vad som faktiskt kommer att skada en eller inte. Man flyger ett grått skepp över grå landskap och sen i rymden med svart rymd och grå planeter och grå rymdstationer. Man skjuter fula skott mot grå fiender. Allt känns extremt stelt samtidigt som kontrollerna inte riktigt vill: Spelet vill framför allt inte acceptera min joypads analoga spakars nolläge. Så om jag åker åt vänster och sen vill sluta utan att åka åt höger? Då får jag sluta åka åt vänster kanske 70% av gångerna.

Oövertygande explosioner, repetativa ljudeffekter som har mycket högre volym än voiceovern, oklar story om det ens finns nån.

Det här var vedervärdig skit. Köp inte.

krank

Förutom att faktiskt tvinga mig att spela totalt c:a 60 minuter av Razor2 så har jag också lyckats tvinga mig att spela totalt 60 minuter av Really Big Sky.

Really Big Sky är en twinstick shooter med massvis med färg- och ljuseffekter, medryckande musik och noll story. Dess unika mekanik är att det ibland på vissa banor dyker upp planeter. Då måste man köra om sitt rymdskepp till "borrläge" och ta sig igenom planeten.

Det går ganska snabbt och lätt att dö; jag tror att jag som mest klarat mig 2-3 minuter innan gameover. Man har inga liv, ingen livmätare -- en träff, så dör man.

Ingen story. Inte ens någon sammanhängande progression: När man kör igång spelet slumpas en bana och så kör man den.

Man kan levla sitt skepp så att det går lite, lite bättre.

Really Big Sky är snyggt, men är nog riktat mot personer som mest vill ha gamla tråkiga arkadspel utan story. Jag avinstallerade det så snart jag nådde 60 poäng och planerar att aldrig mer installera det om det inte finns synnerligen ömmande skäl.