Nekromanti Speltimmen v24 2016

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

krank

Jag har egentligen klarat Riven, uppföljaren till Myst, redan för flera år sedan. Men jag köpte det på Steam för nåt år sen och, tja, varför inte? Jag har spelat 60 minuter.

Spelet mår verkligen inte bra på moderna datorer och operativsystem. Det handlar inte bara om dess låga 800*600-upplösning utan om t.ex. att det använder windows egna dialogrutor för att ladda och spara spel, men spara-rutan saknar av någon anledning rutan för att skriva in ett filnamn i windows 10. För att kunna spara behövde jag skapa en tom fil som hette krank.rvn (.rvn är det viktiga) och då kunde jag få markera den sparfilen när jag skulle spara.

Det finns också allehanda buggar som jag inte minns. Till exempel att alla små animationer får en offset på ett par pixlar, så det blir uppenbart var på skärmen spelet klistrat in en film. Ursprungligen var det här ganska sömlöst.

Eller det här med att spelet helt enkelt krashade nu när jag precis började komma nånvart.

Jag har hört att det ska funka bättre om man kör via ScummVM, som tydligen fått stöd för de här spelen. Men då hade jag inte fått steamtid...

Men spelet då? Jo, det är såklart asbra. Jag har inte samma tålamod med tillbilder som jag hade när det begav sig, men miljöerna är fortfarande snygga och pusslen fortfarande lagom svåra. Även om jag än idag hävdar att det är fusk att ett av dem kräver fungerande färgseende... För att klara spelet ursprungligen var jag, om jag minns rätt, tvungen att be kamrater om hjälp för att skilja färger åt...

Hursomhelst. Riven är en fantastisk uppföljare till Myst som jag kan rekommendera varmt till alla som gillar pussel och stämning och story.

BETYG: 90 (Hade nog varit 95 när det begav sig, men det har inte åldrats väl)

Jarl

Hero
Jag har tagit en paus från allt Doom:ande och tänkte ha "spela om System Shock 2" som sommarprojekt. Jag har moddat upp det med buggfixar och grafikmoddar (en sådär 14 stycken), men inget som direkt påverkar själva spelbalansen. Har börjat en omgång som nån slags PSI melee character. Det är skitsvårt :) Jag borde nog spela nån slags hacker med assault rifle, men vafasen, dags för lite utmaning tror jag!

Attachments

Jocke

Man med skägg
Jarl;n184768 said:
Jag har tagit en paus från allt Doom:ande och tänkte ha "spela om System Shock 2" som sommarprojekt. Jag har moddat upp det med buggfixar och grafikmoddar (en sådär 14 stycken), men inget som direkt påverkar själva spelbalansen. Har börjat en omgång som nån slags PSI melee character. Det är skitsvårt :) Jag borde nog spela nån slags hacker med assault rifle, men vafasen, dags för lite utmaning tror jag!

Oj, det där ser ju nästan ut som ett spel jag skulle orka med! Jag spelade av nån anledning inte SS2 när det kom och kan därför inte spela det idag pga brist på nostalgi. Hur gör jag om jag för att få till de här moddarna om jag har spelet på steam?

Jarl

Hero
Jocke;n184771 said:
Oj, det där ser ju nästan ut som ett spel jag skulle orka med! Jag spelade av nån anledning inte SS2 när det kom och kan därför inte spela det idag pga brist på nostalgi. Hur gör jag om jag för att få till de här moddarna om jag har spelet på steam?

Här finns en mycket hjälpsam guide:
SS2 Newbie Modding Guide

Jag rekommenderar alla moddar de har på listan. Utöver dessa tog jag lite andra, mindre grafikfixarmoddar. Sajten i länken har en forumdel med moddar som inte är alltför oöversiktlig. Ta det som verkar trevligt!

krank

Jag har kört Doom-demot. Det räknas inte riktigt; dels för att det bara är ett demo och dels för att jag bara spelade 47 minuter.

Mina intryck från första banan: Jag tycker om det ganska mycket. Jag gillar att det finns en karta som minns hur mycket man utforskat, så att folk som jag kan envisas med att hitta allt. Jag gillar att man springer orealistiskt snabbt konstant utan någon jävla uttröttningsmekanik och utan fotstegsljud och utan head bobbing. Jag gillar att man inte måste ladda om. Striderna har hittills varit lagom långa och svåra. Jag tycker om glory kill-mekaniken; den tar inte alltför lång tid att utföra och tillför lite taktik eftersom man kan få tillbaks hälsa genom den.

Jag är inte jätteförtjust i motion blur. Jag tycker att sånt funkar bäst i spel man styr med handkontroll, då det sällan blir hastiga, tvära kast. När man styr med mus blir det ju en helt annan sak. Tyvärr ser spelet ännu sämre ut utan motion blur... Jag vet inte om jag hade låg FPS (kändes inte så) eller om jag helt enkelt blivit känsligare med åren. Jag tycker om att motion blur döljer hackigheten, men jag tycker inte att det är en optimal lösning. Jag skulle mycket hellre se mycket högre fps som lösning på den där effekten där saker flyttar sig mycket från en ruta till en annan. Men min skärm är för dålig för det, så jag får väl överleva.

En del verkar tycka om det här med att Doom Marine vägrar lyssna klart på folk. Det gör inte jag; jag gillar ju story i spel. Action är bra, men action med story är bättre.

Hursomhelst, det är ganska doom:igt och känns som ett bra spel överlag. Jag kommer troligen att köpa det förr eller senare. Troligen inte till fullpris dock; 4-600:- lägger jag sällan eller aldrig på nya spel numera.

BETYG: 90

Jarl

Hero
krank;n185035 said:
Troligen inte till fullpris dock; 4-600:- lägger jag sällan eller aldrig på nya spel numera.
€29.09 på cdkeys.com ;)

krank

Jarl;n185043 said:
€29.09 på cdkeys.com ;)
Väntar nån hundring till =) SKa mycket till för att jag ska lägga >200 spänn på ett spel.

krank

Jag har spelat 64 minuter av The Last Remnant, ett Square Enix-rollspel som använder Unrealmotorn. Jag köpte det ursprungligen till Xbox 360, men sen kom det på nån Steamrea, och spel jag kan spela på PC spelar jag på PC.

TLR är ganska likt Final Fantasy XII, som jag ju fortfarande försöker ta mig igenom. Det är snyggare, såklart (även om det är lite kasst att inte ha vsync), men mekaniskt och strukturellt känns mycket igen. Svårt att sätta fingret på, men det handlar nog om hur man går runt i städer och så tror jag. Stridssystemet är helt annorlunda; det här är turbaserat och byggt kring små grupper av enheter man ger order, snarare än enskilda kombattanter.

Spelet har bra läppsynkning, och okej engelskt tal. Intressant nog är läppsynkningen på engelska, så väljer man japanskt tal så rör sig läpparna fel...

TLR är rent tekniskt ett helt okej spel än så länge. Nu när jag fixat vsync via nvidias kontrollpanel och våldat upp grafiken lite extra med hjälp av ini-tweakande så är det snyggt och så, men...

...jag tycker verkligen, verkligen illa om huvudpersonen. Han är en rätt dum dudebro, typ. Som inte kan föra sig, som konstant beter sig illa när han hamnar i finare sällskap. Han är helt enkelt socialt pinsam på ett sätt jag har skitsvårt för. Och då orkade jag ändå med sportkillen Tidus i ett helt Final Fantasy X.

Jag äger TLR till två plattformar, men ärligt talat är sannolikheten liten att jag spelar det till någon av dem igen. Inte för att det är ett dåligt spel egentligen, utan just bara för att jag har svårt för huvudpersonen.

BETYG. 85

Mundo

Myrmidon
krank;n185044 said:
Väntar nån hundring till =) SKa mycket till för att jag ska lägga >200 spänn på ett spel.
Hur fick du då tag på Stellaris måste jag fråga?

krank

Mundo;n185157 said:
Hur fick du då tag på Stellaris måste jag fråga?
Jag gjorde ett av mina ganska sällsynta undantag för att fira att terminen var slut och jag hade lyckats rätt bra under året, till priset av en massa stress =) Men det lär inte bli någon vana. Framför allt inte givet hur lite Stellaris jag faktiskt spelat...

Jocke

Man med skägg
Jag har, med Jarls mod-tips spelat lite System Shock 2. Jag har tidigare spelat tutorial:en och kanske 10 min av spelet men inte klarat av det sena 90-talets eländiga 3d. Var AVP och Unreal Tournamet också så där gräsliga?. Nåja, med alla dessa mod:ar blev slutresultatet helt ok.
SS2 är ett spel som är ganska exakt som alla nya spel är men var det redan 1999.
ite som tv-spelens Twin Peaks.
Det har audiologs som låter en djup story utvecklas utan för mycket cut-scenes och en bra blandning av rpg och fps element. Det har inventory-hanterande, olika skills att bli bättre på och fler olika sorters ammo till vapnen.
Man har ganska lite skott och glider runt på en trasig rymdstation där det har experimenterats på apor och nån slags mutanter.

Men typ på bana 3 så märkte jag att det spawnade oändligt med apor och mutanter när larmet gick. Så där la jag ner.
Det var helt okej i övrigt. Nu när jag har fattat att det spawnade oändligt med fiender så kanske jag startar det igen och spelar om den banan.

krank

Jag har spelat 63 minuter av Mars: War Logs.

Det är ett actionrollspel, lite som Mass Effect. Man har ett litet gäng man styr och kan ge order till i strid, lite som Mass Effect och man gör val i konversationer som får effekt, som i Mass Effect. Grafikkvalitet ligger väl lite mellan Mass Effect 1 och 2.

När jag skriver "lite som Mass Effect" menar jag alltså "det här spelet är budget-Mass Effect fast det utspelar sig på Mars". Vilket inte är så jäkla illa. Jag tycker om den grafiska stilen, jag tycker ju om Mass Effectliknande rollspel, och det här spelet är överhuvudtaget såvitt jag sett helt OK överlag. En vacker dag kommer jag att ha spelat klart Mass Effect 3, och om Andromeda inte hunnit komma då är det inte alls otroligt att jag sätter mig det här.

Det finns saker jag inte gillar. Att man inte får skapa sin figur själv till exempel. Man får en vit, orakad machosnubbe and that's it. Hittills har jag överhuvudtaget bara sett män. Dessutom finns en lite obehaglig "folk som är dåliga är också fula, fula är generellt dåliga"-grej, framför allt med den första "fienden" som är en mobbar-tjockis som huvudrollsmachot spöar skiten ur. Men men, jag har bara spelat en timme, det kan mycket väl bli bättre.

Spelet är helt och hållet röstskådespelat, vilket alltid är najs. Det är lite ojämn kvalitet, och manuset är inte fantastiskt, men bara det att de har röstskådespelare till alla npc:er och så är en finfin fjäder i hatten för spelet i mina ögon. Visar att de har ambitioner och tål att jämföras med AAA-titlarna i genren.

Det är inte ett jättebra spel, men väl värd en titt, tycker jag.

BETYG: 90

EDIT: Enligt Howlongtobeat.com ska spelet vara ganska kort. 9-15 timmar. Helt OK, tycker jag.