Tryckte in... öh... 11 timmar
Ghost 1.0 i helgen.
Du är drönarpiloten Ghost som hyrts för att infiltrera Nakamuras rymdstation och stjäla hemligheterna bakom deras nya androiders AI (som beskrivs som "väldigt människolika"). Med en specialbyggd android, en förmåga att ta över andra robotar on-the-fly och hackade 3D-skrivare är det dags att lista ut stationens hemligheter.
Kort: Ett lite shooter-plattformsspel med utforskande och en del pussel. Beskrivningen säger "Metroidvania" - detta är inte sant. Det är också beskrivet som "Roguevania", vilket är till hälften sant. Det här är ett roguelite, med betoning på lite-delen. Mest är det ickelinjärt utforskande utan egentlig backtracking. Det finns av någon outgrundlig anledning två spelalternativ - Classic och Survival, där Survival skulle vara den bättre (efter att ha sökt lite).
Gällande roguelite-biten: Du har vissa saker som gör dig starkare, som är tuffa att samla och du förlorar när du dör. Om du kan komma över ditt lik kan du få tillbaka dem - och du blir av med alla pengar. Dock: Du har Items, de flesta engångs, som återfylls när du dör - hittar du fler av en sort får du en extra laddning och höjer max med 1. Det finns powerups som du kan hitta, som är permanenta buffar - vissa av dem hjälper till med att mildra konsekvenser när man dör. Det finns också färdigheter som man skaffar med skill points, inte går att byta ut och både ger färdigheten plus en bonus inom kategorin. Du tappar alla tunga alt-vapen men behåller alla vanliga vapen. Dör du mot boss så börjar du om mot bossen men förlorar inget.
Spelsvårighetsgraden (utöver bossar) varierar också beroende på ens egna val: När man börjar, eller dör, så är Alarmet på 0 - det är rätt få fiender och de är ganska svaga. Man kan öka nivån genom att gå in i alarm-rum, slåss med ett antal fiendevågor, och hämta ut belöningen (pengar och 1 pryl). Larmet ökar med 1, fiender blir svårare, nästa larmrum blir mer hektiskt. Man får achievements för att rensa alla larmrum i en sektor, men utöver det och mer prylar (varav du kommer bli av med de flesta om du dör) så finns det egentligen ingen mening med att rensa dem. Vissa går inte att undvika, men de är rätt få.
Det är helt OK. Jag dog ett par gånger i det obligatoriska stealth-området från instant death-grejer, men de värsta pusslen där är som tur är konsekvensfria vid död (man hackar andra robotar). Mindre OK är när man får achievement för att spelskaparen lät en belöningslåda vara fylld med granater efter en hård strid - det är vid såna tillfällen jag undrar om spelskaparen inte gillar spel, egentligen.
Hade antagligen varit färdig tidigare om jag skippat den frivilliga samla-andar-jakten - för dem behöver man klura ut vad som triggar dem, utan några egentliga ledtrådar - det är väldigt Zelda 1 för en oinsatt, med att skjuta på alla väggar, hoppa in i robotar och ta sig till alla skrymseln och vrår.
Jag kommer möjligen avsluta det här spelet under morgondagen, om det inte kommer någon twist - är en bit in i sista området(?). Spelet i sig är inte blodigt svårt, och en bit in i spelet är det inte så jobbigt att dö - det är rätt mycket powerups som är mer "nice to have" än något som behövs för att ta sig fram.