Mmm... XCOM... just nu spelar jag XCOM 2 dagligen... med Long War 2 modden på spelet nu ju. Jag kommer alltid tillbaka till det periodsvis, mer så än något annat spel just nu... är nog inte långt ifrån om jag säger att varannan till var tredje (kanske fjärde som lägst) gång jag byter vad jag spelar, så byter jag till XCOM2 just nu. Ser verkligen fram emot den nya expansionen till XCOM 2, "War of the Chosen"... vilket än så länge ska komma ut den 29 Augusti i år.
Innan XCOM 2 kom ut så spelade jag XCOM Enemy Unknown/Within på det sättet... och under slutet där innan XCOM 2 kom ut så spelade jag med Long War modden också på EU/EW.
Innan XCOM EU kom ut så var det UFO: Enemy Unknown som jag kom tillbaka till från serien oftast. Fast jag spelade inte UFO:EU lika ofta som jag har gjort med XCOM EU/EW och XCOM2 under de senaste 5 åren. Delvis så berode det på att när jag varvade in något X-COM på den tiden så varierade det mellan UFO: EU, X-COM: Terror from the Deep, och X-COM: Apocalypse... men samtidigt så beror det på att jag inte spelade dem spelen lika ofta generelt sätt mellan 1996-2012 som jag gör med de nya.
UFO: Enemy Unknown är känt som "X-Com: Defence" för den Amerikanska marknaden dock... de döpte om spelet till det av någon anledning när de tillslut släpte det där (för det kom ut här i Europa först, och en kanske 3-5 månader senare i usa)... men orginal namnet var UFO: Enemy Unknown. Det är därför som den första nya fick heta "XCOM: Enemy Unknown", för att hedra båda namnen. Det är också en skillnad på de gamla och nya... att organisationen hette X-COM med ett - i de gamla, och i de nya så heter organisationen XCOM utan -'et... tror det var ett medvetet val för Firaxis och Jake Solomon, för att skillja på de gamla från de nya spelen.
Jag gillar allt med alla dessa spelen, gamla som nya. Det är något med alla aspekterna utav dessa spelen som kraftigt tilltalar mig, må det vara striderna, att ens soldater kan bli bättre, forskningen och tillverkandet utav ny teknologi, bas byggandet, och hanteringen utav ens ekonomi, etc.
Det är en kombination som jag gillar så pass mycket att jag har spelet, och gillat, en hel del andra spel som lånade mycket från UFO: EU. De X-COM kloner som jag har gillat mest har nog varit UFO: Aftermath/Aftershock/Afterlight/Extraterrestrials... men specielt Xenonauts. Sen så klart är där en hel del XCOM kloner som har kommit ut också som jag gillat, som t.ex Hard West... fast jag spelade igenom det spelet bara en gång, för att Västern har aldrig riktigt varit min grej.
Just nu, vid sidan utav XCOM2 expansionen "War of the Chosen", så ser jag fram emot en annan X-COM/XCOM klon som just nu är i tillverkning... ett spel som heter
"Phoenix Point". Den hade en framgångsrik crowdfunding kampanj för inte så länge sedan faktiskt (på nån sida som hetter Fig). Där är många intressanta grejer med Phoenix Point tycker jag, förutom att det är en X-COM/XCOM klon så klart. En video introduktion till spelet finns i botten, om min textväg är för mycket... XD
Först och främst... Julian Gallop är snubben som ligger bakom spelet... vilket är intressant för att Julian Gallop är snubben som låg bakom UFO/X-COM till att börja med.
Den andra grejen är settingen i spelet... där fienderna är generelt en Lovecraft inspirerad typ utav Alien horrors, men tydligen ska där även vara en del John Carpenter sci-fi horror inflytande på spelet. Det är ett utomjordiskt virus (Pandoravirus) som hittades i permafrosts is, ett virus som kraftigt muterar människor och djur som det kommer i kontakt med... och pga att polar isarna smälter så släpps viruset lös på våra hav. Viruset ska ha hittats på 2020 talet, och spelet ska starta år 2057.
En tredje grej med spelet är att monstrena i spelen kommer vara delvis slumpmässigt genererade (sådant som utseende t.ex, där "byggstenarna" för varje monsters utseende kommer variera delvis från var de kommer ifrån)... men kommer specifikt också fortsätta muteras och utvecklas igenom spelets gång beroende på hur väl det går. Det vill säga att om en specifik typ utav monster konstant förlorar mot spelaren, så kommer den försvinna och ersättas med något som kanske kan motverka vad spelaren gör... medan om en specifik grej fungerar väldigt bra mot spelaren så kommer den fortsätta evolvera denversionen utav det monstret. Där kommer också finnas allt från små till massivt stora monster (buss storlekts boss monster i vanlig strid... men det ska tydligen finnas massiva landgående monster i storleken utav städer i spelet...
).
En fjärde grej är att de kommer ha med en Fallout inspirerad/lånad/rippad targeting system, där man kan välja att skjuta på olika kroppsdelar, och på så sätt tillslut oskadliggöra den kroppsdelen... vilket ju kan ha betydelse för hur man hanterar de olika monstrena ju. Jag gissar på att monstrena kan kontra lite av detta efter hand... med att kanske förstärka en viss typ av monsters högerarmsrustning, för att spelaren konstant förstörde det monstrets höger arm för att den hade sitt avståndvapen i den... men som sagt, bara en ren gissning.
Spelet kommer dock inte komma ut förrän tidigast sent 2018. Och jag antar vi kommer få se hur mycket av vad som sagts om spelet kommer finnas kvar, eventuelt vad som har blivit tillagt, när det tillslut släpps... men jag ser fram emot det ändå ju.