Nekromanti Speltimmen v23

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
950
Location
Umeå
Jag köpte Final Fantasy III på Steam igår. Jag spelade en halvtimme, mötte fiender som var för starka för min nuvarande nivå och dog. Då upptäckte jag att jag inte hade sparat. Alls.

Jag är för bortskämd med senare FF-spel som är mindre oförlåtande eller som har sparpunkter så att man kommer ihåg att spara.
Rhodryn said:
Heh... jag är en manisk (tror det är rätt ord i alla fall) sparare.

Jag har ofta multipla sparfiler, med vissa spel så har jag sparfiler som jag bara använder under vissa bitar av spelet (ex XCOM, vissa filer sparas bara på i uppdrag, och andra i bara ute på världs kartan, t.ex), och jag har alltid om möjligt en specifik sparfil som jag bara använder när jag är klar med spelet för dagen (oftast så har jag då ju oxå redan sparat i en annan fil på exakt samma ställe som min "slut sparning" är).

Och, detta kommer från min upplevelse med Final Fantasy VII. Jag köpte det, älskade det direkt och jag gick från något av en casual gamer, till någon som kan spela från ögonblicket han går upp, tills han går och lägger sig 16+ timmar senare (med raster för mat och annat så klart).

I alla fall, jag hade nått sista skivan på FFVII, hade spelat ca 70 timmar under kanske en 2-3 veckors tid, hade nog mer eller mindre bara sista dungeon kvar, och slutstriden. Kom hem en dag, möttes av min mor som sa "vad du än gör... döda inte din syster."... det ända jag kunde säga var "va?"... var på min mor förklarade att min syster råkat radera mitt minneskort med all min spardata på. Samtidigt så satt min syster i soffan och såg väldigt skyldig ut, och osäker på vad som skulle hända. Dom hade alla sätt hur mycket tid jag lagt ner på speler, och hört hur mycket jag tyckte om spelet mm... min morsa brukade till och med sitta och titta när jag spelade (oftast medan hon stickade eller virkade). Min enda reaktion var igentligen bara att sucka lite, och säga att det är sådant som händer... och sedan lämna det vid det. Jag menar.. .vad annars kunde jag ha gjort... inget. Båda två blev lite förvånade att jag tog det väldigt väl. Vad som förvånade mig dock var att min syster lyckades radera hela minneskortet med en knapptryckning... det var ju omöjligt på dom korten, man var tvungen att radera varje enskilda sparfil för sig i sparfils menyen, och jag hade nog en 5 olika spels sparfiler på den. :p

Så, jag börjar om... och känner att "men då kan jag ju försöka göra allt i spelet, samla alla grejer, hitta alla hemligheter, mm." Så det var vad jag försökte göra... och 90 speltimmar senare, dock ca 2-3 månader senare (var tungt att spela om allt igen), så var jag på samma ställe som första gången. Varpå en av mina bästa kompisar frågade om han kunde få låna mitt playstation och FFVII, efter som han hört så pass mycket om det från mig. Jag gick med på det, och någon dag senare återvände jag för att se hur det gick och om han tyckte om spelet. Det första han säger när han öppnar dörren är "Jag måste berätta något...", "jaha..." säger jag misstänksamt. Sätter mig ner på hans soffa, varpå han säger "Jag råkade spara över din sparfil..." Jag lutar mig tillbaka på hans soffa, tittar upp i taket och andas långsamt ut i lite frustration... och sedan som tidigare bara säger att "det är sådant som händer..." och lämnade det vid det.

Så jag tvingades ytterligare en gång starta om... och en 100+ timmar senare, dock under en 4-6 månaders tid (spela om allt för en tredje gång var tungt), så tillslut klarade jag spelet.

Den tredje omgången var där mitt nuvarande sparnings mani började. Minst två olika slut-sparningar, ut i falla att något skulle hända med den ena. Med vissa spel kan jag spara så pass mycket och ofta att jag sparar inför var ända handling i spel som Fallout eller andra handlings/rund baserade spel. Om ett spel har en quicksave funktion (och quickload oxå i vissa fall), så utnyttjas den frenetiskt. Inte ovanligt i ett FPS liknande spel, eller spel som är realtime generelt sätt, at jag quicksavar allt från var femte minut, ner till varje minut... ändan ner till var femte var tionde sekund i extrema fall. XD
krank said:
Jag känner igen det där... Det hände dock bara mig en gång. Jag hade spelat typ lika mycket/länge och sen... sparade brorsan över min sparfil. För mig var det dock lite annorlunda, jag ägde nämligen inte spelet. Jag hade använt mina veckopengar till att HYRA det jävla spelet två helger i rad, och spelat typ maniskt. Jag missade skitmycket och var ganska dålig på spelet, men... ändå. Så jag blev rätt arg.

Det var först över tio år senare, kanske rentav närmare femton, som jag faktiskt satte mig ner och spelade igenom hela spelet.

Numera har jag multipla sparfiler + att om spelet jag spelar inte har Steam Cloud Saves så ser jag till att länka sparfils-mappen till en mapp i min Dropbox eller motsvarande, så att jag dels har off-site backup och dels har historik åtminstone en månad tillbaks i tiden.

(Och jag spelar sällan på konsoll längre.)
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har dels spelat lite mer Shadowgrounds, men det räknas inte riktigt. Men jag har spelat drygt en timme (exakt hur mycket är svårt att säga pga att Uplay suger) av Watchdogs.

Watchdogs är en såndär typ sandbox-grej som GTA eller Prototype. Man har en stor stad, springer runt, snor bilar, för sidemissions eller main missions... Prototypes "grej" var att man hade skitcoola superkrafter istället för att sno bilar, och Watchdogs har hacking av stadens nätverk. Man är nämligen nåtslags superhaxxor. Först och främst kan man använda sin smartphone för att kolla på folk, och då ser man saker från deras privatliv, typ "ligger med en gift man" och sånt. Sedan kan man också hacka saker mer direkt -- få gasledningar att explodera, sno pengar från folks bankkonton, låsa upp bilar, jävlas med trafiklysen...

Storyn är rätt kass; det är i grunden så att en onding av något slag lagt in huvudpersonens... syster och systerdotter kanske? ...i frysen. Ganska tidigt var också ett av uppdragen "rädda tjej från avundsjuk pojkvän". Jag har hört från annat håll att det här med "rädda tjej" är något man gör en hel del. Synd att de inte kunde hitta på något mer intressant.

Grafiken är snygg såklart. Kontrollerna känns lite sluggish, och det är inte min hårdvara (har bra framerate). Men jag har förstått att kontroller som kämpar emot och figurer som hasar runt i snigelhastighet är det nya svarta i datorspel. Jag föredrar ju att styra figurer som är lättstyrda och responsiva kontroller själv, men jaja. Man kan inte gilla allt.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har spelat en timme Call of Duty: Black Ops.

First person shooter som utspelar sig under kalla kriget, vilket ju är väldigt najs. Det är onda kommunister och space race och Castro och Kennedy.

En ganska stor del av spelet hittills består av filmsekvenser (välgjorda) och semi-interaktiva sekvenser där man bara kan röra på huvudpersonens huvud (också välgjorda). Mellan såna sekvenser ligger shooterdelarna, och de är väl sådär. Snygga och så, men jag känner att de jobbat för hårt på att få bort UI't. Jag gillar att ha mätare för liv och sånt. Och ordentliga siktningssystem. Och tydligt utmätkta fiender; mitt största problem förutom att jag är crap på att sikta i såna här spel är att jag har svårt att se skillnad på vän och fiende. Jag kan inte vara taktisk alls; det mesta är extremt linjärt hela vägen ner till hur specifika problem ska lösas. Ofta tas kontrollerna över av spelet; det är i princip bara skjutandet jag får göra själv.

Det är inte en cover based shooter; det finns inget sätt att klänga sig fast vid väggar eller så. Det är mer traditionellt; man kan ducka och man kan lägga sig och krypa, och är man i skydd så är man. Oftast är man det inte.

Det här spelet är väl okej, men det känns redan rätt mycket som att jag bara spelar shooterdelarna för att få se mer film.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har spelat en timme Shatter.

Shatter är Breakout, men med betydligt mer variation i form av block som rör på sig, cirkulära banor, boss battles... och en intressanty mekanik där man kan knuffa saker ifrån sig eller dra dem till sig. Man vill dra till sig powerups och energi (som både kan ge en sköld/skydd och ladda upp en fetingattack) men man vill inte dra tills ig fritt flytande block... Det ger en intressant taktisk situation där man har flera olika avvägningar att göra och det blir inte bara "gissa vart bollen åker härnäst".

Bästa breakoutklonen jag spelat.
Jocke said:
Hur står det sig mot DX-ball och Super DX-ball?
krank said:
DX-ball är väl betydligt mer traditionella kloner skulle jag säga...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag har spelat ganska precis en timme av Sine Mora.

Det är ett apsnyggt shootemup med ganska egen mekanik som involverar att kunna sakta ner tiden (guld värt i en bullethell shooter) och att man har tid på sig att klara banan - och får tid av att skjuta fiender och blir av med tid genom att bli skadad.

Lite screenshots från mitt spelande.

Det känns lite som ett spel som lånar både från bullethell shooters och från mer traditionella shmups som R-type. Ibland är skärmen fylld av kulor, ibland inte. Tempomässigt funkar det asbra, tycker jag. Jag gillar också bossarna skarpt; jag gillar ju bossar som "utvecklas" medan man slåss mot dem, så att det blir lite taktik i att hitta sårbara punkter och lära sig rörelsemönster.

Jag är inte speciellt bra på Sine Mora. Men jag tycker att det är kul. Och jag har bara fyra banor kvar...
Rhodryn said:
När du sa R-Type fick det mig att tänka på Life Force och Gradius. :)
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Jag har spelat Wolfenstein: The New Order.

Storymässigt är spelet tydligen delvis en uppföljare till 2009 års "Wolfenstein", men det har jag inte spelat, och kan därför inte säga vad som är kopplingarna.

Detta spel utspelar sig, förutom prologen, i ett alternativt 1960-tal där nazisterna med mysko högteknologi har vunnit andra världskriget och håller som bäst på att förslava mänskligheten. Vår hjälte "BJ" Blazkowicz ansluter sig till motståndsrörelsen för att bekämpa nazisterna i allmänhet och den diaboliske general Wilhelm "Totenkopf" Strasse i synnerhet.

Spelet är helt linjärt och man skyfflas medelst cutscenes runt på olika uppdrag, där man smygandes och/eller skjutandes stjäl prototypkrigmaskiner, infiltrerar fångläger, kapar ubåtar med mera. Rent spelmekaniskt är detta är grymt lyckat spel! Att smyga funkar bra, och man kan göra en hel del roliga takedowns och skaffa sig smygarförmågor, skjutandet är också väldigt smidigt och som over-the-top-grej kan man dual-wield:a i princip alla vapen. Inklusive sniper rifles :D

Det som gör det till ett komplett paket och klart spelvärt är dock den häga kvalitén på dialog och cutscenes. Jag brukar vanligtvis skippa cutscenes om det inte är ett väääldigt story-drivet spel, men här kollade jag på allihop. De är inte utdragna och väldigt välgjorda vad gäller kroppspråk och annat (karaktärer rör vid varandra hyfsat verklighetstroget(!)). Spelet är ju utvecklat av många från gamla Starbreeze, så det kanske inte är så konstigt att de fått till det här. Kan ju säga att brydde mig mer om random bikaraktär i detta spel än någon NPC i hela Skyrim...

Så, snygg, genomarbetad visuell design, bra spelmekanik, driven story och bra karaktärer. Inte riktigt en klassiker, men känner man lite fps-sug så kan man göra mycket större misstag än att spela det här.
Jarl said:
Tillägg: pga ett val man gör i prologen finns det ett visst omspelsvärde, då spelet skyfflar om lite grejer som karaktärer, vägar som man kan ta sig fram på banorna beroende på ens val. Ingen större grej, men trevligt om man känner för att spela om det.
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
jag investerade i en next gen konsol och köpte den bundlad med Watch Dogs. Spelet är extremt mycket gjort av samma folk som gjort assasins creed. Så mycket att man aldrig riktigt tror på att det är ett eget IP utan att lönnmördare och tempelriddare ska dyka upp bakom nästa krök hela tiden.
Det bästa i spelet är att de har fått till on-button-hacking. Det sämsta är spelmomentet "fly från polisen". Det känns hur mycket pengar spelet har kostat nästan hela tiden, på det där sättet att de slängt pengar på allt som egentligen inte spelar nån roll.
Utanför minispel, digitala droger och all sån jazz så är story uppdragen lagom varierande men själva storyn rätt trist.
3 av 5 kanske. det är ett vanligt jävla AAA spel, med allt som kommer med det.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jocke;n26155 said:
Det sämsta är spelmomentet "fly från polisen".
JA.

Framför allt med de där sega-med-vilje-kontrollerna.
 

Pilzefrau

hon/henne
Joined
12 Sep 2005
Messages
2,105
Location
Göteborg
Jag och min sambo har spelat igenom två lite liknande spel: Gone Home och The Novelist.

I Gone Home (som krank spelat här i speltimmen tidigare) går en runt i en stor herrgård där ens föräldrar och syster bor, men de är alla borta när du kommer dit efter en lång resa. Genom att läsa brev, post-it-lappar, anteckningar; se på tavlor, affischer, inredning; och lyssna på blandband (det är 90-tal) och loggboksinspelningar, får en pussla ihop vad som har hänt. Historien kretsar kring lillasystern. Huset är också lite läskigt - det pågår en åskstorm under hela spelet, och en hittar ett par ledtrådar till ett spökmysterium...

I The Novelist har en familj, bestående av Dan, Linda och sonen Tommy, åkt ut till ett hus vid kusten över sommaren. Dan är författare och hoppas få ro att måla; Linda är målare men har inte målat ordentligt sedan Tommy föddes; och Tommy har lite problem i skolan och behöver hjälp med läsningen. Du spelar ett spöke som hemsöker huset, och viskar till Dan i sömnen för att påverka hans beslut. Varje dag smyger du runt, utan att bli upptäckt, och läser folks lappar, brev och tankar, och utforskar deras minnen. Varje dag märker du hur de tre personernas viljor/bästa intressen drar åt olika håll, och sedan måste du viska till Dan hur han ska göra. Genomgående i spelet är att alla inte kan bli nöjda - om Dan bestämmer sig för att stänga in sig på sitt kontor och skriva hela helgen kommer hans bok bli bättre för det, men Linda och Tommy kommer sakna honom vid middagen, osv.

Det var sjukt sorgligt, och ärligt talat ganska frustrerande. Tyvärr var det dessutom några val som kändes krystade. Om inte spelmakarna hade tvingat fram situationen så hade ingen behövt väljas bort utan alla hade kunnat få som de ville, kändes det som.

Gone Home rekommenderas varmt. The Novelist var sådär. Om beskrivningen ovan lockar dig så är det nog värt det. Båda spelen är ganska korta.
 
Top