Nekromanti Speltimmen v26 2017

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.
 

soda

Warrior
Joined
13 Feb 2014
Messages
345
Jag har spelat The Witcher 3, som jag förstås köpt på "rean". Det verkar bra!

Striderna mot vanliga monster (och vargar) är lite trista, men det kan bero på att jag är dålig på det. Större monster, och människor, har varit lite roligare.

Konversationer (och berättandet i spelet i stort) funkar mycket bra. Huvudpersonen är ett pucko, men det är kanske meningen. Det är ofta en skräckblandad förtjusning över de ogenomtänkta saker han säger.

Spelet är fint att titta på även på lägre grafikinställningar.

?Betyget blir 95, jag vill gå hem från jobbet och inte hämta barn på dagis på vägen hem.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
soda;n248407 said:
Jag har spelat The Witcher 3, som jag förstås köpt på "rean". Det verkar bra!

Striderna mot vanliga monster (och vargar) är lite trista, men det kan bero på att jag är dålig på det. Större monster, och människor, har varit lite roligare.
Se upp med att spela på för låg svårighetsgrad, för då behöver man knappt använda olika förmågor/potions/etc, vilket gör det hela lite trist. Jag rekommenderar att spela på näst högsta i intro-området (och att röja alla map markers där). Sen byter man till högsta svårighetsgraden när man kommer till Velen. Det är rätt lagom stegring.

Tillägg:
Det finns en del QoL-mods som är najs, typ "Auto apply oils" och sådant. Kolla in Nexus vad som finns. Jag plockade rätt snabbt bort grejen att vapen blir skadade, för sådant orkar jag inte med...
 

Jocke

Man med skägg
Joined
19 May 2000
Messages
4,121
Location
Sthlm
Jarl;n248625 said:
Se upp med att spela på för låg svårighetsgrad, för då behöver man knappt använda olika förmågor/potions/etc, vilket gör det hela lite trist. Jag rekommenderar att spela på näst högsta i intro-området (och att röja alla map markers där). Sen byter man till högsta svårighetsgraden när man kommer till Velen. Det är rätt lagom stegring.
Tror att jag håller med. Körde det på "normal" och behövde bara trycka på light attack och sköld-magi knappen för att vinna hela spelet. Vilket skulle funkat om det hade vart 60% mindre strider i spelet, nu slåss man ju typ jämt.
Sen så har spelet lite konstiga hit-boxes och en del attacker kan träffa för att du var på fel ställe långt innan animationen visar träff och så vidare som jag skulle ha väldigt svårt för om striderna var svårare.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,790
Ja, nånstans i Velen märkte jag att det började bli lite trist, så då drog jag upp det hela till max. Sen hade jag kanske bara 4-5 genuint svåra fighter i hela spelet (de flesta i Heart of Stone), och jag är ingen maestro på kontrollen.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,181
Location
Rissne
Jag och en kompis har spelat varsin timme av Batman: Arkham VR.

Det är... det är riktigt, riktigt bra. men kort. Ett av de bästa VR-spelen jag spelat. Jag fick verkligen känslan av att VARA Batman. De har en sekvens precis i början där man tar på sig läderlappsdräkten och sen får se sig i spegeln, där de använder något slags smart skelettsystem för att få Batman att röra sig precis som man själv gör, mest utifrån hur man vrider och håller händerna (Vive-kontrollerna) och var ens huvud är. Det är inte 100% perfekt eftersom den inte kan tracka ens bål, men det är ändå väldigt najs och det skapar en ball just spegeleffekt där man... Tja. I'm Batman.

Själva spelet är ganska linjärt, och känns mycket som ett demo för en massa balla tekniker som skulle kunna användas för att bygga ett längre spel. Det mesta funkar riktigt bra. Jag skulle jättegärna se fler "episoder" med den här spelmotorn.

BETYG: 90

En sak dock: Det är typ en timme långt, med begränsad omspelbarhet om man inte är komplettist och vill spela några överflödiga minispel som läggs till andra gången man spelar spelet. I vanliga fall kostar det här spelet 200:-. Det tycker jag nog inte att det är värt. Just nu är det Steamrea, och det kostar c:a 150:-. Det tycker jag nog inte heller att det riktigt är värt. Vafan, det är en timme. Det här är med andra ord svårt - å ena sidan är det en apball, snygg VR-upplevelse. Å andra sidan är det 150-200:- för en timme. Bedöm själv.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,346
Location
Malmö
Jag har spelat Alwa's Awakening.

Första timmen är helt ok. Trevlig musik, lite plattforming, möjligen lite ont om fiender.

Andra timmen börjar bristerna synas. OK men lite slö kontrollrespons möts av fiendeattacker som görs när du är som sårbarast (på stege, i luften), snabbt och oupphörligt med minimala fönster att reagera. Ens tre i hälsa äts snabbt upp av fiendeattacker och missade hopp. Att spelet fryser till slumpmässigt hjälper inte.

Tredje timmen blir jag trött på att vandra fram och tillbaka över samma karta efter dolda skatter och rätt tredje fiendepalats. Warppunkterna är värdelöst placerade och flaskan man fått för att ge tillbaka hälsa om man blir skadad nog har några få platser den kan fyllas på, ingenstans i närheten av din position sex rutor från bossen.

Sammanfattning: Gillar man de dåliga NES-plattformarna så är det här nog rätt bra. För egen del så är kontrollens respons för dålig mot fiendernas - det blir mer memorisering av fiendeattacker än flöde av det. Schysst musik och utseende dock. Det är... OK. Men ingenting jag rekommenderar.

Jag har också börjat på X-Com: Enemy Within (Enemy Unknown). Utomjordingar attackerar, en underbetald elitstyrka skickas för att hantera problemen. Militären i övrigt är ganska värdelös. Jag provade Classic/Ironman ett par gånger men påmindes om varför jag tyckte gamla X-Com var frustrerande ibland, så jag bytte till Veteran/Ironman - och även om jag förlorat ett par personer (CHRYSALIDS!!! D: ) så har det ändå flytit på rätt bra.

Sammanfattning: Trevligt om man gillar taktik/strategi. Basbyggandet är inte min kopp té riktigt dock.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Mmm... XCOM... just nu spelar jag XCOM 2 dagligen... med Long War 2 modden på spelet nu ju. Jag kommer alltid tillbaka till det periodsvis, mer så än något annat spel just nu... är nog inte långt ifrån om jag säger att varannan till var tredje (kanske fjärde som lägst) gång jag byter vad jag spelar, så byter jag till XCOM2 just nu. Ser verkligen fram emot den nya expansionen till XCOM 2, "War of the Chosen"... vilket än så länge ska komma ut den 29 Augusti i år. :D

Innan XCOM 2 kom ut så spelade jag XCOM Enemy Unknown/Within på det sättet... och under slutet där innan XCOM 2 kom ut så spelade jag med Long War modden också på EU/EW.

Innan XCOM EU kom ut så var det UFO: Enemy Unknown som jag kom tillbaka till från serien oftast. Fast jag spelade inte UFO:EU lika ofta som jag har gjort med XCOM EU/EW och XCOM2 under de senaste 5 åren. Delvis så berode det på att när jag varvade in något X-COM på den tiden så varierade det mellan UFO: EU, X-COM: Terror from the Deep, och X-COM: Apocalypse... men samtidigt så beror det på att jag inte spelade dem spelen lika ofta generelt sätt mellan 1996-2012 som jag gör med de nya.

UFO: Enemy Unknown är känt som "X-Com: Defence" för den Amerikanska marknaden dock... de döpte om spelet till det av någon anledning när de tillslut släpte det där (för det kom ut här i Europa först, och en kanske 3-5 månader senare i usa)... men orginal namnet var UFO: Enemy Unknown. Det är därför som den första nya fick heta "XCOM: Enemy Unknown", för att hedra båda namnen. Det är också en skillnad på de gamla och nya... att organisationen hette X-COM med ett - i de gamla, och i de nya så heter organisationen XCOM utan -'et... tror det var ett medvetet val för Firaxis och Jake Solomon, för att skillja på de gamla från de nya spelen.

Jag gillar allt med alla dessa spelen, gamla som nya. Det är något med alla aspekterna utav dessa spelen som kraftigt tilltalar mig, må det vara striderna, att ens soldater kan bli bättre, forskningen och tillverkandet utav ny teknologi, bas byggandet, och hanteringen utav ens ekonomi, etc. :)

Det är en kombination som jag gillar så pass mycket att jag har spelet, och gillat, en hel del andra spel som lånade mycket från UFO: EU. De X-COM kloner som jag har gillat mest har nog varit UFO: Aftermath/Aftershock/Afterlight/Extraterrestrials... men specielt Xenonauts. Sen så klart är där en hel del XCOM kloner som har kommit ut också som jag gillat, som t.ex Hard West... fast jag spelade igenom det spelet bara en gång, för att Västern har aldrig riktigt varit min grej.


Just nu, vid sidan utav XCOM2 expansionen "War of the Chosen", så ser jag fram emot en annan X-COM/XCOM klon som just nu är i tillverkning... ett spel som heter "Phoenix Point". Den hade en framgångsrik crowdfunding kampanj för inte så länge sedan faktiskt (på nån sida som hetter Fig). Där är många intressanta grejer med Phoenix Point tycker jag, förutom att det är en X-COM/XCOM klon så klart. En video introduktion till spelet finns i botten, om min textväg är för mycket... XD

Först och främst... Julian Gallop är snubben som ligger bakom spelet... vilket är intressant för att Julian Gallop är snubben som låg bakom UFO/X-COM till att börja med. :D

Den andra grejen är settingen i spelet... där fienderna är generelt en Lovecraft inspirerad typ utav Alien horrors, men tydligen ska där även vara en del John Carpenter sci-fi horror inflytande på spelet. Det är ett utomjordiskt virus (Pandoravirus) som hittades i permafrosts is, ett virus som kraftigt muterar människor och djur som det kommer i kontakt med... och pga att polar isarna smälter så släpps viruset lös på våra hav. Viruset ska ha hittats på 2020 talet, och spelet ska starta år 2057.

En tredje grej med spelet är att monstrena i spelen kommer vara delvis slumpmässigt genererade (sådant som utseende t.ex, där "byggstenarna" för varje monsters utseende kommer variera delvis från var de kommer ifrån)... men kommer specifikt också fortsätta muteras och utvecklas igenom spelets gång beroende på hur väl det går. Det vill säga att om en specifik typ utav monster konstant förlorar mot spelaren, så kommer den försvinna och ersättas med något som kanske kan motverka vad spelaren gör... medan om en specifik grej fungerar väldigt bra mot spelaren så kommer den fortsätta evolvera denversionen utav det monstret. Där kommer också finnas allt från små till massivt stora monster (buss storlekts boss monster i vanlig strid... men det ska tydligen finnas massiva landgående monster i storleken utav städer i spelet... o_O).

En fjärde grej är att de kommer ha med en Fallout inspirerad/lånad/rippad targeting system, där man kan välja att skjuta på olika kroppsdelar, och på så sätt tillslut oskadliggöra den kroppsdelen... vilket ju kan ha betydelse för hur man hanterar de olika monstrena ju. Jag gissar på att monstrena kan kontra lite av detta efter hand... med att kanske förstärka en viss typ av monsters högerarmsrustning, för att spelaren konstant förstörde det monstrets höger arm för att den hade sitt avståndvapen i den... men som sagt, bara en ren gissning.

Spelet kommer dock inte komma ut förrän tidigast sent 2018. Och jag antar vi kommer få se hur mycket av vad som sagts om spelet kommer finnas kvar, eventuelt vad som har blivit tillagt, när det tillslut släpps... men jag ser fram emot det ändå ju. :)

 
Top