Nekromanti Speltimmen v30 2015

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

?Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

1. Nytt spel varje vecka.
2. Helst spela minst 60 minuter.
3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

Ni gör såklart vad ni känner för =)

Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

Jarl

Hero
Jag spelar vidare Axiom Verge. Har upptäckt ca 75% av kartan nu och stångas precis med den första svåra bossen. Det är genuint mys att spela det här, och som en bonus funkar det utmärkt att lyssna på något annat samtidigt, t.ex. en bra podcast. Mycket trevligt och effektivt utnyttjande av tid :)

Jocke

Man med skägg
Jag har suttit och spelat Skyforge i några timmar, det är ett f2p action-rpg med en hel del mmo-element.
Det är rätt ösigt och snabbt, storyn är sådär, grafiken min gamin laptop med ett m660 grafikkort klarar av att leverera på 30 fps är sådär, och f2p metoden känns sådär rättvis - det går snabbare att få en bättre gubbes med premium, men man är inte utlåst från något.

Det är nån slags techno-fantasy och spelaren (jag) tar rollen av en person som just upptäckt sin odödlighet, och med hjälp av denna ska ställa saker tillrätta i världen.
Det går till så att man spelar ganska små instansade banor med några andra spelare som tar ca en kvart att klara av och kräver viss grind, eller så att man spelar själv på ett större område med area quests. lite om vart annat. På nått sett påminner det lite om GuildWars 1 och uppdragen i City of Heros.
Estetiken påminner om de mer realistiska final fantasy spelen (tex 8 och 10) och The Secret World. Banorna är mycket uteserveringar, fabriker, ruiner och sånt.

Gubben kan byta klass on the fly och tre grundklasser finns tillgängliga från början. En suport-dps, en tank-dps och en dps-dps, sen går det att låsa upp totalt 15 olika klasser under spelets gång.
Ibland går det att spela ett uppdrag med en klass man inte har, för att få prova på den.

Två av dem går att få genom att köpa spelet (och få 30 eller 60 dagar premium), de andra måste spelas fram.

Det är ett bra spel att sitta med när man lyssnar igenom podcasts, men jag skulle nog inte spela det som "huvudspel".
Jag gillar också att det går att köpa tre dagar premium som minimum, om man tex vill spela mycket en helg.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
VAD DÅLIG JAG ÄR

Jaja, jag har just spelat klart mina dryga 60 minuter av I Have No Mouth And I Must Scream. Screenshots.

Såhär långt är det ett ganska småmysigt peka-klickaspel även om mardrömsvärldar generellt är ganska tråkiga och skurkens ondska är så over the top att den går förbi skön kitch och bara blir kass. Man spelar alltså några personer som efter mänsklighetens undergång hållits vid liv av den onda datorn AM som torterar dem via virtuella världar. Man väljer vem av dem man ska spela, och jag antar att det finns något slags sätt att "klara av" respektive persons mardröm.

Hursomhelst, det har voice acting, är trots sin ganska hobbyonda plot ganska tillfredsställande och har lagom kluriga pussel. Jag har inte behövt kolla i nån guide såhär långt.

BETYG: 85+

Jocke

Man med skägg
Jag köpte på chans Craft the World på en steamrea.
Det är ett spel i 2d sätt från sidan där man styr ett dvärgfort, Man beordrar sina dvärgar att hugger ned träd, utvinna metall, jaga och bygga grejer till fortet.
Det är lite som dungeon keeper, lite som terraria och lite som flash spelet motherload.
Jag var tvungen att kolla på en youtubefilm som förklarade för mig vad spelet tycker är ett "shelter" så att mina första dvärgar inte skulle dö av sömnbrist, därefter har det knallat på i tre-fyra-fem timmar nånting. Crafting systemet har blivit lite jobbigt. För att göra en dörr måste jag först göra ett lås, det räcker inte med att jag vet hur man gör ett lås, jag måste tillverka ett lås så att det ligger färdigt i min hög med hundra miljoner andra prylar och så vidare.
Dvärgarna har också visat sig levla sjukt långsamt i sina skills, vilket är lite trist.
Jag har inte listat ut vad jag ska göra för att låsa upp nästa bana i kampanjen, men gissar spontant på att det handlar om att gräva för djupt.

Men överlag är det rätt kul. Det är lite snyggare än klossbyggarspel oftast är, vilket är viktigt för mig (har tex aldrig kunnat sätta mig in i minecraft efter som de valt att ha placeholdergrafik som sin estetik).

Fyra av Fem, toppklass i segmentet chansinköp på steamrea.